• Amelle

Roliga Laxrecept och goda tillbehör

Jag undrar om ni har bra serveringstips vad gällande lax, kallrökt, varmrökt, ugnsbakad eller gravad. Vad har ni till och hur gör ni? Dela med er av era godaste tips och recept! Skulle vara kul om ni har roliga recept med löjrom också!!

Jag behöver lite nya ideer till jul!

• Svar på tråden Roliga Laxrecept och goda tillbehör
  • tjej87

Inga julrecept men:
    1. Lägg färsk (eller tinad fryst) lax i en ugnsform, salta och peppra. Bre över ett lager med pesto och smula sedan över fetaost. In i ugnen till det fått fin färg och laxen är klar :) Servera med bulgur/matvete och en kallsås på creme fraiche och pesto :)

2. Läg tinad bladspenat i en ugnsform, salta och peppra. Lägg på laxen och toppa den med smulad mögelost. Blanda ihop en sås med grädde, soya, peppar, cayennepeppar, tomatpuré (ev nått annat, smaka av och känn vad du tycker saknas) och häll runt laxen. In i ugnen tills färgen är fin och laxen är klar. Passar bäst ihop med pasta. 

• Lina 01
    tjej87 skrev 2011-12-06 16:33:17 följande:
    Inga julrecept men:
    1. Lägg färsk (eller tinad fryst) lax i en ugnsform, salta och peppra. Bre över ett lager med pesto och smula sedan över fetaost. In i ugnen till det fått fin färg och laxen är klar :) Servera med bulgur/matvete och en kallsås på creme fraiche och pesto :)

2. Läg tinad bladspenat i en ugnsform, salta och peppra. Lägg på laxen och toppa den med smulad mögelost. Blanda ihop en sås med grädde, soya, peppar, cayennepeppar, tomatpuré (ev nått annat, smaka av och känn vad du tycker saknas) och häll runt laxen. In i ugnen tills färgen är fin och laxen är klar. Passar bäst ihop med pasta. 

dom ska jag också prova Glad
  • trollkarl

Ett väl användbart tips är att ugnen om du kör i ugn ska inte vara över 75c med fisk, 45 innertemp.

• Poulsen

Jag vet en hemsida där man kan beställa varmrkt, kallrökt, gravad lax och massa annat gott. Snabbt och enkelt till middag, min 5åring älskar det :D man får det hemlevererat fraktfritt till dörre, supersmidigt.

www.delikatesserkarlstad.se

Svar på tråden Roliga Laxrecept och goda tillbehör