• meldeah

Katt som slickar på tapetserad vägg

Ja, i tid och otid (två gånger idag redan!) har jag hittat min ena hankatt sitta och slicka på en vägg i vardagsrummet och en vägg i sovrummet.

Varför?

Han kräktes just upp två  hårbollar, men jag har inte sett det sambandet tidigare när han har slickat på väggen. Har ni någon aning om varför han gör så? Gör era så?

• Svar på tråden Katt som slickar på tapetserad vägg
  • BuoBä

Han kanske gillar lukten/smaken av tapetklister? Det kanske har blivit lite extra klister på fläckarna han slickar på. Om tapeten tål det kan du kanske prova att torka av med en fuktig trasa.

Vår ena katt älskar att slicka på maskeringstejp, så den får vi gömma noga. Annars slickar hon loss långa remsor som fastnar på tungan.

• meldeah
    nemo1 skrev 2011-12-07 11:21:36 följande:
    Vad får katten för mat?
    IAMS torrfoder och Mjaus blötmat. Det är inte särskilt ofta, men minst en gång i månaden.
    BuoBä skrev 2011-12-07 11:33:51 följande:

Han kanske gillar lukten/smaken av tapetklister? Det kanske har blivit lite extra klister på fläckarna han slickar på. Om tapeten tål det kan du kanske prova att torka av med en fuktig trasa.

Vår ena katt älskar att slicka på maskeringstejp, så den får vi gömma noga. Annars slickar hon loss långa remsor som fastnar på tungan.

Hmm.. Ja, så kan det ju vara. Andra kattkillen ÄLSKAR plastpåsar och myser mer än gärna med dem så länge han bara får (dvs, tills jag upptäcker att jag ligger och slickar på en.. haha)

Men ska testa med en fuktig trasa på dem ställena han har varit på idag. Tack för tipset!
  • meldeah

Kanske ska tillägga att han bara slickar nån gång i månaden.. Mat får han varje dag ;)

• meldeah

Men alltså, HAHA!
    Nu är jag ju bara trött.. Tills HAN ligger och slickar på plastpåsen.. Inte jag. Haha!

Nu ska jag nog ta mig en alvedon så jag blir feberfri, haha!

• Fru U

Fix idé. De får det ibland.

Ibland kan det bero på att de inte får i sig vad de behöver (näring, mineraler, vitaminer) men oftast är det en fix idé och/eller så beror det på att de är uttråkade.

Min ena katt slickar på plastpåsar när hon är hungrig, en fix idé hon fick för sig för många år sen.

Jul är bäst!
  • meldeah
    Fru U skrev 2011-12-07 11:39:56 följande:
    Fix idé. De får det ibland.

Ibland kan det bero på att de inte får i sig vad de behöver (näring, mineraler, vitaminer) men oftast är det en fix idé och/eller så beror det på att de är uttråkade.

Min ena katt slickar på plastpåsar när hon är hungrig, en fix idé hon fick för sig för många år sen.
    Aaaaaahhhhhhhh!! Där har vi sambandet.. Uttråkad kattkille! Som tyckte att matte låg kvar för länge i sängen utan att mysa med honom. Han och hans syster är experter på att hitta på terrordåd så fort dem blir uttråkade. Det liksom märks direkt när de tycker att kattkompisarna eller jag är för slöa.
  • Fru U
    meldeah skrev 2011-12-07 11:44:46 följande:
    Aaaaaahhhhhhhh!! Där har vi sambandet.. Uttråkad kattkille! Som tyckte att matte låg kvar för länge i sängen utan att mysa med honom. Han och hans syster är experter på att hitta på terrordåd så fort dem blir uttråkade. Det liksom märks direkt när de tycker att kattkompisarna eller jag är för slöa.
    Min ena honkatt tömmer nattduksbordet om hon inte får uppmärksamhet på morgonen (jag lägger inget där vanligtvis men ibland så glömmer man sig ). Om hon vill ha mat (hon måste inte nödvändigtvis vara hungrig) så biter hon på möblerna (typ bordsben, torkställningen till kläder osv)
    Jul är bäst!
  • meldeah
    Fru U skrev 2011-12-07 11:47:00 följande:
    Min ena honkatt tömmer nattduksbordet om hon inte får uppmärksamhet på morgonen (jag lägger inget där vanligtvis men ibland så glömmer man sig ). Om hon vill ha mat (hon måste inte nödvändigtvis vara hungrig) så biter hon på möblerna (typ bordsben, torkställningen till kläder osv)
    Mmm, min honkatt attackerar alltid min laddare på morgonen när jag har kopplat ur den ur mobilen men inte lagt undan den, när hon tycker att jag legat för länge. Eller så ställer hon sig och jamar det högsta hon kan 2 mm från mitt öra tills jag går upp.

Nu står hon i hallen och har sin lilla jamkonsert.. Tror hon saknar den manliga människan i lägenheten ;) Synd, för han kommer inte förrän om sex timmar.
  • BuoBä
    meldeah skrev 2011-12-07 11:44:46 följande:
    Haha, ja det låter som en trolig förklaring. 
  • Freja10

För mig är förklaringen solklar.

Jag har nämligen en kattkille som tuggar på plastpåsar - när han ska kräkas upp hårbollar. 

Min kisse äter inte kattgräs och har aldrig förstått vad han ska göra med gräset (hur mycket  matte än har visat och tuggat ...). Katter som inte har, eller av någon anledning inte äter, kattgräs försöker istället få hjälp med sina hårbollar på annat sätt, dvs hjälp med att kräkas upp dem så de inte fastnar i magen. Min katt tuggar alltså plast och jag kan tänka mig att andra katter tar det som finns till hands, t.ex. tapetklister kanske :)

Just att det är ca en gång i månaden som din katt slickar på tapeten är också ganska logiskt eftersom katter ofta spyr upp sina hårbollar med några veckors mellanrum.

Att djur är uttråkade är en alldeles för lätt "lösning" att ta till när man inte förstår djurens beteende, tycker jag.

Kolla bara att tapetklistret inte är farligt eftersom djur inte automatiskt har koll på vad som kan vara giftigt för dem :)

• IceJossan

Det kan vara att han är uttråkad eller att han har brist på någon mineral.

Mjau blötmat kan du med mycket gott samvete servera minst flera gånger varje dag. Det är MYCKET bättre än torrfoder.

• meldeah
    IceJossan skrev 2011-12-31 10:57:25 följande:

Det kan vara att han är uttråkad eller att han har brist på någon mineral.

Mjau blötmat kan du med mycket gott samvete servera minst flera gånger varje dag. Det är MYCKET bättre än torrfoder.

De får en stor portion blötfoder (Mjau) nästintill varje dag, har inte tid att servera flera gånger per dag då jag jobbar heltid och min sambo pluggar heltid.

Och jo, jag tror också att han gör det för att han är uttråkad. Han gör många såna grejer när han tycker att kattkompisarna eller vi människor är dödstråkiga.
  • Freja10
    meldeah skrev 2011-12-31 12:35:47 följande:
    De får en stor portion blötfoder (Mjau) nästintill varje dag, har inte tid att servera flera gånger per dag då jag jobbar heltid och min sambo pluggar heltid.

Och jo, jag tror också att han gör det för att han är uttråkad. Han gör många såna grejer när han tycker att kattkompisarna eller vi människor är dödstråkiga.
    Då antar jag att de får torrfoder resten av dagarna.

Har du koll på att det är fullvärdigt torrfoder och inte bara "tilltugg"?  
    Jag har märkt att en del tror att allt torrfoder är helfoder.
  • meldeah
    Freja10 skrev 2012-01-05 20:44:01 följande:
    Då antar jag att de får torrfoder resten av dagarna.

Har du koll på att det är fullvärdigt torrfoder och inte bara "tilltugg"?  
    Jag har märkt att en del tror att allt torrfoder är helfoder.
    Ja, de har fått IAMS tidigare och nu får dem Porta 21.
Svar på tråden Katt som slickar på tapetserad vägg