• Anonym (81an)

Hjälp, hur får jag mitt barn att sova??

Mitt barn på 6 månader sover inte bra. Han har svårt att somna in, och somna om då han vaknar.
    Detta visar sig både på dagen och på natten. Dagtid sover han endast flera korta pass då vagnen rullar. Annars är han vaken och gråter pga trötthet.Han sover från 2 - 4 timmar varje dag ( vilket kräver att jag går ut med honom massvis av gånger dvs)  Han orkar max vara uppe 2 timmar.

Då jag ska lägga honom för natten ammar jag honom tills han somnar, vilket inte alltid fungerar. Kan ta 4 timmar att lägga honom en dålig kväll. Har provat att lägga honom allt från 19 - 21, men samma dåliga resultat, dvs gråt, skrik och krångel.  Ofta somnar han men vaknar skrikandes. Har också provat haft honom uppe med oss men det blir ohållbart pga hans trötthet som resulterar i gråt, skrik mm.  Tycker att hans "sömnproblem" eller vad man kan kalla det endast blir värre och värre. Vad ska jag ta mig till?? Tacksam för tips och råd.

• Svar på tråden Hjälp, hur får jag mitt barn att sova??
  • BVCsköterska Carmen

Hej!

Din son vill tydligen inte sova för då kan han missa något spännande.

Under dagen skall han endast sova två pass.

Börja på morgon trots att han varit uppe mycket under natten, ha samma rutiner.

Gå upp vid 07.00, mat med 2½ tim. intervall.
    Sova vid ca: 9.00-9.30 Sover han 20 min. låt det vara så, men han skall somna av sig själv, inte ammas till söms.

Håll honom vaken sen till ungefär vid klockan 13.30, därefter sova, inte längre än till 16.00.

Därefter börja nattrutinerna mellan 19.00-19.30. Mat och sen somna  av sig själv.
    Gråter han mycket, sitt hos honom, klappa honom, trösta, men ge inte mer mat, man kan vara borta från honom en stund, utan att för den skull överge honom.
    Din lille son skall sen sova till ungefär 06.00-07.00

Bestäm du och din man att nu skall ni få till ordentliga rutiner, det kommer din son att gilla.
    Var konsekventa, bestämda och kärleksfulla..

Vänligen Carmen

Svar på tråden Hjälp, hur får jag mitt barn att sova??