• josefixen

Försäkringspengar vid ätstörningar

Undrar om det är någon som fått försäkringspengar vid ätstörningar, och vad beloppet isf blev?

• Svar på tråden Försäkringspengar vid ätstörningar
  • Anonym

Nope, det ingick inte i min försäkring... Ha du en sån försäkring?

• josefixen

Jag har skickat in en ansökan på min barn- och ungdomsförsäkring, men har ännu inte fått något svar. De är så otydliga i sitt sätt att svara på hur "chanserna" ser ut och är därför lite nyfiken på om någon har fått något och isf vad och under vilka förutsättningar"

Glad

• Anonym
    josefixen skrev 2011-12-06 15:03:12 följande:
    Jag har skickat in en ansökan på min barn- och ungdomsförsäkring, men har ännu inte fått något svar. De är så otydliga i sitt sätt att svara på hur "chanserna" ser ut och är därför lite nyfiken på om någon har fått något och isf vad och under vilka förutsättningar"

Glad

Har du trygg-hansa är det kört....
  • josefixen

Har länsförsäkringar så då kanske det finns en chans?

Vad sa dom till dig?

• Anonym

utdrag för försäkringsvillkor, länsförsäkringar barn ungdom

Inskränkningar för försäkring som börjat gälla efter 12 års ålder
    Om psykisk störning och sjukdom blir aktuell inom två år från försäkringens
    begynnelsedag föreligger inte rätt till ersättning från försäkringen. Med
    psykisk störning och sjukdom menas exempelvis personlighetsstörningar,
    ätstörningar, neuropsykiatriska störningar, psykoser

w3.lis.lansforsakringar.se/uploaded/filearchive/02863_04OSM.pdf

• Anonym (Hanna)

Jag har också skickat in om ersättning för ätstörning. det har gått i många turer, men jag borde få slutgiltigt besked den här månaden.

Dom har skickat ut flera förfrågningar och försöker förhala allt hela tiden..

Jag har också länsförsäkringars barnförsäkring.

Har du fått något svar än?

• josefixen

Hanna, har du fått något svar än? Har du fått något hum om hur mycket det kan röra sig om?

Jag har inte hört något än, och det skulle nog dröja ett tag om jag förstod rätt..

• Anonym (Hanna)

Jag har inte har inte hört nåt mer. ska få svar senast 19 jan. då är det över 6 månader sen jag skickade in skadeanmälan tillsammans med alla hundratals journalanteckningar... det går inte undan hos dom..

• Anonym (Hanna)

men jag vet att försäkringen gäller iaf. allt från 3-15 % tror jag att jag kan få. Inte mer då jag inte längre behöver medicinera för att klara vardagen.. jag kommer ta det vidare om jag får under 10 %.. Om du kollar tabellverket för sjukdomar så ser du vad det kan bli för ersättningsnivå.  www.svenskforsakring.se/Huvudmeny/Branschsamarbete/Personskador/3/Medicinsk-invaliditet/  Kolla på den med sjukdomar från 1997

• josefixen

Nu känner jag mig rikigt dum, men vad menas med 3-15%? Vad baserar man procenten på? :)

• Anonym (Hanna)

hur stor din invaliditetsgrad är. hur "skadad" du är.. sen baseras det på hur många prisbasbelopp din försäkring är på.. mina föräldrar hade en försäkring på 30 basbelopp så om jag får 7% invaliditet får jag 30 (antal basbelopp jag betalat för) * 42800 ( basbelopp år 2011) = 1 280 000 * 7% (invaliditetsgrad) = 89 880 kr.! Hoppas du förstår... =) 

• josefixen

Jag börjar förstå  Glad

Får man fråga "hur sjuk" du var?

• Anonym (Hanna)

sjuk från ca 15 års ålder. sökte hjälp när jag var 22. behandlingshem ett år. mesta tiden sjuk i bulimi, men det gick i omgångar.. långa perioder i "svält".. Är 26 år nu och fortfarande inte frisk, men går inte på behandling längre. Jag försöker klara mig på egen hand, vilket går rätt bra. Normalviktig och har nåt återfall då och då, men tänker på mat och vikt mest hela tiden..

Du då?

• Anonym (Hanna)

Jag fick svar idag. ingen ersättning, men jag ska överklaga..

Svar på tråden Försäkringspengar vid ätstörningar