Fru U skrev 2011-12-06 15:38:05 följande:
Se till att de kolla sköldkörteln.
De vanligaste problem med äldre katter (10+år) är FORL (tandsjukdom) och hypertyreos (alla vet kollar inte för hypertyroes - överproduktion av sköldkötelhormon) samt njurproblem.
Har katten gått ner i vikt? Konstant hungrig?
Det jag har noterat rent fysiskt är att hans andedräkt stinker något fruktansvärt. Den har aldrig varit speciellt mysig men nu är det värre. Han har mycket tandsten, men de han inte åtgärda den eftersom det inte går att söva pga hjärtproblem. Jag ska be dem kolla sköldkörtelvärdena (har själv hypertyreos och vet vilket helvete det är! Skulle det vara det är det inte konstigt att han är sur...). Jag ringde nu och bokade en tid i mellandagarna, men om han blir sämre åker jag in tidigare.
Han har inte gått ned i vikt. Han är tjock och fin så att säga. Fin i pälsen och ögonen och kissar och skiter som vanligt. Verkar inte ovanligt trött. Bara sur liksom. Sen känns det som att revbenen, alltså själva änden på dem står ut på något lustigt vis. Det är liksom lite knöligt där, det märkte jag igår men han tillät mig klämma och trycka så där verkar det inte göra ont. Jag undrar om han faktiskt har ont, för jag får hantera honom hur jag vill och han säger aldrig ifrån... Usch, vad jobbigt jag tycker det här är!