• Alvi

Förstagångsföräldrar som upplyser mig (har 3 barn) om hur barn fungerar. Irriterande...!

Jag har en hel del gånger, fler än vad som är normalt tycker jag, pratat med folk som har ETT barn (ofta högst 1 år gammalt) som liksom upplyser mig om ditten och datten vad gäller förlossning, barns utveckling och vad barn kan och bör göra.

- Och sen fick jag lustgas också, det är ju som en gas som tar udden av de värsta smärttopparna.
    eller
    - De första dagarna kommer ju ingen bröstmjölk men man måste låta barnet suga ändå, det kommer igång sen.
    eller
    - Man bör ju låta barn ligga på mage eftersom deras nackmuskulatur måste tränas upp.
    eller
    - Hon har ju börjat gå nu, hon blir ett på torsdag och det är vanligt att barn börjar gå i den åldern.
    eller
    - Runt 4 månader kan man ju börja ge smakportioner om man vill

ooooch så vidare...

EN ENDA gång har jag varit med om en mamma som började förklara mekanismen bakom dykreflexen, innan hon avbröt sig och sade "Nej just det, du har ju flera barn, det behöver jag ju inte förklara för dig."

Alla andra bara babblar på i sin egen lilla bubbla, och förutsätter att alla vet mindre om barn än de...! Förklaring till detta? Eller är det så otäckt enkelt att de ÄR i sin lilla bubbla??

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Svar på tråden Förstagångsföräldrar som upplyser mig (har 3 barn) om hur barn fungerar. Irriterande...!
  • Krake

Blir du sur om någon säger "fint väder idag" också, för det kan du ju se själv?

Moster, inte monster.
  • Alvi
    Krake skrev 2011-12-07 13:40:16 följande:
    Neej, men de berättar det för mig under ett samtal, som en upplysning som jag inte själv kan förstå eller veta. Att det är fint väder kan jag ju, som du skrev, själv se.
    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Lufsan
    Krake skrev 2011-12-07 13:40:16 följande:
    Tänkte i dom banorna själv. Det känns som om man inte kan säga något bra till bliviande föräldrar. Har man inga barn själv så tycker de att "men du har ju ingen aning om hur det är" har man barn sen tidigare så försöker man säga att de inte kommer bli bra föräldrar. Har de själva fler barn tycker de allt är onödigt och "de ska inte tro att de vet bättre än mig." 

Så vad kan man prata med en gravid vän om? Vad kan man  säga utan att det är hemskt irriterande? 
    En dag i sänder.
  • Vienzi

Fast att de säger "ju" tolkar jag som att de vet att du vet. De verkar inte vilja förklara för dig utan mer konstatera att ni båda "ju vet att..."

Förstår du hur jag tänker?

• Zaarah1984

Som blivande förälder, första barnet, kan jag tänka mig att man är så inne i sin egen lilla värld att man helt enkelt inte tänker på att andra också kan saker eller har barn sedan tidigare. Och så vill man säkert visa att man kan Jag blir säkert sådan...

• education

Ser fram emot den dagen jag kan allt om barn. Jag har bra ett än så länge men när man har tre stycken så verkar man tydligen ha fått kläm på det mesta. Skönt!

Klart att en del saker man hör är självklara TS. Men so what? Har du funderat på varför det stör dig så mycket att behöva höra självklarheter och att dina vänner inte fattar att du redan vet? Varifrån kommer irritationen? Får det dig att känna dig dum? När de liksom framställer det som att du inte redan vet? Eller slösar de med din tid?

Dykarreflexen - tror du att alla som har tre barn vet hur den fungerar?

• mamol

Kan det inte vara så att dom berättar det lite för sig själva också.. Nått man nyss lärt sig brukar folk vilja dela med sig av vad det än handlar om..
    Som första gångs förälder speciellt för att försäkra sig om att allt e som det ska där av "men det e vanligt i den här åldern"
    Så tolkar jag många i min omgivning iaf

• Läntandelavendel

Förstår din irritation!

Eller ännu värre: folk som inte ens har ett barn som berättar saker o ting för en :))

Dock måste jag erkänna att jag själv var lite av en "besserwisser" vad gäller vissa saker i barnuppfostran innan jag själv fick barn. Pinsamt :)

Kanske man blir mer ödmjuk - förhoppningsvis - när man får fler barn medan när man har ett så tror man att det e man själv som "styr" barnet mkt, man fattar inte hur mkt deras egen genetik o personlighet faktiskt påverkar.

Men jag håller med dig, många päron verkar befinna sig i en liten bubbla o bara mala på i sin egen verklighet :)  

Svar på tråden Förstagångsföräldrar som upplyser mig (har 3 barn) om hur barn fungerar. Irriterande...!