• Cikoria

Glutenfria kakor! Hjälp

Imorgon så far jag och min man till hans syster.

Hon är glutenalegiker och kan inte baka själv. Så tänkte ta med mig lite kakor.

Men har inga bra recept mer än två st som jag vet inte inhåller mjöl iaf

1. kokostoppar
    2. choklad beskvier.

Skulle vilja ha mer förslag så om någon skulle vilja dela med sig hade jag blivit jätte glad.

• Svar på tråden Glutenfria kakor! Hjälp
  • virrex2000

Rulltårta/drömtårta bakad med potatis mjöl
    Har du glutenfritt mjöl?
    Isf kan du göra nästan vilka kakor du vill, byt ut vetemjöl mot GF mjöl bara. :)

• BuoBä

Rulltårta görs ofta på potatismjöl. Googla så hittar du recept (jag kan inte länka från mobilen).

• josefin1234

Du kan baka precis vad du vill spring ner till ica och köpt glutenfritt mjöl eller majs mjöl finns både ok. muffins är goda med glutenfritt mjöl . ta chokladmuffins så blir dem inte så torra. du kan också baka kanel bullar tänk då i såna fall att använda mycket smör så slipper dem bli snustorra.

Men du måste alltså ner till ica ok köpa glutenfri mjöl mix :)

• Cikoria

aha tänkte inte på det där med glluten fri mjöl mix :).

Men en fråga jag har hört att det blir välldigt tort med glutenfri mjölmix ?

• josefin1234

jo men som ja skrev hjälper med choklad i bakelserna eller smör.
    glutenfrittliv.se/ här är en jätte bra blogg senaste inlägget är lussekatter glutenfritt och massa andra recept.
    Och hon är glutenallergiker själv så då får du veta hur de smakar också

• Muffins i magen

Bullar och sånt som måste jäsa har en förmåga att bli torrt efs man oftast har i för mycket glf mjölmix då degen är kletigare än vanlig. Mitt tips till nybörjare är att baka saker i form, alltså sockerkaka eller muffins eller dyl för då gör det inget att smeten är lös, slutresultatet blir lika bra som vanligt! Ta ett recept och byt ut vetemjölet mot glf mix rakt av bara.

• ssf

Maränger
    Mandeltårta
    Nöttoppar

Svar på tråden Glutenfria kakor! Hjälp