• Anonym

Patientjournalen

Hej, Jag undrar hur lätt/svårt det är att ta bort information ur sin patientjournal? Dela gärna med er av er erfarenhet om någon gjort det. 
    Sen undrar jag även om man anser att ställd diagnos är felaktig, hur svårt är det att ändra på den?

Tack! 

• Svar på tråden Patientjournalen
  • Alvi

Man kan inte ta bort eller ändra, bara göra tillägg.

• Anonym

Vad tråkigt... Tänkt om det är information där som man verkligen inte vill ska komma ut??

Och nej, jag litar inte på att systemet är så säkert som folk vill påtala. 

• Anonym
    Anonym skrev 2011-12-06 21:17:33 följande:
    Vad tråkigt... Tänkt om det är information där som man verkligen inte vill ska komma ut??

Och nej, jag litar inte på att systemet är så säkert som folk vill påtala. 

Man kan inte ändra eller ta bort nåt....men det är ju bara vårdpersonal som ser detta, ingen annan.
  • Alvi

Systemet är säkert, skulle jag vilja påstå. Det är människorna som använder det som kan vara lite tvivelaktiga isåfall.

• Namin

Vad är det för typ av uppgifter. Gäller det behandling du har fått, diagnoser du har fått eller personliga/privata omständigheter?

Enligt Vårdguiden:

"Om du anser att din journal innehåller felaktiga uppgifter kan du i vissa fall be den som gjort anteckningen att införa en rättelse. Den som skriver i journalen får dock inte ta bort eller förstöra felaktiga anteckningar i journalen.

Du har också vissa möjligheter att få din journal helt eller delvis förstörd. Då vänder du dig till Regionala tillsynsenheten på Socialstyrelsen."

www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/Lagar--rattigheter/Din-journal/

• Anonym

Har för mig att om man har mycket starka skäl så kan man få vissa delar av sin journal raderad, men det krävs beslut på myndighetsnivå för det.

Annars kan en verksamhetschef eller liknande besluta om att du får göra tillägg till journalanteckningar om att du tex anser något vara felaktigt som vårdpersonal journalfört. 

• Anonym
    Namin skrev 2011-12-06 21:24:15 följande:

Vad är det för typ av uppgifter. Gäller det behandling du har fått, diagnoser du har fått eller personliga/privata omständigheter?

Enligt Vårdguiden:

"Om du anser att din journal innehåller felaktiga uppgifter kan du i vissa fall be den som gjort anteckningen att införa en rättelse. Den som skriver i journalen får dock inte ta bort eller förstöra felaktiga anteckningar i journalen.

Du har också vissa möjligheter att få din journal helt eller delvis förstörd. Då vänder du dig till Regionala tillsynsenheten på Socialstyrelsen."

www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/Lagar--rattig.../

Du hann visst före mig...
  • Anonym

För att någon ska få läsa din journal måste den personen ha en vårdrelation till dig, dvs vara en behandlande läkare eller liknande. Är det så att du inte kan radera information (känner inte till något om det) kan du alltid välja att spärra din journal så att den inte är åtkomlig för andra kliniker eller vårdgivare:
    http://www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/Lagar--rattigheter/Lagar-i-halso--och-sjukvard/Patientdatalagen/
    Du hittar säkert mer information om detta på ditt landstings hemsida.

• Anonym
    Alvi skrev 2011-12-06 21:22:08 följande:
    Systemet är säkert, skulle jag vilja påstå. Det är människorna som använder det som kan vara lite tvivelaktiga isåfall.
    Systemet är inte säkert. Jag har datakunniga bekanta som visat mig konfidentiell information om mig från diverse myndigheter. Informationen fick de fram genom bibliotekets publika dator, som använder windows och är kopplad till kommunens system, på ca. 5 minuter. Det är inte så kul, så jag förstår att man vill ha full koll på vad som står om en i privata journaler.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-06 21:43:49 följande:
    Systemet är inte säkert. Jag har datakunniga bekanta som visat mig konfidentiell information om mig från diverse myndigheter. Informationen fick de fram genom bibliotekets publika dator, som använder windows och är kopplad till kommunens system, på ca. 5 minuter. Det är inte så kul, så jag förstår att man vill ha full koll på vad som står om en i privata journaler.
    Exakt det jag menar. Jag vet vad jag pratar om. Tack!
Svar på tråden Patientjournalen