• Flutterby

Varför stannar oljepannan?

Vår panna stannar hela tiden, man får stänga av o sätta igång igen o trycka på "resetknappen" (vet inte vad det egentligen heter ) Ska ringa förra ägaren o fråga om det brukar vara så här, men tänkte fråga här också. Mäkta irriterande!

• Svar på tråden Varför stannar oljepannan?
  • Bollibompa

Är långt ifrån någon expert men det låter som ett problem med brännaren (kanske någon givare). Jag tror nog det är bäst att du kollar med någon servicekille även om det är tråkigt när det kostar, men man vill ju att det ska fungera utan trassel.

Är det en gammal oljepanna?
    Det är möjligt att söka bidrag för både arbets- och materialkostnad på upp till 30 procent för ett byte eller konvertering till annat uppvärmningssystem. Du ansöker hos Länsstyrelsen och stödet kommer att finnas kvar fram till 2010. Min bror bytte till luftvärmepump och kompletteringseldar lite, är jättenöjd. Det finns stora uppvärmningskostnader att spara.

• SVejsan

Förslag: det vara brännarinställningen som kan behöva justeras, sen brukar det dessutom finnas några filter som kan behöve rengöras.
    Kan det vara så enkelt som att det är slut med olja och ni ligger och kör på ångor eller bottenslam??

Är det några temperaturskydd som löser tro? Fungerar cirkulationspumpen annars kan det bli för varmt i pannan...

Men jag tror det är ett tecken ... Du skall inom kort byta till en bättre energikälla ! Man måste ligga på nu så att bidragspengarna till energikällebyten inte tar slut!!!

• Flutterby

SVejsan: dig kan man lita på! Nej, vi har nyss fyllt på med olja, så den är inte slut! Ska höra med mannen vi köpte huset av om det kan behöva justeras några inställningar, annars får vi väl kalla in fackaman!

• Åke Vilse

I brännaren sitter ett litet munstycke/avkännare som ofta korkar igen.
    En liten rund sak i mässsing dryga 1cm i diameter och 2-3cm lång. Skruva loss den och blås rent med starka lungor eller tryckluft och prova om det fungerar.

Annars har jag förmig att en ny sådan kostar ca 300kr.

• Flutterby

Åke Vilse: vilket bra tips, nu ska jag bara försöka klura ut var det kan finnas...

Svar på tråden Varför stannar oljepannan?