• simpa

Diarré under graviditet, något att vara orolig för?

Jag har varit dålig i magen under ett par dagar och undrar om det är farligt för bebisen? Jag misstänker att jag har åkt på något, jag är mycket bättre idag, men lyckas ändå oroa mig. Jag har ju varit hungrig ändå och ätit, men det har ju kommit ut igen, så att säga... Någon mer vars mage strular?

• Svar på tråden Diarré under graviditet, något att vara orolig för?
  • jezzzica

jag har det likadant....Innan jag blev gravid hade jag alltid så här vid mensen så jag antar i mitt fall att det är något hormoniellt.....Jag tror inte att det är någon fara faktiskt men jag kommer förlja tråden för säkerhetsskull :)

• Missboss

Här har vi en som har haft strulig mage i över 6 månader. Oftast väldigt dålig och lös i magen.. Allt är jättetoppen med bebis osv så jag är inte det minsta orolig.. Det är bara jobbigt och det går mycket dasspapper

• simpa

Skönt att höra att det inte bara är jag! Ja, jag känner ju bebis sparka dagarna i ända, så jag är väl inte direkt orolig, och allting var bra i måndags hos BM, men ändå... Jag kan ju få för mig de märkligaste saker - som att jag ätit något olämpligt och att bebis då skulle ta skada. Jag tycker man läser överallt om trög mage och då önskar jag att det kunde få vara lite mer åt det hållet här också.

• Bippan

Jag hade för några veckor sedan ett riktigt race på fyra-fem dagar, usch För min del var det bara tillfälligt och troligen just p g a något jag ätit. Det blev bra när jag drack Proviva blåbärssoppa och bara åt lite rostat bröd utan pålägg i en-två dagar. Sedan mjukstartade jag med kokt och magsnäll mat någon dag innan jag började äta som vanligt igen.

Frågade också barnmorskan och hon sa att det inte var något att oroa sig för vad gäller bebisen. Men man kan ju tänka på att dricka lite extra mycket (för sin egen skull) eftersom man förlorar en del vätska. Jag frågade också om huruvida man kunde använda diarréstoppande medel, men det ska man tydligen inte göra som gravid (åtminstone inte på eget bevåg). Om problemen blir långvariga (+7-10 dagar) bör man kontakta läkare.

Hoppas att du snart mår bättre

PS. Om du ofta är lös i magen och dessutom känner dig gasig kan det vara så att du är lite känslig mot laktos. Jag är själv det nämligen. Det är ingen allergi och det är inte farligt att äta mjölkprodukter då, möjligen lite jobbigt i längden Om du misstänker detta så testa att undvika mjölk, glass, grädde och andra mjölkprodukter några dagar och se om det blir bättre. Det finns rätt mycket information ute på nätet, sök på laktos eller laktosintolerans.

Svar på tråden Diarré under graviditet, något att vara orolig för?