• Magnux

Den skandinaviska jämställdhetsparadoxen

Skandinaviska länder har konstaterats internationellt vara mest jämställda i hela världen, med Norge och Sverige främst. Vi anses ha störst möjligheter att fritt välja utbildning och yrke oavsett kön eller social bakgrund. Vi anses också ha den mest kvinnoanpassade välfärden i hela världen, med tanke på möjligheter till barnomsorg och föräldraledighet.

Ändå visar det sig att folket i dessa länder i högre grad än andra väljer könstypiska utbildningar och yrken, exempelvis att män blir ingenjörer eller hantverkare och kvinnor jobbar i skola eller vård. Förklaringen är naturlig: Ju större frihet och valfrihet människor får - i högre grad gör människor fria val. Därav resultatet.

Om man tar på sig genus-glasögonen ser man en annan bild. När människor väljer fritt så väljer dom fel! Istället för att jämställda människor gör jämställda val, så befäster dom könsroller. Här finns paradoxen.

Att säga sanningen i en tid av förljugenhet är en revolutionär handling
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-08 12:12
    För att hitta fakta om paradoxen, Googla på: scandinavian gender equity paradox
  • Svar på tråden Den skandinaviska jämställdhetsparadoxen
  • Fridayyy

Det är svårt att ta sig ur dessa vanor! Det går inte på några år, det kanske kommer ta 100 år!

• Fridayyy

Menar du att man i Sverige i större grad väljer traditionellt kvinnliga yrken än i andra länder?

• PumpkinQueen

Så du ser inget värde i att en person väljer ett jobb för att han eller hon vill ha just det jobbet, istället för att personen i fråga inte har något val (utan istället tvingas göra något som han eller hon inte vill)?

Sen fattar jag inte varför barnomsorg eller föräldraledighet skulle vara kvinnofrågor? Jag är kvinna och har inga barn. Jag tjänar verkligen ingenting på att andra kvinnor får gå hemma och lalla i flera månader för att de valt att föröka sig. Jag ser det här med föräldraledigheten snarare som ett hinder för jämställdheten än som något positivt .

• Veladis

Fast trenden går till viss del ju åt "rätt" håll enligt statistik från SCB. Fler kvinnor väljer t ex utbildningar och yrken som har sett som traditionellt manliga, t ex inom naturvetenskap och medicin. Enl SCB kommer det tex inom en snar framtid finns fler kvinnliga läkare än manliga, t ex.

När det gäller män som väljer typiska kvinnoutbildningar och -yrken är det lite sämre. Men t ex ökar andelen män med barn- och fritidsutbildning.

• Fridayyy
    PumpkinQueen skrev 2011-12-07 15:32:59 följande:

Så du ser inget värde i att en person väljer ett jobb för att han eller hon vill ha just det jobbet, istället för att personen i fråga inte har något val (utan istället tvingas göra något som han eller hon inte vill)?

Sen fattar jag inte varför barnomsorg eller föräldraledighet skulle vara kvinnofrågor? Jag är kvinna och har inga barn. Jag tjänar verkligen ingenting på att andra kvinnor får gå hemma och lalla i flera månader för att de valt att föröka sig. Jag ser det här med föräldraledigheten snarare som ett hinder för jämställdheten än som något positivt .

Det beror ju på hur man ser det. Jag är som kvinna och mamma lycklig över att vara hemma med mina barn, alltså är ju inte jag förtryckt av detta, men jag får ju mindre pengar än om jag jobbar. Men för mig är inte jämställdhet bara yrke och lön. Jag skulle vara glad om fler män valde kvinnoyrken, det är först då lönen verkar höjas.
  • Mjolle

Jag har precis kollat på första delen i den norska reportageserien, där genusforskarna ställs mot biologiforskare. Genusforskarna hävdar att det inte finns någon egentlig skillnad på känslor, beteende och tankar hos pojkar och flickor mer än det vi skapar socialt.

De biologiska forskarna påvisar starka samband som t.ex. att 9 månaders barn väljer olika leksaker, en dag gamla spädbarn visar olika preferenser (traditionellt manligt/kvinnligt) och visar att olika testosteronnivåer leder till olika intressen. Samt att evolutionen har skapat våra kroppsliga funktioner, som styrs av hjärnan, och att "det vore ju konstigt om endast kroppen skulle vara påverkad, och inte hjärnan även skulle styra funktioner som intresse och andra egenskaper".

När genusforskarna förfrågas vad de tycker om de biologiska forskarnas resultat tycker de mest att det är "oviktigt" och att de själva ändå har rätt. På frågan "vilka vetenskapliga resultat stödjer era åsikter, vilken forskning stödjer ni er mot" så har de ingen att uppvisa alls, men menar att det inte behövs. Mycket konstigt.

Som någon sade i reportaget, i ett väldigt jämställt samhälle (som vi har i Skandinavien) har folk möjlighet att välja fritt bland utbildningar och yrken. Då skulle det inte verka långsökt att påstå att folk kommer välja det de själva vill, och det de själva är intresserade av. 

• Äppelpaj80
    PumpkinQueen skrev 2011-12-07 15:32:59 följande:

Tjänar du ingenting. Du har väl själv varit barn? Började du på förskola när du var 2 veckor gammal, jag antar att så inte var fallet? Du ser/förstår inte värdet av att du som liten och andras barn får vara hemma med sina föräldrar den första tiden i livet?
    Vad är ditt förslag, att man skrota föräldraledigheten totalt eller slutar skaffa barn?

• Elit
    Fridayyy skrev 2011-12-07 15:29:10 följande:
    Menar du att man i Sverige i större grad väljer traditionellt kvinnliga yrken än i andra länder?
    Det är korrekt. Löneglappet är även större i Sverige än vad de är i Italien, Spanien etc.
    Vi har även mindre kvinnliga företagsledare och kvinnor på höga positioner än många andra länder, särskilt USA och England och förklaringen är den utökade barnomsorgen vilket gör det lättare för kvinnor att kombinera barn och arbete.
  • Elit
    Fridayyy skrev 2011-12-07 15:27:36 följande:
    Det är svårt att ta sig ur dessa vanor! Det går inte på några år, det kanske kommer ta 100 år!
    Då är det ju märkligt att i länder med mindre "jämställdhet" så väljer kvinnor i HÖGRE utsträckning dessa arbeten. Precis tvärt om mot vad hävdar.
  • Veladis

Men om man nu tittar på t ex SCB:s rapport om yrkesval i ett könsperspektiv så ser man ju tex att antal kvinnor ökar och i vissa fall snart är fler än männen i vissa tradtionellt sett manliga yrken (inom ekonomi, naturvetenskap, medicin, t ex ), medan motsvarande ökning för män inte finns på samma sätt i lika många traditionellt kvinnliga yrken (tex inom vård och omsorg). Hur ska man tolka det på annat sätt än att det har med status och pengar att göra?

Svar på tråden Den skandinaviska jämställdhetsparadoxen