• Anonym (vad ska jag göra)

mat/sömnsvårigheter

hejsan, jag har en son på snart 2 år.
    På sista tiden har han blivit mycket elak, slåss bits sparkas osv.
    Han lyssnar nästan aldrig på vad jag säger, och gråter helt hysteriskt varje gång man säger åt han.
    Han äter knappt någon mat, men på dagis går detta tydligen bra, han följer dock som kurva i vikt och längd, men hemma kan han äta en macka på hela dagen, maten har blivit en kamp för oss båda.
    Bvc säger att det bara är en period men såhär har det varit i snart ett år.
    Han sover dessutom inte på nätterna, han vaknar och även då gråter han helt hysteriskt, ibland i timmar, återigen säger bvc att det går över, att jag ska pröva byta säng.
    Detta har pågått i 1,5 år ungefär.

Jag vet inte vart ajg ska vända mig mer eller vad allt detta kan bero på, är allting sammanhängande eller är det bara enskilda problem?

Är adhd en tänkbar sak eller är han för liten för att sånt ska uppstå?

Vore hemskt tacksam för svar. 

• Svar på tråden mat/sömnsvårigheter
  • BVCsköterska Carmen

Hej!

Hu, så jobbigt ni har det alla.
    Att ställa en diagnos vid 2 års ålder skall man inte göra,

Tror er lille son vill ha uppmärksamhet.
    Tyvärr har det blivit så att det är en neg. uppmärksamhet, och det kan escalera än mer.

Han är nu inne i en självständighetsperiod.
    Sanera alla konfliker du kan, som inte gör honom illa. Undvik de saker som du vet han går igång på.

Höj inte rösten, utan viska istället.
    När han bits eller bråkar, ta honom i famnen, krama honom, bryt det tokiga beteendet hos honom, låtsas inte om det, negligera det. 
    När han gör något roligt eller bra, överskölj honom med glädje. och hurrarop.

Sover han på dagen?? Sluta med det i så fall.
    Ha rutiner till kvällen. Låt inne den lille mannen bestämma. Mor och far vet mest.

När han inte vill äta mer, tjata inte utan plocka bort maten och fråga bara lugnt om han inte vill ha mer.
    Det tar för mycket kraft och energi och det blir inget bra att kämpa med detta, han äter när  han blir hungrig.
    Eftersom han följer sin tillväxt, får hani sig det han behöver.

Hoppas detta kan vara en liten vägledning.

Hör gärna av dig igen, men börja med detta.

Vänligen Carmen

Svar på tråden mat/sömnsvårigheter