• Anonym

fördelar/nackdelar med mini-pe

Jag ska börja äta Mini-pe så fort mensen kommit eftersom jag inte mådde bra av Yasmin.
    Kan nån som redan äter eller har ätit dessa berätta erfarenheten som tex passa dom dig?Mådde du bra eller dåligt?hur var mensen mm?
    det enda jag är lite orolig över är hur mensen kommer bli.
    För med vanliga pp så har mensen alltid kommit under uppehållet och hållit på i ca 3 dagar.

• Svar på tråden fördelar/nackdelar med mini-pe
  • MHM

Jag mådde som vanligt av dom men blev gravid

• Anonym

ickesanicke:Blev du gravid fast du åt mini-pe?
    Hade du vart nog med att ta dom på samma tidpunkt och inte glömt nåt piller?

• MHM
    Anonym skrev 2011-12-06 09:46:49 följande:
    ickesanicke:Blev du gravid fast du åt mini-pe?
    Hade du vart nog med att ta dom på samma tidpunkt och inte glömt nåt piller?
    Japp. Tog dom precis samma tid varje dag(alarm på mobilen) och har inte varit magsjuk eller liknande, eller glömt ett piller.
  • Anonym

fler som blivit gravid trots att ni tagit era mini-pe precis som man ska?
    Kanske måste kolla med barnmorskan igen hur säkra dessa mini-piller egentligen är?

• Två döttrar och en son
    Anonym skrev 2011-12-06 11:00:14 följande:
    fler som blivit gravid trots att ni tagit era mini-pe precis som man ska?
    Kanske måste kolla med barnmorskan igen hur säkra dessa mini-piller egentligen är?

Tar man dem samma tid varje dag så är man skyddat till 97% ca har jag för mig....
    Men glömmer man ett piller mer än 3 timmar så sjunker skyddet snabbt! 

Kan tänka mig att om man är ung och inte ammar så är risken större att man blir gravid på minipiller.
    Är man lite äldre eller ammar så är de säkrare. 
  • meldeah

Mini-pe är det samma sak som mini-piller?

Jag äter Exlutena nu efter min medicinska abort och är jättemissnöjd med det. Skulle få tillbaka mina p-piller (Yasmin, som jag ätit i 6-7 år och mått toppen på), men fick inte det då vi upptäckte att jag har högt blodtryck.

140/110, har aldrig haft så högt tidigare. Har alltid legat på 125/75 och jag misstänker att minipillren är boven i dramat, eller de rester som finns kvar i livmodern efter aborten. Men det tror ju såklart inte gynekologen eller barnmorskan på så jag får vänta tills senare och se om trycket kan gå ner av sig självt.

Mår väl någolunda bra med mini-piller ändå, men jag vet ju inte hur dem fungerar med mens och sådana grejer. Däför har det känts hundra gånger bättre att få tillbaka Yasmin och ha normala rutiner igen, haha.

Gynekologen mumlade dock något om att hon tror att mina mini-piller är för svaga för mig, någon so mvet vad hon kan ha menat?

• Två döttrar och en son
    meldeah skrev 2011-12-06 11:50:52 följande:
    Mini-pe är det samma sak som mini-piller?

Jag äter Exlutena nu efter min medicinska abort och är jättemissnöjd med det. Skulle få tillbaka mina p-piller (Yasmin, som jag ätit i 6-7 år och mått toppen på), men fick inte det då vi upptäckte att jag har högt blodtryck.

140/110, har aldrig haft så högt tidigare. Har alltid legat på 125/75 och jag misstänker att minipillren är boven i dramat, eller de rester som finns kvar i livmodern efter aborten. Men det tror ju såklart inte gynekologen eller barnmorskan på så jag får vänta tills senare och se om trycket kan gå ner av sig självt.

Mår väl någolunda bra med mini-piller ändå, men jag vet ju inte hur dem fungerar med mens och sådana grejer. Däför har det känts hundra gånger bättre att få tillbaka Yasmin och ha normala rutiner igen, haha.

Gynekologen mumlade dock något om att hon tror att mina mini-piller är för svaga för mig, någon so mvet vad hon kan ha menat?
    Ja det är minipiller.
    Jag har också börjat med Exlutena för 16 dgr sen.

Jobbigt med det höga trycket....  Rynkar på näsan
    Men det är ju vitkigare att du inte riskerar allvarliga hälsoproblem pga p-piller än att du måste undvika östrogen! 
    Trycket kan ju också ha varit bara tillfälligt högt.

Jag mår bra på Exlutena men började blöda efter exakt två veckor igår och nu är det som en rejäl mens....Rynkar på näsanFast jag tror iåförsig att det är mens också, och hoppas att det går över om några dagar.

Men om hon säger för svaga - då kanske hon misstänker att de inte ger tillräckligt bra skydd? 
    Ring henne och fråga rakt ut vad hon tror och vad hon menade med det!

Men tyvärr är ju sannolikheten större med oregelbunda blödningar med enbart gestagen-preparat. 
    Å andra sidan blir många helt blödningsfria också...
Svar på tråden fördelar/nackdelar med mini-pe