• Jois

Hur lång är IVF-kön hos landstinget i Västernorrland?

Alltså, är det någon som vet hur lång IVF-kön är hos landstinget i Västernorrland just nu?

• Svar på tråden Hur lång är IVF-kön hos landstinget i Västernorrland?
  • Sanna73

Enligt IRIS hemsida är väntetiden två år och man får ett försök.

Du kan kolla här www.iris.y.se/. Själv tillhör jag Västra Götaland och vet att väntetiden där är något längre än det som står på IRIS hemsida så den är nog inte helt exakt men ganska.

• PuhTiger

Jois - jag är västernorrlänning - och hur lång väntetiden är beror på vart i länet du bor och läget "just nu". Vi bor nära Sollefteå och vi behövde inte vänta alls... vi gjorde klart vår utredning våren 2004 och fick komma igång med försök direkt efter sommaruppehållet. Dock är det väldigt struligt och virrigt gällande försöken - när vi fick vår remiss beviljade man fortf 2 försök - men vi fick bara remiss för 1. Sen blev det sagt att ALLA frys skulle ingå (vi fick hela 15 embryon till frys), men efter de första 3 FET:en så blev det nya direktiv - då fick vi först be om en ny remiss för kommande FET (nr 4) sen fick vi själva betala FET nr 5 och 6. Nu är våra frysägg slut och man har gjort om reglerna - nu får man bara ETT endaste färskförsök från landstinget...

Trist att vi bor i en "insnöad" del av Sverige - man kan ju tycka att norrlandslänen borde satsa pengar på att bli fler - vi behöver ju verkligen öka på befolkningssiffrorna här - men icke...

Jag önskar dig varmt lycka till, och kom ihåg att dom som BORDE veta något - vet oftast ingenting... Man får helt enkelt ta reda på, bråka, ringa, bråka lite till och göra sin röst hörd för att få nånting att hända!

Kram på dig!
    Tiger

• PuhTiger

Jo just ja... skulle ju även säga att en väninna som bor i Sundsvall fick vänta hela 2 år... fastän vi tillhör samma landsting... Likaså är köerna längre i Övik...

Svar på tråden Hur lång är IVF-kön hos landstinget i Västernorrland?