• Anonym (Ramlar)

8 månader pojke reser sig

Hej!

Har en son på 8 månader som redan från födelsen har varit väldigt rörlig. Han har nu börjat resa sig upp mot ALLT...Soffbord, trappan, kökslådorna o s v.... Han går också stapplande framåt med sin gåvagn. Är det "normalt" för en 8 månaders?

Sonen har två äldre syskon (2,5 och 4,5 år) och detta gör att det är väldigt svårt att övervaka lilleman HELA tiden. Det räcker att man ägna de "stora" en blick så kan han falla...med huvudet ner i golvet. Han har väldigt dålig fallteknik och har inte alls fattat hur man ska hantera ett fall. Nu till min fråga: Hur farligt är det för honom att ramla? Visst ramlade syskonen men inte på samma sätt...

Försökte fråga min BVC sköterska ang detta och hon svarade naturligtvis att det var min uppgift att passa honom så noga så han inte ramlar. Ja det förstår/vet jag, men man är ju inte mer än människa. Det är helt omöjligt att vara BREVID honom HELA tiden....

Vad kan jag göra? Är det farligt eller?

Tack på förhand

• Svar på tråden 8 månader pojke reser sig
  • Anonym (Ramlar)

Glömde även skriva att 2,5 åriga syskonet tycker det är jobbigt att lillebror kommit. Hon biter honom och sparkar på honom vilket gör att man måste vakta även henne, i kombinationen med honom. Hur mycket syskonavundsjuka är "normalt"? Lillebror har ju funnit i 8 månader nu men det har inte blivit bättre än...

Vet att hon behöver ha mycket uppmärksamhet och egentid just nu, och det försöker vi verkligen. Vi försöker också förstärka det som är bra, även om det bara är en liten sak. Allt kan vara hur lugnt och bra som helst och se helt plötsligt får sig lillebror ett bett eller spark...  

Svar på tråden 8 månader pojke reser sig