• FruganH

Vad tusan är detta som "attackerar" mina blommor?! (bild)

För ett par månader sedan började det komma något konstigt gult i mina blomkrukor (på jorden). Alla krukväxter smittades.

Försökte plantera om blommorna, men det hjälpte inte länge. Det kom tillbaka inom någon vecka. Till slut tröttnade jag och slängda ALLA växter jag hade för att bli av med det.

Efter några veckor köpte jag då en stickling som jag planterat. Köpte helt ny planteringsjord och hade en ny innekruka och helt ren ytterkruka. Efter bara några dagar kom det tillbaka igen!! Blir tokig!
    Någon som vet vad det är för något? Och hur blir jag av med det?? 

Bilden är tagen med mobilen och är därför rätt suddig. I början ser det ut såhär, som gult "pulver" typ. Sen efterhand ser det mer ut som mögel nästan. Har inte använt något annat än vanligt kranvatten.

• Svar på tråden Vad tusan är detta som "attackerar" mina blommor?! (bild)
  • deecember

Ser ut som kalkavlagringar om det nu inte är mögel. Prova att sila vattnet genom t.ex torv ner i en hink innan du vattnar. I områden med hårt vatten kan man vara tvungen att installera ett filter för att få bort kalken.
    brutalablommor.se/pages/care.html

• FruganH

Tack för svaret. Har kollat lite på nätet och det verkar vara mjukt vatten här. Har inte haft sådana här problem tidigare, utan det kom plötsligt.

Började i en växt (som stod ensam i ett rum) och spreds till alla andra inom några dagar.

Men nu verkar det inte vilja försvinna. Tycker det är helknepigt :/

• Vinxen

Jag har samma problem men kom på att det endast blir på billiga växter. Typ från IKEA och vanliga matbutiker. Jag har ingen aning vad det kan vara. Kanske att dom besprutar
    med något?

• vap

Har du bytt jord precis? Jag har slutat med ekologisk jord pga svamp. Det tar en vecka och sedan har jag svampar bland blommorna.
    Trist

• FruganH

VINXEN: Hade nog bara blommor från blomsteraffärer nästan. Nu är ju alla slängda och sticklingen som är på bilden är ju nyplanterad. Inte köpt i nån billig affär.

VAP: Slängde som sagt alla mina gamla växter för ett tag sen. Köpte helt ny jord till de två sticklingarna jag planterade för ett litet tag sen. Båda ser likadana ut. Det var inte ekologisk jord.

Fattar verkligen inte vad felet är. När det förvärrades på de gamla växterna så började det lukta lite illa med. Ska jag inte kunna ha några krukväxter hemma i fortsättningen?!

• Försök inte

Verkligen skumt. Måste vara någon slags svamp då det börjar lukta efter ett tag. Kan du låta det torka ut så nästan blomman dör och sen vattna lite bara. Vet inte. Har inga bättre förslag :/

• deecember

Ta med dig en blomma till t.ex  Interflora eller en handelsträdgård & hör efter. I synnerhet handelsträdgårdar brukar kunna svara på det mesta :)

• kiwifrukt

Hur gick det? Fick du nåt svar på vad det kunde vara?

Läste precis om ohyra i en tidning. Där var med en bild på rotlöss, som verkar vara identisk med din bild. Deras beskrivning: "Rotlöss bildar ett vitt nät i jorden. De är svårbekämpade. Släng växten så den inte smittar." Kan det stämma?

• FruganH
    kiwifrukt skrev 2012-02-10 13:19:53 följande:
    Hur gick det? Fick du nåt svar på vad det kunde vara?

Läste precis om ohyra i en tidning. Där var med en bild på rotlöss, som verkar vara identisk med din bild. Deras beskrivning: "Rotlöss bildar ett vitt nät i jorden. De är svårbekämpade. Släng växten så den inte smittar." Kan det stämma?

Nej, jag slängde växterna igen och har ännu inte skaffat några nya.
    Hmm, kanske var det rotlöss då. Ska kolla på nätet och se om jag hittar bilder och jämföra.
    Tack för tipset!  

• Colisa

Kommer också att tänka på svamp. Särskilt om det luktar. Har inte haft det själv men läst och hört om det. Atamon, sånt där som finns i livsmedelsbutiken, www.haugen-gruppen.se/produkter/1176/19759/19807/19535/atamon_flytande.aspx ska tydligen hjälpa. 1-2 tsk/liter vatten, sprejas på jordytan.  Du kan ju testa, kan knappast skada i alla fall. Och om det är svamp trivs de när det är fuktigt, låt jorden torka upp mellan vattningarna och ha gärna lite leca i jorden så blir det lite luftigare. Ja, om du får samma problem igen då, såg att du kastat växterna. Lite synd att göra det om det är mögel/svamp, det är inte farligt för växterna.

Här är ett par trådar om det på ett växtforum, det är nog där jag sett detta från början:
    forum.odla.nu/index.php
    forum.odla.nu/index.php

Svar på tråden Vad tusan är detta som "attackerar" mina blommor?! (bild)