Allergiutredning?
Hej!
Har en tjej på 4 år som blivit väldigt allergisk. Hon visade på det vid 9 månaders ålder mot katt, men efter att vi omplacerade katten märkte vi inte av något. hon träffade djur utan problem. Så när barnen ville ha något djur så tänkte vi att det skulle nog gå bra. De fick hamster på prov och efter 2 veckor blev hon riktigt dålig med rinnande näsa, kliande ögon och astma. Hamstern flyttade och det blev bättre. Men nu verkar hon reagera på det mesta. Hon var hos en kompis som har katt, men katten var ute så hon träffade aldrig den men efter 45 min ringer mamman och säger att min dotter bara nyser, kliar i ögonen och att det ena ögat var igensvullet.
Ett tillfälle tog de in löv på dagis och hon reagerade likadant. Och nu senast i fredags så kom det reaktion igen och det enda jag kunde komma på var mossan jag köpt till adventsljustaken, hon fick livostin nässpray och det lindrade. I lördags var vi hos hennes farmor och farfar. Hon var ute och gick och klappade en häst med sin vante. Väl tillbaka så börjar hon snora, nysa och klia sig i näsa och ögon men värst var det i näsan. Hon fick livostin igen och det lindrade lite. I morse märkte jag att hon var pipig i bröstet. Så något reagerar hon på.
Hon har aldrig genomgått en allergi utredning utöver ett blodprov som togs när hon var bebis som listades och där de upptäckte ägg och mjölkprotein. Mjölkproteinet har växt bort, men ägget hade inte det när hon testades våren 2010. Hon har inte tagit några andra prover. De pratade sist om att hon skulle kunna få genomgå ett pricktest våren 2012.
Så nu har jag lite frågor.
Hur går en allergiutredning till?
När börjar man mäta lungfunktion och göra spirometri på barn med astma?
Finns det någon speciell anledning att vänta med pricktest till våren 2012?