• Anonym (ung)

hos kronofogden och ska söka jobb!

jag är 22 år, finns hos kronofogden och inkasso.
    har ett barn på 4år.

jag extrajobbar lite. ska börja läsa handel på distans nu och ska såsmåningom börja söka me¨j till klädaffärer osv som jag verkligen skulle kunna tänka mej att jobba med.

nu undrar jag, kommer de va svårt för mej att få  jobb med mina skulder?
    det blir ju som en ond spiral, jag måste jobba för att betala dessa skulder. hur ska man annars göra. 

• Svar på tråden hos kronofogden och ska söka jobb!
  • whitetrach86

om jobbet kräver så kallad "ordnad ekonomi" så kommer det vara väldigt svårt att få just det jobbet, och det kan vara rätt meningslöst att söka det från första början.
    Men i ren allmänhet så ska det inte vara svårare än andra arbeten. Dom måste ju få tillåtelse från dig att göra en kredit upplysning på dig. 

• Dajo
    whitetrach86 skrev 2011-12-05 14:56:48 följande:
    Dom måste ju få tillåtelse från dig att göra en kredit upplysning på dig. 
    Nej, det måste de inte. Vem som helst kan beställa en kreditupplysning på exempelvis ratsit.se eller upplysning.se.
  • Anonym (ung)

ska jag bara ge upp då? hänga mej å dö? va fan ska ja göra.

• whitetrach86
    Dajo skrev 2011-12-05 14:59:13 följande:
    Nej, det måste de inte. Vem som helst kan beställa en kreditupplysning på exempelvis ratsit.se eller upplysning.se.
    ja, dom kanske har ändrat det nu.. dom har alltid frågat mig ändå, om det inte varit självklart. Glad 

men iaf.. om företagit inte kräver ordnad ekonomi så bör det inte vara några problem att få jobb. 
  • Dajo
    Anonym (ung) skrev 2011-12-05 15:01:04 följande:
    ska jag bara ge upp då? hänga mej å dö? va fan ska ja göra.
    Söka så många jobb som möjligt naturligtvis, och hoppas på att du hittar en arbetsgivare som inte bryr sig om din ekonomiska situation. Ju fler du söker desto större är chansen att få ett, precis som för alla andra.
  • Anonym

Var ärlig och säg som det är; Jag finns hos kronofogden, men vill ordna upp det- därför söker jag jobbet.
    Om du låter dem få reda på det gm UC lär de inte ha nåt förtroende för dig..

• Anonym (90)

Jag är 21 år. Har skulder hos kfm och inkasso, precis som du. Fast inga barn. Det skall väl inte vara svårare att få jobb bara för att man har skulder.. Tror att de i 75% hänger på personligheten.

• Anonym (ung)

försöker verkligen göra rätt för mej.unnar mej knappt nånting. förutom hunden jag har.
    jag fick skulder redan som 18åring.skulder min mamma satt på mej , gamla bokklubbar osv. som gick till mej direkt då ja vart myndig. sen så handla ja på kredit då mitt barn föddes pga ja inte hade nått annat alternativ, till vagn osv..........

ja har levt som skit nu i fyra år, slitit i hjäl mej på diverse städ å restauranger.
    tänkte läsa denna utb nu för att få ett bra jobb å regelbunden ekonomi/lön.

men då kanske inte de går? för dom jävla skulderna. jag vill bara dö!!

22år skulder på sammanslagt kanske uppmot 100.000.
    fyfan 

• Anonym (ung)
    Anonym (90) skrev 2011-12-05 15:08:55 följande:
    Jag är 21 år. Har skulder hos kfm och inkasso, precis som du. Fast inga barn. Det skall väl inte vara svårare att få jobb bara för att man har skulder.. Tror att de i 75% hänger på personligheten.
    ok:/ hur mkt har du? jobbar du?
  • Anonym

Långt ifrån alla arbetsgivare kollar upp sånt och tänker de kolla upp det så talar de förmodligen om det på intervjun...

• Anonym (ung)
    Anonym skrev 2011-12-05 15:19:07 följande:
    Långt ifrån alla arbetsgivare kollar upp sånt och tänker de kolla upp det så talar de förmodligen om det på intervjun...
    ja jag hoppas det:( känns ju så konstigt. man vill göra rätt för sig. och det enda man kan göra är att jobba i hop pengar. vore trist om man inte fick de 
  • Anonym (buriksbiträde)

Jag har jobbat i klädaffärer och de har inte kollat upp mig. Varför skulle de göra det? Man blir ju inte en sämre medarbetare för att man har skulder. Trodde att det bara var typ banker och sånna jobb med mer "seriöst" pengaansvar som kollade upp. 

• Anonym (ung)
    Anonym (buriksbiträde) skrev 2011-12-05 15:38:43 följande:
    Jag har jobbat i klädaffärer och de har inte kollat upp mig. Varför skulle de göra det? Man blir ju inte en sämre medarbetare för att man har skulder. Trodde att det bara var typ banker och sånna jobb med mer "seriöst" pengaansvar som kollade upp. 
    läste nån tråd här om nån som sökt jobb på ur å penn. å dom hade tagit en kreditupplysning.
    jag kanske inte inte är en sämre människa. men jag känner mig som en ... som en brottsling rentutsagt!! 
  • Anonym (buriksbiträde)
    Anonym (ung) skrev 2011-12-05 15:42:45 följande:
    läste nån tråd här om nån som sökt jobb på ur å penn. å dom hade tagit en kreditupplysning.
    jag kanske inte inte är en sämre människa. men jag känner mig som en ... som en brottsling rentutsagt!! 
    Jaha, aldrig hört talas om :) Det ska du verkligen inte behöva tänka på. Vill inte hänga ut några affärer nu ifall de har ändrat reglerna men jag har jobbat på två av de största klädkedjorna i Sverige och de har inte tagit någon kreditupplysning :) Tror faktiskt inte att du behöver vara så orolig. Det är nog mer undantag än regel att de gör så. Plugga till det du vill jobba med och sök sedan de jobben du drömmer om. Skulle de kolla upp är det ju bara att förklara läget, du har inget att förlora på det.
  • Anonym (90)

Jag har drygt 30.000. Inte så mycket. Men ändå rätt mycket när man har 0 kr i inkomst. Blir försörjd av min sambo. Jag ska börja plugga och då blir det kanske 2, 4.000 extra för mig. Bara till att tänka positivt och inte gräva ner sig.

• Anonym

Har aldrig blivit tillfrågad om min privatekonomi när jag sökt jobb.

• Anonym (H)

Jag tror inte heller att det är speciellt vanligt att de kollar din privatekonomi, men om de nämner något om det på en intervju, var ärlig! Förklara din inställning till det och hur du tänker hantera avbetalningar när du får en fast lön.

• Waldo

Vissa brancher tittar på betalningsanmärkningar, men inte alla.

I vissa fall är det naturligt, som en koppling till jobbet
    Tex värdetransportföretag, banker - där tycker jag nog det kan kännas ok
    Precis som vissa brancher vill ha utdrag från belasningsregistret, för alla inom barnomsorgen

Men för andra är det total överkurs.
    Då tycker jag att man kan ha en dialog om det.
    Säga som det är - jag har anmärkningar men det gör inte mig till en sämre säljare osv
    Man kan även fråga hur dom motiverar en sådan begäran. Det svaret kan säga en del om företaget och då har man all möjlighet att dra sig ur an anställning i god tid

Svar på tråden hos kronofogden och ska söka jobb!