• Längtarefterliten

insulinpump vs insulinspruta?

Ni med diabetes, vad tycker ni är bäst? ni som testat både pump och penna? Jag har penna nu, men har lite önskemål om att få testa pump och min sköterska skulle prata med min läkare om detta... vad tycker ni? vad är för och nackdelar med Pump?

• Svar på tråden insulinpump vs insulinspruta?
  • Kimo

Nackdel med pump är att man alltid har något på sig, man känner sig lite mera låst iaf jag, det blir på nått sätt " synligare" att man har en sjukdom, fördelarna är att man slipper ta spruter efter varje måltid man kan få mera kontroll på sitt blodsockret om man har problem med de

• Längtarefterliten
    Kimo skrev 2011-12-06 19:08:47 följande:
    Nackdel med pump är att man alltid har något på sig, man känner sig lite mera låst iaf jag, det blir på nått sätt " synligare" att man har en sjukdom, fördelarna är att man slipper ta spruter efter varje måltid man kan få mera kontroll på sitt blodsockret om man har problem med de
    Ja, jag har endel svårigheter, särskilt innan ägglossning och mens, när hormonerna sätter igång så blir det skyhögt.. men är fortfarande osäker:/ Var har man den när man sover utan att den ska va ivägen? och när man typ badar och duschar?
  • Kimo

När man sover har man den antingen får man sätta fast den i sig själv med hjälp av olika anordningar eller kan den ligga löst brevid om man kan sova relativt lugnt:) när man duschar o badar kopplar man ur den och har bara själva infarten kvar

• Längtarefterliten
    Kimo skrev 2011-12-06 19:38:43 följande:
    När man sover har man den antingen får man sätta fast den i sig själv med hjälp av olika anordningar eller kan den ligga löst brevid om man kan sova relativt lugnt:) när man duschar o badar kopplar man ur den och har bara själva infarten kvar
    hmm låter ju inte så jobbigt... kanske är värt att prova för blodsockret blir väl mer stabilt och lättare att hantera?
  • Kimo

Ja de brukar bli så, har inte haft pump på många många år nu men är du nyfiken så tycker jag du ska testa kanske passar dig perfekt

• Längtarefterliten
    Kimo skrev 2011-12-06 20:55:44 följande:
    Ja de brukar bli så, har inte haft pump på många många år nu men är du nyfiken så tycker jag du ska testa kanske passar dig perfekt
    Min sköterska skulle prata med min läkare, för sköterskan tyckte att mitt Hba1c låg relativt bra. (vilket ja inte själv tycker) men ja ska se va läkaren säger... vad dom tycker är bäst..
  • Kimo

Okey hur länge har du haft diabetes och vad ligger ditt hba1c på?

• Jeena

Hej!

Funderar lite jag med på pump nu när ja inte e gravid längre. Har haft penna i 18år men tänker att det kanske är smidigt att slippa sprutorna nu när man har liten att ta hand om o så.. men jag har nog inte riktigt fattat hur det funkar egentligen. Pytsar pumpen ut insulin hela tiden så att man måste va skitnoga med mattiderna eller bestämmer man själv när pumpen ska sprutta till, precis som att man tog en spruta fast man slipper sticket?

Och det mer estetiska problemet, tycker du Kimo att det är svårt med kläder o så om man inte vill att pumpen skall synas så mycket? Tänker mig klänning o sånt, vilket jag skulle vilja ha men aldrig fixar iom att det blir så knöligt när man skall ta sprutan.
    Var har man själva pumpen liksom? Såg en tjej som hade den i bh.n, men det känns ju sådär o gå ner i den o rota när man är ute.

Är det en krånglig övergång, från penna till pump? Enl. din erfarenhet iaf, förstår ju att det säkert är olika.

• Kimo

Pumpen pumpar insulin Av sig själv under hela dygnet men du måste även ta själv vid måltider, idag finns det ju väldigt bra pumpar som man kan styra med dosa så du slipper rota fram pumpen om den tex sitter i bh, jag tyckte de va jobbigt att ha den eftersom den blev så synlig, som tjej så vill man ju kunna ha tajta kläder utan att man måste ha nått som sticker ut från byxan, men som sagt de här var för flera år sedan tekniken har ju gått framåt så de finns nog dom flesta lösningarna till vart man ska sätta pumpen, övergången var nog både och för mig, skönt att slippa sprutorna men samtidigt väldigt ovant i början att plötsligt ha något som ständigt satt fast och man såg, de var mest de som gjorde att jag gick tillbaka till sprutor, men om man inte störts av själva pumpen så tyckte jag att allt annat funkade bra

• Äppelpaj80

Hej, jag har också pump sen 3 månader tillbaka.

Pumpen pumpar ut korttidsverkande insulin dygnet runt. Mängden motsvarar ungefär samma dos som man tar av det långtidsverkande insulinet när man använder sprutor.
    När man äter fyller man på med insulin.
    Det som också är en fördel med pumpen är att det blir lättare att dosera. Om du tex sitter och äter middag inte är så hungrig eller helt enkelt inte vet hur mycket du kommer äta kan du ju börja med 2 enh för att sen enkelt fylla på med mer beroende på hur lite mycket du äter. När man har sprutor drog jag mig för att göra det eftersom man behöver sticka sig varje gång. :-/

Som någon skrev så finns det idag pumpar med fjärrkontroll. Jag har också valt en sån och den är super. Då kan man gömma undan pumpen och i stället använda fjärrkontrollen när man vill ta insulin eller behöva kolla inställningar. Det som är ännu bättre är att i samma fjärrkontroll mäter man sitt blodsocker, så man slipper släpa på flera dosor.

En annan fördel med pumpen är ju att man har så mycket bättre koll. Dels finns det diagram och dyligt som visar hur du har legat i bs senaste 7-14-30-90 dagarna. Du kan se hur många bs prov du tagit under veckan och den visar även hur mycket verksamt insulin du har i systemet och ger insulinråd efter det.

Om du tex åt middag för 2 h sedan och då tog 6 enh och sen är sugen på en smörgås tex så visar den hur mycket insulin som finns kvar i systemet och den kan även ge tips på hur mycket insulin du ska ta nu beroende på hur mycket kolhydrater den mat du ska äta innehåller.

Den enda nackdelen pumpen har jämfört med sprutor är ju just det att man behöver ha den på sig hela tiden. Man får koppla bort den max 2 h så det funkar ju att ta ett bad, åka till simhallen, träna aeorobics eller duscha utan den. Det kan bli lite bökigt med kläder om man gillar att ha tajta kläder och inte vill att det ska synas att man är sjuk. Jag är ju lite äldre så jag bryr mig inte så mycket om det.

Det går att dölja den bra med i bh-n eller i byxfickan. Det finns speciella accesoarer som bh-hållare och annat så man kan fästa pumpen i byxor, bh, runt midjan, benet osv. Den runt benet funkar säkert bra om man ska ha klänning. Fördelen idag är ju dessutom då att man har fjärrkontrollen, så har man väl gömt undan pumpen under klänningen behöver man inte ta fram den.

Hur som helst så överväger pumpens alla fördelar det för mig. Jag har mycket bättre kontroll på mitt bs nu och jag tycker det blivit smidigare att äta då det är så enkelt att tillföra insulin. Väldigt skönt att slippa sprutorna. Man byter ställe för nålen var 3-e dag och det är rätt stor skillnad på att behöva sticka sig så sällan i stället för 5 g om dagen som jag gjorde varje dag minst.

Svar på tråden insulinpump vs insulinspruta?