• LillaMiss Piggy

Hjälp mal angrepp?

Hämtade lillan ullkläder från källaren nyligen och hittade ngr små hål i några av plaggen och jag undrar nu hur jag bör gå till väga...

OM det finns mal i klädpåsen, dör de då vid tvätt i 60 grader? Eller måste jag köpa malmedel? Skall jag rent av våga behålla kläderna?

Jag har inte upptäckt ngr djur än så länge, så troligen är de väl döda... Men man vet ju inte.

• Svar på tråden Hjälp mal angrepp?
  • Lacey

De dör vid tvätt i 60 grader . Köp malkulor och ha i klädförvaringen i källaren

• Lisastina

Man kan köra allt i torkskåp också om man har tillgång till sådant, högsta värmen på, bara! Och är det för stora mängder för att behandla genast eller om du inte har tid/väntar på din tur i en tvättstuga, då kan du lägga kläderna i frysen så länge. odjuren dör inte, men hamnar i dvala, men då sprids ohyran iallafall inte i hemmet under väntetiden.

• Indianica

Om du inte upptäckt några djur är det väl snarare rätt sannolikt att de fortfarande lever och promenerar omkring, annars hade du väl funnit döda djur?

Jag vet inte omd et här är vanligt förekommande hos mal, men när jag hade malangrepp så levde odjuren rövare på natten, det var därför jättesvårt att upptäcka dem på dagen. Jag upptäckte dem när min katt började leva rövare på nätterna och alltså jagade dem när de rörde på sig. Före dess var det bara hål i ullkläderna.

Jag slängde de trasiga kläderna och tvättade alla andra kläder varmt plus att jag la dem i frysen . Sedan storstädade jag lägenheten för att dammsuga borta alla ägg, småkryp osv. Det funkade för mig.

• Lisastina

det finns ett medel att spraya i rum och garderober och förråd för att hålla djuren borta. Det heter Radar/Raid och finns i många matbutiker för ca en hundring. Man skall bara tänka på att vädra efteråt. Det står på burken hur man gör. Bra att ha särskilt i lite gamla hus där odjuren bor i trossbottnarna mellan våningarna. Åtminstone gör pälsängrar så.

Just pälsängrar lär skall kunna skrämmas bort om man spelar högljudd musik, de gillar inte vibrationerna. Dvs de dör inte, utan flyttar till en stillsammare grannes lägenhet. Ja, jag tar inget ansvar för följderna för grannsämjan av detta senare husmorstipset... 

• LillaMiss Piggy

Egentligen vet jag inte om det är mal. Har egentligen inte sett några kryp/mal varken levande eller döda. Det enda jag vet är att lillans ullkläder har små hål lite överallt Gråter som inte har funnits där  tidigare.

Tänkte väl inte till ordentligt när jag undrade om man kunde tvätta kläderna i 60 grader...har väl dockkläder sen haha

Men torka varm kan man väl inte heller göra utan att kläderna krymper

Hur kan jag ta reda vad det är för hål och hur förhindrar att det kommer fler?

• Indianica

Jag tycker att du ska slänga kläderna med hål i. Sedan ska du alltid förvara ullkläderna i separata, väl förslutna påsar i källaren under årstiden de inte används (jag har så även nu i garderoberna).  Det är svårt att veta vad för skadedjur som angripit om du inte hittar dem, men som jag förstår det kan både pälsängrar och annat angripa ull. Om möss kan det vet jag inte, men möss kan ju finnas i källare. Pälsängrar angriper som jag förstår det även bomull, medan mal bara tuggar i sig ull tror jag. Så gå igenom alla kläder. Lägg alla hela ullplagg i separata malpåsar även om de används tycker jag. Det är inte så jobbigt att plocka fram ullkläder ur små plastpåsar även när de används regelbundet.

• En struts

Tvätta ullkläder på 60 grader, är ju inte att rekommendera. Så vad göra om ett ullplagg blivit angripet?

Svar på tråden Hjälp mal angrepp?