• Smilla08

Ni som har erfarenheter av lunginflammation

OM man får det konstaterat, vilken typ av medicin får man?
    Kan man klara sig utan medicinering och att det går över av sig själv?

• Svar på tråden Ni som har erfarenheter av lunginflammation
  • Ziindlaa

Varför undrar du det? Tänk på att lunginflammation kan vara farligt och framförallt om det får gå för långt.

• Smilla08
    Ziindlaa skrev 2011-12-07 07:27:49 följande:
    Varför undrar du det? Tänk på att lunginflammation kan vara farligt och framförallt om det får gå för långt.

För jag misstänker att jag har det.

Frågan är om jag bör ringa till vc (gillar inte att vara på vc och sjukhus!) eller om det kan gå över av sig själv..? 
  • isis bianco

Har haft lunginflammation ett par gånger.

Första gången fick jag Tikacillin/Kåvepenin, och andra gången fick jag först Tikacillin/Kåvepenin men fick byta till en starkare medicin som heter Amoxicillin.

Som redan sagts, lunginflammation är inget att leka med. Har du fått medicin och den inte verkar så hör av dig till sjukvården om du fortfarande ar feber efter två-tre dagar. Det gjorde jag och var tvungen att byta medicin, fick nästan läggas in då man fort kan bli väldigt sjuk.

bloggar om vår resa till att få bli föräldrar --> lyckaabovo.wordpress.com
  • isis bianco
    Smilla08 skrev 2011-12-07 07:34:20 följande:
    För jag misstänker att jag har det.

Frågan är om jag bör ringa till vc (gillar inte att vara på vc och sjukhus!) eller om det kan gå över av sig själv..? 
    ring 1177

har du feber? hosta?
    ont när du djupandas?
    bloggar om vår resa till att få bli föräldrar --> lyckaabovo.wordpress.com
  • Smilla08
    martini bianco skrev 2011-12-07 07:39:49 följande:
    ring 1177

har du feber? hosta?
    ont när du djupandas?

Ja. Och hostar blod..
  • Dr Mupp

Nu var det sonen som hade lunginflamation, han fick amimox utskrivet. Samt astmamedicin (visade sig att han hade astma också). 

Och ja misstänker man lunginflaation så ska man ta kontakt med sjukvården. 

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Ruggugglan
    Smilla08 skrev 2011-12-07 07:44:40 följande:
    Ja. Och hostar blod..
    Varför ringer du inte vårdcentralen på en gång då?
  • Miew
    Smilla08 skrev 2011-12-07 07:44:40 följande:
    Ja. Och hostar blod..
    Min sambo var jättenära att dö av lunginflammation, han fick även massor med blodproppar i lungorna. Åk in direkt! Du behöver hjälp.
    Viggo & Gry & Veras mamma
  • Anonym

När jag fick lunginflammation började det med att jag kände mig "skrovlig" i halsen och hostig. Därefter fick jag snabbt hög feber, 39-40 grader. Lade mig och sov, sov hela nästa dag, febern fortsatte vara hög och jag sov och jag sov... märkte att jag hade svårare att andas när jag låg på ena sidan men orkade inte bry mig så mycket utan sov vidare i flera dagar. Orkade inte göra något alls. Febern fortsatte och efter en vecka tror jag, åkte jag till vårdcentralen som tyckte att jag var väldigt illa däran. Jag hade då också gått ner flera kilo. Det rosslade också hela tiden när jag andades, vilket jag tyckte var skitjobbigt. Försökte hosta upp det.
    Jag fick med fyra-fem olika mediciner bl.a. kåvepenin (penicillin), mucomyst (slemlösande), mollipect (hostmedicin) och sen var det något annat. När jag sedan skulle börja äta igen kräktes jag upp allt i några dagar. Det tog mig en månad innan jag orkade gå i skolan en hel dag igen. 
    Inte för att skrämma dig men jag hade nog strukit med om jag inte fått penicillin. Lunginflammation ska man inte leka med och förr var det en väldigt dödlig "sjukdom" pga mediciner inte fanns. Jag var på den tiden iofs inte en person med särskilt bra immunförsvar... men jag skulle ändå inte chansat. 

• Smilla08
    Anonym skrev 2011-12-07 07:52:53 följande:
    När jag fick lunginflammation började det med att jag kände mig "skrovlig" i halsen och hostig. Därefter fick jag snabbt hög feber, 39-40 grader. Lade mig och sov, sov hela nästa dag, febern fortsatte vara hög och jag sov och jag sov... märkte att jag hade svårare att andas när jag låg på ena sidan men orkade inte bry mig så mycket utan sov vidare i flera dagar. Orkade inte göra något alls. Febern fortsatte och efter en vecka tror jag, åkte jag till vårdcentralen som tyckte att jag var väldigt illa däran. Jag hade då också gått ner flera kilo. Det rosslade också hela tiden när jag andades, vilket jag tyckte var skitjobbigt. Försökte hosta upp det.
    Jag fick med fyra-fem olika mediciner bl.a. kåvepenin (penicillin), mucomyst (slemlösande), mollipect (hostmedicin) och sen var det något annat. När jag sedan skulle börja äta igen kräktes jag upp allt i några dagar. Det tog mig en månad innan jag orkade gå i skolan en hel dag igen. 
    Inte för att skrämma dig men jag hade nog strukit med om jag inte fått penicillin. Lunginflammation ska man inte leka med och förr var det en väldigt dödlig "sjukdom" pga mediciner inte fanns. Jag var på den tiden iofs inte en person med särskilt bra immunförsvar... men jag skulle ändå inte chansat. 

Usch så hemskt.
    Nu är jag ju dock inte lika dålig som du var, men jag ska ringa vc nu när dom öppnar och höra vad dom säger.

Tack för all hjälp! 

• Mumin80

Jag hade lunginflammation i våras. Startade med influensa som inte gick över, svårt att andas, täppt i näsan, tappade aptiten totalt (kunde verkligen inte äta, det händer tydligen), kunde inte sova p.g.a. andningen, magkramper p.g.a. bristen på mat m.m. Blev sjuk en lördag, fredagen efter var jag på vc och hade crp 200+ eller 250+ (d.v.s. högre än vad deras mätare klarade av att mäta). Fick EryMax (allergisk mot penicillin). På lördagen mådde jag så dåligt fortfarande att jag åkte till akuten. Lunginflamation konstaterades (det hade inte vc gjort) och blev inlagd på infektionskliniken i tre dygn medan antibiotikan började ge effekt och mitt allmäntillstånd förbättrades. Var också sjukskriven 2-3 veckor, tröttheten efteråt var hemsk. Ring VC eller åk in till akuten, säger jag. 

• IsDimma

Dom flesta lunginflammationer klara man av själv utan medicin. Det är min erfarenhet.
    Men jag har också erfarenhet av att det går för långt innan jag sökte hjälp och att jag efter sju helt verkningslösa antibiotikakurer ändå inte blev frisk. Låg inlagd 12 dagar på sjukhus för mer antibiotika och med näringsdropp för att jag tappat så mycket i vikt. Jag var inte medveten om viktnedgången själv, men det var läkaren jag träffade, mina kläder bara hängde på mig. Och fick dessutom äta ytterligare en 10-dagars monsterdos antibiotika när jag väl blev utskriven.
    Jag lider, 2.5 år efteråt, fortfarande av sviterna varje gång jag blir förkyld. Ärrvävnaderna i lungorna gör ont varje gång jag hostar. Och när jag anstränger mig så andas jag sämre. Så sök vård i tid är mitt tips. Jag varsjuk i typ 1 månad innan jag sökte vård

• Ellieott

Som många har skrivit är det allvarligt med lunginflammation. Du ska absolut åka in och få behandling! Nån form av antibiotika blir det antagligen, vilken just du får avgör läkaren.

Jag tror inte att man låter bli att medicinera mot det idag. Det är en farlig sjukdom, men det klart att man KAN klara sig utan, ALLA som fick det dog inte innan penicillinet. Men många...

• Anonym (jag)

Jag låg inne på sjukhus pga det.Höll på att avlida men de räddade mig.

• Anonym

Jag hade lunginflammation för ett år sedan och fick klara mig själv utan penscillin. Fick till svar då jag var in på vårdcentralen att de inte ville ge ut pencillin i onödan.
    Det gjorde jävligt ont men jag överlevde.

• Anonym (borta)

Jag hade lunginflammation tidigare i år. Fick ingen som helst hjälp från vårdcentraler då alla bara sade att jag hade en stor muskelsträckning. Jag hostade ingenting utan hade bara sjukt ont vid inandning och kunde varken sitta eller ligga på grund av smärtan. Går inte att beskriva. Förlossningen gjorde betydligt mycket mindre ont! När jag fick en tid till en sjukgymnast tittade hon bara på mig och sade att jag skulle till läkare. Så hon lyckades boka in mig till läkare samma dag. Då hade jag haft hög feber i tre dagar också. När jag kom till läkare låg min sänka på 150 och febern var på 39, så jag blev skickad direkt till akuten för lungröntgen där lunginflammationen var så långt gången att min lunga inte ens syntes på röntgen på grund av inflammationen. Så jag fick antibiotika en vecka, men tog även sömntablett varje natt i ett par dagar för att lyckas få någon sömn alls. Starka smärtstillande också vilket blev två panodil och en ipren 600 mg (receptbelagt). Går även att ta två panodil och ipren 400 mg vilket ger bäst effekt mot stark smärta.

Sök vård direkt, lunginflammation är inte att leka med. Förr i tiden dog människor som flugor av det, jag hade bara tur att vara stark nog så jag inte blev alltför svag men ont som in i h******* hade jag och både hög sänka och hög feber. Hade det fortsatt utan hjälp vet jag inte var det hade slutat?

• Dr Mupp

Precis diagnosterad med lunginflamation. Fick Doxyferm (antibiotika), Nasonex (kortisonnässpray) och mollipekt (hostmedicin) utskrivet. 

Jag förstår varför folk dog som flugor förr Jag gick odiagnosterad i fem dagar och är halvdöd. 

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Mumin80
    Dr Mupp skrev 2011-12-08 23:38:06 följande:
    Precis diagnosterad med lunginflamation. Fick Doxyferm (antibiotika), Nasonex (kortisonnässpray) och mollipekt (hostmedicin) utskrivet. 

Jag förstår varför folk dog som flugor förr Jag gick odiagnosterad i fem dagar och är halvdöd. 
    Gick också odiagnostiserad i 5-6 dagar, och fick tillbringa 3 dygn på sjukhus för att mitt allmäntillstånd var så påverkat. Och då var ändå det dom såg i lungorna en minimal infektion... Så jag förstår också varför folk dör. Och varför lunginflammation fortfarande är en av dom vanligaste dödsorsakerna för äldre. Som sagt, sök hjälp!
  • Lillafrökenfräken

Det går nån elakartad förkylningsaktig sak just nu som lätt ger lunginflammation. Jag tror att jag hade en väldigt lätt släng tidigare i somras då det tog väldigt lång tid för mig att få tillbaks lungkapaciteten, efterdyningarna efter förkylningen varade väldigt länge. Har två vänner som åkt på det nu i höst.

Svar på tråden Ni som har erfarenheter av lunginflammation