• Äldre 6 Dec 14:03
    3312 visningar
    15 svar
    15
    3312

    Adoptera från Kina-väntetider??

    Vi planerar att adoptera ifrån Kina via AC men har hört att det ska vara längre väntetider än 5år. Vad har ni hört som står i kö för barn från Kina????

  • Svar på tråden Adoptera från Kina-väntetider??
  • Äldre 6 Dec 14:28
    #1

    Det stämmer nog hörde någon siffra om att det kunde öka till 7 år men det är nog svårt att säga..

  • Äldre 6 Dec 14:38
    #2
    elsa77 skrev 2011-12-06 14:28:52 följande:
    Det stämmer nog hörde någon siffra om att det kunde öka till 7 år men det är nog svårt att säga..
    oj va lång tid! Fattar inte varför de ska ha så lång tid?
  • Äldre 6 Dec 15:12
    #3

    Ring o fråga organisationerna. FFIA, BV och AC jobbar ju med Kina alla 3 så får du ett liknande svar hos dem så borde det ju vara en ganska säker prognos. Just nu vet jag att det går otroligt segt i den ordinarie kön men om ni vill adoptera ett barn med i förväg kända särskilda behov så går det mycket fortare än 5 år. Vet inte om du vet det men Kina har ju en speciell lista med omkring 2000 barn som behöver familj för att de har något känt extra behov.

    Denna lista kan du läsa om på alla tre organisationernas hemsidor. Om du när du löst det undrar saker som inte står där får du gärna inboxa mig, vi kom hem för 9 mån sedan med vår Guldklimp från Kina.

  • Äldre 6 Dec 17:05
    #4
    JaMA08 skrev 2011-12-06 14:38:18 följande:
    oj va lång tid! Fattar inte varför de ska ha så lång tid?

    Det beror framför allt på att Kina har haft en enorm ekonomisk tillväxt på senare år. Många i Kina har alltså fått det mycket bättre. Det i sin tur leder till att allt färre barn blir lämnade, samt att många små barn (utan SN) adopteras inom landet.
  • Äldre 7 Dec 11:51
    #5

    Okej, tack för era svar! Kanske ska fokusera på något annat land då för 7år är en väldigt lång tid att vänta.
    SN barn vet jag inte om jag är redo för, inget fel att adoptera dessa barn givetvis men frågan är om man som person orkar med att utsätta barn för operation mm när man lidit av sin barnlöshet så. 

  • Äldre 7 Dec 22:00
    #6
    JaMA08 skrev 2011-12-07 11:51:06 följande:
    Okej, tack för era svar! Kanske ska fokusera på något annat land då för 7år är en väldigt lång tid att vänta.
    SN barn vet jag inte om jag är redo för, inget fel att adoptera dessa barn givetvis men frågan är om man som person orkar med att utsätta barn för operation mm när man lidit av sin barnlöshet så. 
    Självklart ska man inte göra något som inte känns bra, tex adoptera ett barn med särskilda behov om man inte tycker att det känns bra. Detta med operationer kan man ju dock se ur barnets perspektiv för att orka. Om barnet måste opereras här så måste det ju det även i sitt ursprungsland. Då tror jag att barnet när det blir utsatt för en eller flera operationer kommer att klara dem bättre både psykiskt och fysiskt med en (eller två) förälder vid sin sida  under  hela sjukhusvistelsen, än att bli inlämnad på en helt okänd skrämmande plats med okända människor, somna och vakna med smärta och rädsla utan att ha någon att trösta sig hos.

    Hoppas att ni hittar ett land som passar er bättre än Kina så ni slipper vänta så länge!
  • Eva 937
    Äldre 10 Dec 17:16
    #7

    Taiwan är ju väldigt mycket Kina det också, fast ganska annorlunda. Kanske något att fundera på!

  • Äldre 11 Dec 17:07
    #8

    Har AC Taiwan?? Hur lång tid har dom? Vi funderar på Sydkorea men måste gå.ner i vikt först!

  • Äldre 11 Dec 18:28
    #9

    Vi adopterar från Taiwan via bfa, hela processen kommer att ta ca 3 år från det att vi satte oss i kö tills det att vi hämtar guldklimparna i vår! :)

  • Äldre 11 Dec 20:26
    #10
    JaMA08 skrev 2011-12-11 17:07:16 följande:
    Har AC Taiwan?? Hur lång tid har dom? Vi funderar på Sydkorea men måste gå.ner i vikt först!
    Nej, men http://www.bfa.se/ och http://www.bvadopt.se har det! 
    Hur länge har ni köat? Sydkorea har ju tyvärr väldigt lång kötid nu också!

    Vi ska adoptera från Taiwan! 
  • Äldre 11 Dec 20:55
    #11

    Vi har köat hos AC sedan juni detta året, så det blir kanske 6-12mån långresor.vi står kvar! Kostar ju mkt att vara med på många!

  • Nystar­t
    Äldre 11 Dec 21:49
    #12

    Hej på er!
    Sydkorea har i dagsläget ca 3,5 + 1 år (sverige + landet) och arbetar för att minska internationella adoptioner. De har sagt förut att de vill sluta med internationella adoptioner, men inte "lyckats". Nu är deras nativitet extremt låg, så jag tror nog de kommer arbeta hårt med att behålla barnen i landet. Man kan nog inte vara 100 på att Sydkorea finns kvar som adoptionsland om 3 år.

    Det bästa ni kan göra är att ha ett öppet sinne för saker ändras snabbt i adoptionsvärlden. När man står inför möjliheten att skicka till ett land får man väl känna om det känns rätt. Om man hänger upp sig för mycket på ett land kan det bli jobbigt att tänka om, om det blir nödvändigt.  Det av AC:s länder som rullar på bäst just nu är väl Colombia.

    Jag håller med dig om att man inte ska göra något man känner sig osäker inför (SN eller äldre barn), men också vara medveten om att tendensen är att det är färre och färre "små (under året) och friska" barn adopteras till SVerige, därav de långa köerna.

    hur som helst är det iallafall ett fantastiskt sätt att bilda familj!Solig  

  • Äldre 11 Dec 23:11
    #13
    JaMA08 skrev 2011-12-11 20:55:02 följande:
    Vi har köat hos AC sedan juni detta året, så det blir kanske 6-12mån långresor.vi står kvar! Kostar ju mkt att vara med på många!
    Jag skulle ändå råda er till att gå med i en adoptionsorganisation till. För att öka möjligheterna,och om ni vill ha syskon i framtiden Flört
  • Äldre 16 Dec 03:28
    #14
    Hjärtat längtar skrev 2011-12-11 23:11:05 följande:
    Jag skulle ändå råda er till att gå med i en adoptionsorganisation till. För att öka möjligheterna,och om ni vill ha syskon i framtiden Flört
    Är ett bra förslag men kostar mkt pengar bara!

    Vi hade tänkt Colombia som land men min make är för gammal för dem, de har 38år och när de får ansökan är han 40år! Att jag däremot nästan är 5år yngre är inget de tar hänsyn till! Tråkigt men sant...
  • Äldre 16 Dec 12:15
    #15
    JaMA08 skrev 2011-12-16 03:28:03 följande:
    Är ett bra förslag men kostar mkt pengar bara!

    Vi hade tänkt Colombia som land men min make är för gammal för dem, de har 38år och när de får ansökan är han 40år! Att jag däremot nästan är 5år yngre är inget de tar hänsyn till! Tråkigt men sant...
    Nej, vad synd med Colombia Rynkar på näsan Det är svårt att förstå sig på ländernas krav...

    Visst jag kan ångra lite nu att vi gick med i AC och BFA eftersom vi ska adoptera genom BV. 12000 i onödan (köande i två år)  Men man vet ju inte vad som händer under tidens gång, och när det väl gäller kanske det är värt att ha möjligheterna... Ni hittar säkert ett land som passar genom AC!  Har ni funderat på afrika?
Svar på tråden Adoptera från Kina-väntetider??