• dimmid

Hjälp snabbt... Har du också fått ont när du ska kissa efter besök hos gynekologen?

Hej.

Min fästmö ligger och sover nu.
    Nja... så gott hon kan, för hon har hållit sig i 12 timmar nu.

Hon har varit hos gynekologen och gjort lite undersökningar, där man bl.a. har fört upp någon "stav" för att kolla blåsan genom att fylla den med någon slags vätska.

Detta är andra gången nu!

Hon har inte någon svampinfektion eller urinvägsinfektion. Doktorn hittar inga fel på henne.

Nåväl.
    Saken är den att hon vet hur ont det gör att kissa efter ett sådant läkarbesök nuförtiden. Det gör fruktansvärt ont!
    Det är därför hon har hållit sig i 12 timmar nu än sålänge.

Jag har sagt till henne att det säkert hjälper lite, iallafall, med en treo innan man ska kissa.

Är det någon här som vet vad man kan göra för att lindra smärtan ännu mer när man ska kissa?

• Svar på tråden Hjälp snabbt... Har du också fått ont när du ska kissa efter besök hos gynekologen?
  • SysterStorhjärta

Hon har inte kissat på 12 timmar?? Hur gör det ont? Svider det i urinröret eller??

• dimmid

Det gör inte ont nu.

Men det kommer att göra svinont NÄR hon kissar.
    Hon försökte innan vi gick och lade oss. Men hon var tvungen att avbryta efter en droppe.

Jag vet inte hur det gör ont.

Förhoppningsvis så sover hon just nu och jag vill inte väcka henne =(

Jag vet bara att efter förra läkarbesöket så tog det cirka 2 dagar innan det gick över av sig själv.

• dimmid

Jag hittade i en tråd på nätet där dom skriver att barnolja och pevaryl ska hjälpa till och lindra.

Stämmer detta?

Eller finns det ännu mer saker som kan hjälpa till?

• SysterStorhjärta

Men kissade hon inte på två dagar alltså?? Stackarn, det är ju asjobbigt... Berättade hon inte för gynekologen om hur ont det gör efteråt? Man tycker att de borde kunna komma med något råd.. De enda husmorsknep jag har mot sveda vid kisseri är citronvatten. Eller prova att kissa i duschen i varmvatten?

• dimmid

Jo, hon kissade. Fast det gjorde ju ont.

Jag menade att det dröjde 2 dagar innan smärtan försvann vid förra tillfället.

• dimmid

Vaddå citronvatten....

Förklara! ...beskrivande. =)

• SysterStorhjärta

Haha, sååå spännande är det inte! Man dricker det helt enkelt. Det funkar i alla fall vid urinvägsinfektion. Tranbärsjuice funkar också.
    Men du, kan hon inte ringa till sjukvårdsupplysningen imorgon när hon vaknar och fråga om råd då? Berätta vad som hänt och fråga om de kan komma med något råd?

• dimmid

Men vad säger du om pevaryl och barnolja då (som jag skrev ovan)?

Har du hört talats om det?

• SysterStorhjärta

Sorry, missade det inlägget. Pevaryl är ju mot svamp men det kan funka. Babyolja däremot har jag aldrig hört, men det kan ju inte vara farligt att prova. Det är inte uttorkande och innhåller inga falriga ämnen för slemhinnorna.
    Det finns något som heter Xylocain gel, men det är tyvärr receptbelagt. Vi använder det när vi sätter kateter på våra patienter.

• dimmid

Ok.

Tackar för hjälpen.

God natt.

• SysterStorhjärta

Lycka till, nu ska jag gå och väcka några stackars patienter!

• Anonym (ont)

Hej! vill bara tala om att det finns xylocain (som är smärtlindrande gel )receptfritt-har det själv i kylskåpet!
    Hoppas det ordnar sig, har själv problem med kisseriet efter en skrapning och våndas varje gång jag måste på toa...

• Långbenopluto

Det finns en receptfri salva på apoteket som är smärtstillande som hon kan smörja sig med innan hon kissar. Jag tror det heter Xylocain...

• SysterStorhjärta

Titta, jag lärde mig något nytt!! Var helt övertygad om att den var receptbelagd... Hur har det gått för henne?

• dimmid

Det har gått bra.

Det gör inte ont längre när hon ska kissa.
    Det dröjde dock 24 h innan det kändes normalt igen.

Detta är dock en upprepning ifrån förra läkarbesöket.
    Vilket innebär att historien har upprepat sig.

Problemet som kvarstår är en kissnödig-känlsa som finns befintlig 24 timmar om dygnet.

• Nisen

Har hon försökt att kissa i duchen. Det brukar lindra efter förlossning då man har svinont.

• Nisen

Oj, såg att hon var bra nu... Men ett tips till nästa gång då.

• Franzi

Även mitt tips är att försöka kissa i duschen.....
    Det kan hjälpa lite....

Svar på tråden Hjälp snabbt... Har du också fått ont när du ska kissa efter besök hos gynekologen?