Förstagångsföräldrar som upplyser mig (har 3 barn) om hur barn fungerar. Irriterande...!
Jag har en hel del gånger, fler än vad som är normalt tycker jag, pratat med folk som har ETT barn (ofta högst 1 år gammalt) som liksom upplyser mig om ditten och datten vad gäller förlossning, barns utveckling och vad barn kan och bör göra.
- Och sen fick jag lustgas också, det är ju som en gas som tar udden av de värsta smärttopparna.
eller
- De första dagarna kommer ju ingen bröstmjölk men man måste låta barnet suga ändå, det kommer igång sen.
eller
- Man bör ju låta barn ligga på mage eftersom deras nackmuskulatur måste tränas upp.
eller
- Hon har ju börjat gå nu, hon blir ett på torsdag och det är vanligt att barn börjar gå i den åldern.
eller
- Runt 4 månader kan man ju börja ge smakportioner om man vill
ooooch så vidare...
EN ENDA gång har jag varit med om en mamma som började förklara mekanismen bakom dykreflexen, innan hon avbröt sig och sade "Nej just det, du har ju flera barn, det behöver jag ju inte förklara för dig."
Alla andra bara babblar på i sin egen lilla bubbla, och förutsätter att alla vet mindre om barn än de...! Förklaring till detta? Eller är det så otäckt enkelt att de ÄR i sin lilla bubbla??