• nyfiken flax

Alla ni som har relativt nya dyra bilar!

Ja precis, jag tycker jag ser många som har bilar som kostar typ 350 -400 000. Har ni tjänstbilar eller hur finansierar ni era bilar? Hade ni massor av kontakter att lägga in eller har ni lånat?

Vi har en diskussion här hemma om hur mkt pengar folk i allmänhet är villiga att lägga i månaden på avbetalningar, försäkringar, bensin o dyl...

Vi är inte riktigt eniga om vår framtida bil kan man säga....så jag skulle vilja höra hur andra har resonerat.

Bortse gärna från allt vad behov heter i denna fråga, det handlar bara om känslor...

• Svar på tråden Alla ni som har relativt nya dyra bilar!
  • Ulf Harrys Farsa

Dom flesta större dyra bilar som rullar är tjänstevagnar eller leasingbilar med höga restvärden.
    Läste någonstans att av alla Volvo S80 som såldes nya så var endast 3% helt privatägda.

Leasing ex. 30% cash, 4000:-/mån, restvärde efter 3 år runt 40-50% (restvärde = kvar att dega på skulden) alt säljer man bilen tillbaka till bilfirman och plockar ut en ny leasingbil (dock täcker ju inte försäljningen kontantinsatsen på nya bilen så..)
    Leasing sammanfattades av någon motorjounalist som "Dumt & Dyrt"

• cloudberry79

Som sagt, helt nya dyra bilar är nästan alltid tjänstebilar eller leasingbilar. Efter två-tre år har de sjunkit till ett värde på ca 40% eller ännu mindre, då kan man göra bra klipp om man köper begagnat. Vi har en begagnad Audi A6, årsmodell -08. Den har gått ca 2500 mil per år, stor service på verkstad med korrekta intervall. En jättefin bil som vi fick ett ett jättebra pris. Den ser ny ut, men  har alltså dryga tre år på nacken.

If you love me - please don't feed me!
  • Ulf Harrys Farsa
    cloudberry79 skrev 2011-12-07 13:57:39 följande:
    Som sagt, helt nya dyra bilar är nästan alltid tjänstebilar eller leasingbilar. Efter två-tre år har de sjunkit till ett värde på ca 40% eller ännu mindre, då kan man göra bra klipp om man köper begagnat. Vi har en begagnad Audi A6, årsmodell -08. Den har gått ca 2500 mil per år, stor service på verkstad med korrekta intervall. En jättefin bil som vi fick ett ett jättebra pris. Den ser ny ut, men  har alltså dryga tre år på nacken.
    Precis, kolla generalagenternas ÅF´s dom får ofta in hela högar med 3år gamla tjänstebilar när företag byter ut vagnparken, jag själv kör runt i en bil som kostade 520.000kr ny, jag köpte den för 100 ;)
  • nyfiken flax

Tack för era svar, har själv haft funderingar på förmånsbil via jobbet men då finns en begränsning på vad bilen får kosta (företagspolicy). 7bb... Jag skulle vilja ha en Audi Q7.eller A5...drömmar drömmar...

• Butterscotch

Vår nuvarande bil är en förmånsbil. Den förra bilen vi hade köpte vi ny (Saab Aero) bara för att vi fick en bra deal och att vi då kunde välja precis de funktioner/tillbehöver vi ville ha och då tyckte vi att det var värt det.

Svar på tråden Alla ni som har relativt nya dyra bilar!