• Anonym (Rädd och Arg)

Snälla, någon som vet??

Vet inte om jag lagt detta under rätt ämne, men jag skriver ändå.

Mitt X kör våran son på 5 år på mitt X motorcykel. Detta tycker jag INTE är OK. Men mitt X lyssnar inte på mig. Nu har han iof bara kört sonen ner till och från dagis och enligt honom så kör han VÄLDIGT försiktigt. Å det är tre minuter ner till dagis, bakvägen. Dvs inga stora vägar. Men jag är ändå rädd då jag tänker OM cykeln ändå skulle välta och våran son då som sitter fram på tanken får den tunga cykeln på sig.
    Det enda skyddet min son har är en cykelhjälm.

Och nu ska mitt X flytta längre ifrån dagis vilket innebär att han kommer få åka på en 70 väg på väg till dagis. Å jag är livrädd att han, när våren och hojvädret återigen kommer, att han då ska köra min son på mc:n på denna 70 väg. Å jag vågar inte ens tänka på vad som KAN hända.

Nu undrar jag om det finns någon jag kan vända mig till för att få stop på detta? Jag menar, han kan väl inte gå emot mig när det gäller min sons säkerhet??!! Någon måste jag väl kunna ta hjälp av som "förbjuder" mitt X till detta vansinne??

• Svar på tråden Snälla, någon som vet??
  • Trivelina73

Han kan nog bli av med kortet, visst är de kort på de? Ring polisen och fråga, och vet du,  va ärlig ge ditt namn o allt och allt på han oxå. När han inte lyssnar på dig, så kanske han lyssnar på farbror polisen? Jag skulle bli helt rabiat om man gjorde så mot mina barn!

• Marilyn

Själva grejen att köra pojken med hoj tycker jag inte är så farligt, men utan skydd är helt galet! Finns så mycket filmer/bilder på internet där de visar skador efter vurpor i låg fart, kanske läge o visa nåt sånt? Det finns skydd för barn att köpa!!!

• Trivelina73
    Skjuts av barn på motorcykel
    Vad är det som gäller för barn som skjutsas på motorcykel? Säkerhet, klädsel etc. Finns det någon sida man kan titta på i ämnet?
    Svar:
    Den som färdas på en motorcykel ska använda hjälm. Däremot säger lagen att barn under sju år som använder annat lämpligt huvudskydd är undantagna. Det är förarens ansvar att se till att passagerare som är under femton år använder hjälm eller annat huvudskydd.

SMC (Sveriges Motorcyklisters centralorganisation) anser att ett barn ska ha en hjälm anpassad för barn. Den ska vara lätt eftersom barnets nackmuskler är
    svaga. Den bör ha visir som är ett skydd för både andning och ansikte. Det finns glasfiberhjälmar i barnstorlek hos välsorterade mc-handlare. Större barn kan använda hjälmar med ansiktsskydd avsedda för crossåkning.

Kraven på passform ska vara lika höga för barn som för vuxna; hjälmen ska sitta fast ordentligt med hakband, den ska inte glappa och sitta tätt runt huvudet. En skid-, cykel- eller hockeyhjälm bör inte användas eftersom dessa inte ger något skydd vid en mc-olycka och lämnar ansikte och andning helt oskyddade. Sport- och idrottshjälmar är inte konstruerade för att skydda huvudet vid mc-olyckor. Men det är bättre att man använder en lätt cykelhjälm än en tung mc-hjälm som inte är anpassad för ett barns huvud.

Utöver hjälmen bör barnet ha en hel overall av kraftigt tyg eller skinn samt varma, kraftiga vantar och stövlar. Handskar, stövlar och ställ finns hos välsorterade mc-handlare. Det finns inga godkända ryggskydd för barn men de som finns på marknaden kan ändå ge ett bra skydd vid olycka. Ryggskydd finns för barn från fem år.

http://www.ntf.se/konsument/fraga4008.asp?katid=34
  • Anonym

Jag hade inte tyckt det var ok!!! Han e för liten för att åka på motorcykel än.. När han e från 7 år e det  ok tycker jag..förstår verkligen din oro..spec också då han inte har något skydd på sig... allt kan hända på vägen även om det bara e 3 min till dagis på MC.  

• Mamsis

Det är olagligt att inte ha rätt hjälm på sig. Dock tror jag inte du kan förbjuda honom att skjutsa om de rätta säkerhetsåtgärderna är vidtagna. Beror nog på hur gammal barnet är.

• Trivelina73

googlat lite nu, om jag fatta de rätt så finns de inte riktigt regler kring små barn på motorcykel, det räcker med en sketen hjälm av lågkvalite vliket inte skuyddar ansikte och lungor vid olycka. Så det är lagligt att försöka ta livet av sin unge utan att få påföljder.

• Anonym (Rädd och Arg)

Ja, det känns jätte jobbigt. Skulle något hända min son pga detta så vet jag seriöst inte vad jag skulle göra med mitt X. Min son är mitt ALLT! Å jag tycker det är idiotiskt rent ut sagt att göra sånt här. Å jag blir bara ännu mera frustrerad då mitt X inte lyssnar på mig.

Kanske att man ska ringa polisen i alla fall...

• Anonym (Rädd och Arg)

Trivelina73: Det är helt SJUKT!!!

Men då måste det finnas någon form av socialtjänst som kan hjälpa mig med detta. För som sagt, jag är ju så sjukt emot detta. Å då känns det konstigt att han kan gå emot mig hur som helst då det faktiskt kan handla om liv och död för min son.

• Anonym
    Anonym (Rädd och Arg) skrev 2011-12-06 13:50:14 följande:

Men då måste det finnas någon form av socialtjänst som kan hjälpa mig med detta. För som sagt, jag är ju så sjukt emot detta. Å då känns det konstigt att han kan gå emot mig hur som helst då det faktiskt kan handla om liv och död för min son.
    Det är ju så.. DU bestämmer över ditt barn när DU har honom och HAN gör samma på sin tid.

Om du kan bevisa att han är farlig för barnet, eller misstänker att han är det så kan du ta upp det med soc, sen kan de tala om för dig hur du ska göra. Om de finner att hans agerande inte äör farligt så kan du inget göra.
  • Anonym (Rädd och Arg)

Anonym: Jag vet. Men hur hade du tänkt, gjort  och känt om detta var ditt barn det handla om???

• Trivelina73

skulle de handla om mitt barn, så skulle jag inte tveka att ringa polisen, soc mm för att hitta någonstansifrån uppbackning, jag som privatperson vet inte om lagar och sånt men kan få hjälp från dem vilka kan.

• Nina88

Ja e själv uppvuxen me en far som kör motorcykel, o ja vet ja va inte gammal när ja börja åka me honom kortare turer...
    Men sen att låta sin son åka me cykelhjälm är helt idiotiskt !!
    Änmäl honom till soc, för de är ju farligt för barnet... Säger ju sig självt att ALLA ska ha skydd..
    Själv har ja haft egna skinkläder, o riktig mc-hjälm, sedan 3-årsåldern !!
    De finns, allt finns i alla storlekar :))

• h8him
    Anonym (Rädd och Arg) skrev 2011-12-06 13:50:14 följande:

Skjutsar han barnet på motorcykel nu i december?
    Nina88 skrev 2011-12-06 15:58:14 följande:
    Ja e själv uppvuxen me en far som kör motorcykel, o ja vet ja va inte gammal när ja börja åka me honom kortare turer...
    Men sen att låta sin son åka me cykelhjälm är helt idiotiskt !!
    Änmäl honom till soc, för de är ju farligt för barnet... Säger ju sig självt att ALLA ska ha skydd..
    Själv har ja haft egna skinkläder, o riktig mc-hjälm, sedan 3-årsåldern !!
    De finns, allt finns i alla storlekar :))
    Lagen kräver inget annat än huvudskydd som t.ex cykelhjälm för barn.
  • Nina88

Nej men om man bara tar på barnet cykelhjälm e man inte så klipsk eller?!
    Annars ser ja inget fel i att barnet åker me :))

• Anonym (Rädd och Arg)

Nej självklart kör han inte vår son på sin mc nu på vintern. Men så fort det blir vår lär han väl sätta igång igen.

Han har hittills bara använt en helt vanlig cykelhjälm.

Å till hösten kommer jag bli ännu oroligare om detta fortsätter då skolan kommer ligga en bit ifrån hans pappa. Vilket gör att dom kommer åka på en 70 sträcka mer eller mindre hela vägen.....får ont i magen bara jag tänker på det!!

För mig ska inte små barn vara på sånna saker överhuvudtaget.....usch!! Tänk om man sladdar och tappar kontrollen...vad kan inte det ha för utgång???      

• SupersurasunkSara

Som så många har sagt före mig: DIN tid bestämmer DU över, HAN bestämmer över sin tid. Så ett förbud mot det kommer du inte att få. Men kanske (FÖRHOPPNINGSVIS) kan du få till att det behövs ordentliga skydd för sonen om du vänder dig till soc eller polis.

Svar på tråden Snälla, någon som vet??