Betalning till dagmatte
Hej.
Ni som har era hundar hos en dagmatte, hur mycketv är dom där och hur mycket betalar ni denna person?
Hej.
Ni som har era hundar hos en dagmatte, hur mycketv är dom där och hur mycket betalar ni denna person?
När jag var dagmatte åt två hundar så tog jag 100kr/dag. Vid längre vistelser (som tex en vecka) så blev det lite rabatterat. Och då hade jag den ena 1dag/veckan och den andra någon gång ibland. Det var så olika.
Oj 100 kronor om dagen x 5 dagar i veckan en hel månad. Det är ju typ 2000 kronor.
Jag tycker inte 100kr/dag är speciellt mycket..säg din hund är där varje dag 8h..de e typ 12,50kr i timmen...
Jag betalade ca 50 kr/dag när jag hade min hund hos dagmatte, och tog själv detsamma när jag var dagmatte. Granntjejen här betalar 3000 kr/mån för hunddagis, så 100 kr/dag hos dagmatte som ju kan ge så mycket mer tid till hunden är eg. rimligt, men kanske svårt att ha råd med.
Just det, man får väl tjäna ca 15000 kr/år på hobbyverksamhet. Därav att jag tyckte att 50 kr/dag var rimligt, för då behöver man inte skatta på det.
2500 kr i månaden betalar vi för hunddagis. Men det är ju skillnad också, hunddagiset är ju yrkesmässigt, med folk som är anställda för att ta hand om hundarna o.s.v. Men i gengäld också regler om hur ofta dom rastas, hur länge, utrymmena dom vistas i etc. En dagmatte är kanske ofta någon som är hemma ändå på dagarna som en pensionär t.ex. och som därför har möjlighet att hålla hunden sällskap, men då har man ju inte samma regler heller, och så har man ju risken att dagmatten blir sjuk t.ex. och då får vovven stanna hemma, medan hunddagiset inte är sårbart på samma sätt p.g.a. flera i personalen, möjlighet att ta in vikarier m.m. På hunddagiset så måste dom ju också t.ex. betala lokalhyra, vilket en dagmatte i sitt eget hem troligen inte behöver (utöver sin vanliga boendekostnad alltså)?
Jag tycker alltså att det är rimligt att hunddagis är något dyrare än dagmatte, men vad som är skäligt att betala dagmatte vet jag inte.
Sen kan jag ju tycka att dagmatte är o föredra då jag vet att på hunddagis kan ibland vara mycket vikarier och nya ansikten och att personalen inte har samma tid och engagemang till varje enskild hund som hos en dagmatte. Samt att på vissa hunddagis är det ofta mycket hundar och mycket skäll samt dom ibland låses in i burar.
Det är både för o nackdelar med båda. Klart jobbigt om dagmatten e sjuk o där inte e någon annan som kan passa hunden..men tror nog hunden får mycket mer engagemang och kärlek av en dagmatte och det kan jag tycka är värt 2000kr/mån än 2500kr på hunddagis..
Samtidigt så tycker jag att om dagmatten spenderar hela dagarna tillsammans med din hund och tar hand om honom/henne så klart dom ska få betalt för det!
Som dagmatte så är jag ju hemma hela tiden under tiden jag har hunden. Jag lämnar den aldrig någonsin ensam hemma. Den får aktivering och långa promenader. Den smutsar ner mitt hem med sin päls och sina klor, alltså tar jag betalt för slitage i mitt hem. Så 100 kr är super billigt anser jag för det jag lägger ner på hunden.