• maengs

Hur kan det vara ok att göra abort av vilken anledning som helst förutom kön?

Jag har märkt att vissa människor som är för abort blir upprörda över aborter som görs pga ”fel” kön. Min fråga är då varför just denna anledning är värre än någon annan. Fostret bryr sig väl inte om ifall det blir aborterat pga kön, fel antal kromosomer, eller helt enkelt för att ingen ville ha det...fostret går samma öde till mötes oavsett anledning.

Om fostret nu bara är en cellklump som vissa hävdar hur kan det då samtidigt vara en flicka eller pojke, krävs det inte liv för att man ska kunna vara flicka eller pojke?

Och om det nu är ett liv, vad är det för liv om inte ett mänskligt liv?

Och om det nu är en människa, hur kan det då vara ok att ta död på en oskyldig människa av någon som helst anledning? Avsluta den här meningen: Det är ok att ta död på en människa om....

För mig står det klart att det aldrig är ok att döda en människa, oavsett anledning och oavsett utvecklingsgrad. Det är inte ok att döda embryo, foster, nyfödda, tonåringar eller vuxna, alla är människor, bara olika mycket utvecklade.  

• Svar på tråden Hur kan det vara ok att göra abort av vilken anledning som helst förutom kön?
  • Stårschan

Därför att frågan bör vara "Kan jag ta hand om ett barn nu?", och inte "Vill ha ta hand om en pojke nu?".

Man aborterar foster därför att man inte är lämplig/villig att bli förälder där och då. Inte för att bli av med ett oönskat kön!

På korståg för bondförnuftets bevarande!
  • Stårschan

Nej, i mina ögon är det en del av mamman, utan eget livsberättigande.

• CallGirl
    Stårschan skrev 2011-12-05 13:22:02 följande:
    Därför att frågan bör vara "Kan jag ta hand om ett barn nu?", och inte "Vill ha ta hand om en pojke nu?".

Man aborterar foster därför att man inte är lämplig/villig att bli förälder där och då. Inte för att bli av med ett oönskat kön!
    Jag har träffat en som aborterat på grund av kön. För att hon kunde inte psykiskt förmå sig till att ta hand om ett barn av det könet. Precis som personer som inte vill ha barn kan förmå sig att ta hand om ett barn.
  • Stårschan
    CallGirl skrev 2011-12-05 13:44:59 följande:
    Jag har träffat en som aborterat på grund av kön. För att hon kunde inte psykiskt förmå sig till att ta hand om ett barn av det könet. Precis som personer som inte vill ha barn kan förmå sig att ta hand om ett barn.
    Då har hon och jag olika etiska värderingar. Och förmodligen olika förutsättningar. Jag kan tycka att det är synd att hon valde abort av det skälet, men jag är ändå glad att hon hade möjligheten att själv välja.
  • linas fina

Personligen kan jag tycka att det är beklämmande att man är så besatt av kön i dagens samhälle MEN antingen är det fri abort eller så är det inte. Då gäller det ju självklart vad än anledningen är.

• Lena

Jag kan tycka att abortera för något det alltid föreligger 50% risk att få är fel. Då tycker jag man ska selektera innan stället.

• puss

men hur skulle det se ut?

-hej, jag vill ha en abort tack.
    -jaha, får man fråga varför?
    -jag vill inte ha en pojke.
    -nej men du, då blir det ingen abort, dessvärre. beklagar.
    -ok attans. men om jag inte vill ha barn alls då?
    -ja, då går det såklart bra. välkommen! nu tar vi fram slangen här, slurp, så där ja!
    -tackar!

Ät min sidfot
  • maengs
    Stårschan skrev 2011-12-05 13:42:44 följande:
    Nej, i mina ögon är det en del av mamman, utan eget livsberättigande.
    Men vet du att i samband med graviditeten så måste ett visst hormon skydda fostret från att stötas bort av mamman. Mammans kropp tror nämligen att det är en främmande kropp, men pga av detta hormon får fostret "stanna". Så jag förstår inte alls hur det skulle kunna vara en del av kvinnans kropp. Dessutom har det ju ett helt eget DNA.
  • puss
    maengs skrev 2011-12-05 14:13:29 följande:
    Men vet du att i samband med graviditeten så måste ett visst hormon skydda fostret från att stötas bort av mamman. Mammans kropp tror nämligen att det är en främmande kropp, men pga av detta hormon får fostret "stanna". Så jag förstår inte alls hur det skulle kunna vara en del av kvinnans kropp. Dessutom har det ju ett helt eget DNA.
    "I MINA ÖGON" står  det, inte "all forskning i hela världen visar att".
    Ät min sidfot
Svar på tråden Hur kan det vara ok att göra abort av vilken anledning som helst förutom kön?