• enilef

Katt katter bli dementa?

Kan katter bli dementa och hur visar det sig i så fall? Jag har försökt hitta info på nätet men jag tycker inte att det har gjort mig klokare. Någon erfarenhet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-06 18:25
    Åh. Nu ser jag att jag har skrivit katt katter i rubriken. Heh

• Svar på tråden Katt katter bli dementa?
  • Fru U

Ja, så vida jag vet så kan de det.

misstänker du att din katt har det?

Jul är bäst!
  • enilef
    Fru U skrev 2011-12-06 15:08:37 följande:
    Ja, så vida jag vet så kan de det.

misstänker du att din katt har det?
    Mja, han beter sig väldigt skumt. Han är tio år och har alltid varit en pratig kisse. Nu på sistone så har han börjat jama på nätterna. Jättekonstigt mjauande också, låter läskigt. På dagarna går han runt och skriker och krafsar på dörren och försöker pilla upp skåp. När vi släpper ut honom vill han in genast och fortsätter vara jamig. Han varierar mellan arg och tillgiven, men har blivit jätteelak mot sin kattkompis. Biter honom så att det flyger tussar och hoppar på honom när han sover och biter honom i nacken och svansen.... Annars är han precis som vanligt.
  • Fru U
    enilef skrev 2011-12-06 15:19:25 följande:
    Mja, han beter sig väldigt skumt. Han är tio år och har alltid varit en pratig kisse. Nu på sistone så har han börjat jama på nätterna. Jättekonstigt mjauande också, låter läskigt. På dagarna går han runt och skriker och krafsar på dörren och försöker pilla upp skåp. När vi släpper ut honom vill han in genast och fortsätter vara jamig. Han varierar mellan arg och tillgiven, men har blivit jätteelak mot sin kattkompis. Biter honom så att det flyger tussar och hoppar på honom när han sover och biter honom i nacken och svansen.... Annars är han precis som vanligt.
    Har ni varit hos veterinär? Kollat bukspottskörteln, njurar, urinvägar?

Fysiska hälsoproblem kan ge psykiska symptom.
    Jul är bäst!
  • PumpkinQueen
    enilef skrev 2011-12-06 15:19:25 följande:
    Kanske är läge att kolla upp hos veterinären? Gamla katter kan ju drabbas av sjukdomar och när man har ont kan man börja bete sig lite konstigt. Eller också kanske han blivit påkörd eller något när han varit ute?
  • BuoBä

Det där låter faktiskt mer som om han inte mår riktigt bra och kanske har ont någonstans. Slå en signal till en veterinär för ett hälsokoll.

• enilef
    Fru U skrev 2011-12-06 15:21:00 följande:
    Har ni varit hos veterinär? Kollat bukspottskörteln, njurar, urinvägar?

Fysiska hälsoproblem kan ge psykiska symptom.
    Nej inte nyligen. Han ska snart dit för ultraljud av hjärtat, då han har en hjärtsjukdom sedan några år. Njurarna var lite lite dåliga sist men inte så att det behövde åtgärdas. Jag är rädd för att ta dit honom eftersom han hatar att åka bil och vara på främmande ställen och stressar upp sig och är konstig i flera dagar.
  • enilef
    PumpkinQueen skrev 2011-12-06 15:22:52 följande:
    Kanske är läge att kolla upp hos veterinären? Gamla katter kan ju drabbas av sjukdomar och när man har ont kan man börja bete sig lite konstigt. Eller också kanske han blivit påkörd eller något när han varit ute?
    Han är ute i koppel, så påkörd har han inte blivit men kanske han har ont. Det blir väl veterinären!
  • Fru U
    enilef skrev 2011-12-06 15:25:19 följande:
    Han är ute i koppel, så påkörd har han inte blivit men kanske han har ont. Det blir väl veterinären!
    Se till att de kolla sköldkörteln.

De vanligaste problem med äldre katter (10+år) är FORL (tandsjukdom) och hypertyreos (alla vet kollar inte för hypertyroes - överproduktion av sköldkötelhormon) samt njurproblem.

Har katten gått ner i vikt? Konstant hungrig?
    Jul är bäst!
  • enilef
    Fru U skrev 2011-12-06 15:38:05 följande:
    Se till att de kolla sköldkörteln.

De vanligaste problem med äldre katter (10+år) är FORL (tandsjukdom) och hypertyreos (alla vet kollar inte för hypertyroes - överproduktion av sköldkötelhormon) samt njurproblem.

Har katten gått ner i vikt? Konstant hungrig?
    Det jag har noterat rent fysiskt är att hans andedräkt stinker något fruktansvärt. Den har aldrig varit speciellt mysig men nu är det värre. Han har mycket tandsten, men de han inte åtgärda den eftersom det inte går att söva pga hjärtproblem. Jag ska be dem kolla sköldkörtelvärdena (har själv hypertyreos och vet vilket helvete det är! Skulle det vara det är det inte konstigt att han är sur...). Jag ringde nu och bokade en tid i mellandagarna, men om han blir sämre åker jag in tidigare.

Han har inte gått ned i vikt. Han är tjock och fin så att säga. Fin i pälsen och ögonen och kissar och skiter som vanligt. Verkar inte ovanligt trött. Bara sur liksom. Sen känns det som att revbenen, alltså själva änden på dem står ut på något lustigt vis. Det är liksom lite knöligt där, det märkte jag igår men han tillät mig klämma och trycka så där verkar det inte göra ont. Jag undrar om han faktiskt har ont, för jag får hantera honom hur jag vill och han säger aldrig ifrån... Usch, vad jobbigt jag tycker det här är!
  • Fru U

Vår ena katt har FORL (ruttnande tänder, enkelt uttryckt) och ett litet hjärtproblem. De sövde henne som om hon vore helt hjärtsjuk (dvs med gas) om det kanske kan vara något alternativ?

Fast vi märkte ganska tydligt när hon fick problem med tänderna för hon ville inte äta (inte ens typ tonfisk) och munnen stinker av både FORL och tandsten.

Om du känt något vid revbenen be dem röntga det och ryggen. Det är ovanligt (och jag vill inte skrämma upp dig) men jag har haft en katt som hade nån ryggsjukdom där utskotten på kotorna liksom fortsatte växa och det gjorde att hon hade en konstig ryggform och revben som stack ut (men hon levde ett bra liv även de sista åren med smärtstillande (hon var så levnadsglad att veterinären tyckte det var synd att avliva för något som gick att åtgärda med medicin))

Håller han vikten så är det nog inte hypertyreos (om det inte är väldigt tidigt i sjukdomen) för det vanligaste symptomet är extrem hunger och avmagring.

Min katt med ryggproblemen var som din, hon sa inte ett pip trots att hon hade ont. Fast när det blev värre (innan vi fick diagnosen) så kunde jag se det på henne men veterinären såg det inte men jag stod på mig och sen fick vi en diagnos.

Jul är bäst!
  • enilef
    Fru U skrev 2011-12-06 16:43:46 följande:
    Vår ena katt har FORL (ruttnande tänder, enkelt uttryckt) och ett litet hjärtproblem. De sövde henne som om hon vore helt hjärtsjuk (dvs med gas) om det kanske kan vara något alternativ?

Fast vi märkte ganska tydligt när hon fick problem med tänderna för hon ville inte äta (inte ens typ tonfisk) och munnen stinker av både FORL och tandsten.

Om du känt något vid revbenen be dem röntga det och ryggen. Det är ovanligt (och jag vill inte skrämma upp dig) men jag har haft en katt som hade nån ryggsjukdom där utskotten på kotorna liksom fortsatte växa och det gjorde att hon hade en konstig ryggform och revben som stack ut (men hon levde ett bra liv även de sista åren med smärtstillande (hon var så levnadsglad att veterinären tyckte det var synd att avliva för något som gick att åtgärda med medicin))

Håller han vikten så är det nog inte hypertyreos (om det inte är väldigt tidigt i sjukdomen) för det vanligaste symptomet är extrem hunger och avmagring.

Min katt med ryggproblemen var som din, hon sa inte ett pip trots att hon hade ont. Fast när det blev värre (innan vi fick diagnosen) så kunde jag se det på henne men veterinären såg det inte men jag stod på mig och sen fick vi en diagnos.
    Okej, han äter bra och även torrfoder så tror inte att han har någon tandlossning iaf. Ska fråga dem om det där med sövning med gas, tack för tipset! Och be dem kolla på revbenen också. Kanske han bara håller på att bli gammal... Rynkar på näsan
  • IceJossan

Mot tandsten kan du ge råa kycklingvingar och torkade kycklinghalsar. Kalasbra mot tandsten.

• enilef
    IceJossan skrev 2011-12-06 18:24:43 följande:
    Mot tandsten kan du ge råa kycklingvingar och torkade kycklinghalsar. Kalasbra mot tandsten.
    Great! Tack för tips :)
Svar på tråden Katt katter bli dementa?