• AboynamedSue

Varm välling/ersättning på natten. Hur gör ni?

Om en månad ska jag börja jobba och min man ska vara hemma med sonen (7,5 månad). Just nu ammar jag när sonen vaknar på natten, men när jag börjar jobba kan jag inte stiga upp ca 3ggr/natt och amma. Hur gör ni för att bli klara snabbt med välling/ersättning på kvällen? Har ni förberett i termos? Har ni  blandat i kokt kallt vatten så att det är snabbt att värma på natten, eller hur ska man göra? Sonen vill ju helst ha mat nyss när han vaknar...

Vill helst undvika att värma i mikro (ja, jag är lite nojjig)

• Svar på tråden Varm välling/ersättning på natten. Hur gör ni?
  • LilaRos

Värmde i micron eller kokade en skvätt och blandade med kallt kravatten.

• Pinkflower880

Jag går upp och kokar vatten i vattenkokaren och blandar till vällingen när hon vaknar. Tar typ fem min och görs nästan i sömnen nu... ;)

• La Lola

Gjorde som på dagen; värmde kallt kranvatten till ättemperatur (fisljummet i Heddas fall) o blandade i pulver.
    Tog väl nån minut.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Skruttelito

Vi hade vatten i dricktemperatur i en termos (föreberedde på kvällen) och pulver till ersättning eller välling i en vällingdoserare. Går då snabbt och enkelt att blanda ihop när man är trött!

• enilef

Vi kokar upp vatten innan vi lägger oss och häller i termos och sen blandar vi med kallvatten till rätt temperatur. Vattenkokaren är jättelångsam. En period när han åt mycket på natten fortfarande mätte vi upp pulvret i flaskan så att det bara var att hälla på vattnet Tungan ute

• Krake

Hade en halvtaskig termos, fyllde på med kokande vatten, det hade sedan ättemperatur efter några timmar, lagom till matstunden. Pulvret var redan uppmätt plus att det stod en flaska med kallt vatten där ifall han skulle vilja ha mat innan termosen svalnat tillräckligt.

Moster, inte monster.
  • dec2010

Vi hade med kokande vatten i termos o pulver i vällingdosburk. Blandade ersättningen med det kokta vattnet o kylde med kallt från kranen. Hälften kokt hälften kallt tyckte jag var lagom.

Ersättningen ska ju lösas i kokande vatten för att inte bilda bakterier i maten. Men sen när det lösts upp är det ingen fara med kallt vatten i.

• veh

Jag har för mig att det stod på ersättningspaketet att vattnet skulle vara kokat innan ersättningspulvret kom i fram tills barnet var 6 mån? (För att de är extra känsliga när de är så små?)

Så efter det slutade jag koka det. Ett tag kokade jag vatten, som sedan fick svalna som sedan värmdes upp till rätt temperatur.

Vällingen har vi alltid blandat med kallt vatten och värmt i mikron (enligt anvisning).

• La Lola
    veh skrev 2011-12-07 09:55:47 följande:

Jag har för mig att det stod på ersättningspaketet att vattnet skulle vara kokat innan ersättningspulvret kom i fram tills barnet var 6 mån? (För att de är extra känsliga när de är så små?)

För att ta död på ev bakterier i pulvret ja men få människor blandar nog med kokhett vatten o väntar tills det svalnat.....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • dec2010

Ja just därför man blandar med hälften av vattnet o spär med kallt så blir det ätklart direkt.

Missade att barnet var så stort! Då är kanske välling bättre! :)

När vår son var 7,5 så åt han gröt på kvällen o sov gott på det!

Tror det är så attnär de börjar äta annan mat så är det inte lika känsligt.

Svar på tråden Varm välling/ersättning på natten. Hur gör ni?