• sassus

Behöver man köpa en dubbelvagn?

Dottern kommer vara 2 år och 10 månader när nya bebisen kommer... Tycker ni att vi ska köpa en dubbelvagn då? Eller hur gör man egentligen? Finns ju ståplatta, men känns som att dottern kanske är lite för liten för en sån då... Tips tas gärna emot, och gärna tips på bra vagnar i så fall. 

• Svar på tråden Behöver man köpa en dubbelvagn?
  • titti1

beror lite på hur mkt ni kommer att gå....t.ex till o från dagis, till ica el stan, hur dottern är personligen oxå ju..kanske älska att gå o springa osv...medan andra är lite "lata" o gärna åker...eller vill åka efter en stunds gående...så är väl mmycket så du får tänka.
    man kan ju köpa en ganska billig syskonvagn för 1000-2000 på blocket....o ha liksom ändå 

• aglili

Det är nog du själv som kan svara lättast på det. Min nu 3-åring hade lätt klarat sig utan vagn vid den åldern.Min nu 9-åring åkte vagn tills hon var 6 år, så det är så olika. Hur bra går hon nu? Hur använder du vagn? HAr du bil? Sover hon middag?

• Hannah76

Jag skulle inte ha gjort det. Men det är ju beroende på hur det ldre barnet är, hur ni bor, aktiviteter mm mm .

• timoa

haha, jag startade en exakt likadan tråd för 6 mån sen när jag var i valet&kvalet.
    nu vet jag, vad som var bäst-för mig iallafall.

skulle inte klara mig utan dubbelvagnen, använder den varje dag! (har en 8 veckors samt sonen som är 2år 9mån)
    men jag går ju till dagis varje dag, ståplattan blev bökig för oss, svårt att köra vagnen med honom framför sig (kan bero på vagnen)

har en kompis som har samma åldersskillnad på sina 2, hon köpte dubbelvagn har aldrig använt den.

beror på om du går mkt till/från dagis samt om den stora är en "vilding" som man måste springa efter i tex köpcentrum.

• Flickan och kråkan

Glöm inte att det går att bära minsta också om man behöver sulky till äldsta ibland. Vi har 16 månader mellan våra pojkar och har inte haft syskonvagn och nästan klarat oss helt utan vagn överhuvudtaget.

• Stårschan

Nej, det behöver du inte. De bitar stora barnet behöver åka vagn kan man rymma båda barnen i samma vagn. I matbutiker åker stora barnet i kundvagnen.

På korståg för bondförnuftets bevarande!
  • vittis

Det finns även en sittbräda som man sätter på ståbrädan , såg detta i en barnaffär här om dagen. Brädan heter easy xrider själv sittdelen vet jag inte vad den heter. den verkade väldigt praktisk iallafall.

• QueenT

Vad har ni för vagn idag? Vi köpte en Emmaljunga Mondial Duo Combi när vi väntade första barnet. När nummer två skulle komma, 22 månader senare köpte vi en syskonsits som man monterar uppe på sittdelen. I den sitter tvååringen och bebisen ligger i en mjuklift i sittdelen. Bebisen har hunnit bli fem månader och vi är kanonnöjda med beslutet att inte köpa syskonvagn! Syskonsitsen går att montera på flera av Emmaljungas vagnar.

• sassus

Tack för alla svar! Idag har vi en Kronan sulky, och lillbebisen kommer nog få använda vår Emmaljungavagn... Jag har inte körkort, så när vi ska någonstans åker vi tåg eller buss in till stan och när vi ska till förskolan går vi. När vi går iväg själva vill säga. Dottern är idag inte mycket för att gå själv, och hon sover fortfarande middag (men det kan ju ändras). Just nu hade vi nog inte klarat oss utan vagn, jag och dottern, men kanske kan man göra som någon tipsade om, köpa en billig syskonvagn på Blocket och ha ifall det behövs... 

• QueenT

De få gånger vår tvååring behöver sova i vagnen lägger vi mjukliften under själva sittdelen och tar bebisen i bärselen. Lite meckigt men det funkar för oss då det inte är så ofta. Om vi är iväg en längre stund hela familjen tar vi med vår bugaboo bee så stora tjejen har en egen vagn.

• Isavanna

Min dotter kommer vara 2 år och 6 månader och jag har valt att köpa dubbelvagn. Dels så behöver hon fortfarande sova en liten stund mitt på dagen.  Sen är hon en riktig liten buse som absolut inte går att ha lös, och dessutom orkar hon inte gå några längre sträckor.

Vi går ofta hemifrån på förmiddagen och kommer inte hem förren på eftermiddagen/kvällen. För mig känns det inte som ett alternativ med ståbräda.

Men som sagt, det beror ju helt och hållet på barnet och vilket behov hon/ni har av vagn.

• Stårschan
    sassus skrev 2011-12-06 20:27:05 följande:
    Tack för alla svar! Idag har vi en Kronan sulky, och lillbebisen kommer nog få använda vår Emmaljungavagn... Jag har inte körkort, så när vi ska någonstans åker vi tåg eller buss in till stan och när vi ska till förskolan går vi. När vi går iväg själva vill säga. Dottern är idag inte mycket för att gå själv, och hon sover fortfarande middag (men det kan ju ändras). Just nu hade vi nog inte klarat oss utan vagn, jag och dottern, men kanske kan man göra som någon tipsade om, köpa en billig syskonvagn på Blocket och ha ifall det behövs... 
    Eller så börjar du med att inte ha någon syskonvagn, utan väntar med att köpa en tills du märker att du verkligen har ett behov.
    På korståg för bondförnuftets bevarande!
Svar på tråden Behöver man köpa en dubbelvagn?