• eeeeemelie

Aktivera 1 åring

Vi har en 1 åring här hemma. En 12 månaders som är tidig i utvecklingen och har alltid varit. Nu är hon så överaktiv så det är svårt att aktivera henne. Hon kommer enbart gå på dagis max 20 timmar i veckan. Det känns som om hon är en "mellanålder" när det gäller allt. Hur gör ni för att aktivera/stimulera era små?

Hon tycker om att pilla och plocka i sitt rum en stund, annars är jag roligast att klänga och klättra på. Det fungerar inte alltid. Eller rent av aktiviteter som jag kan göra, som hon kan vara med på? 

• Svar på tråden Aktivera 1 åring
  • pigglet

Oj, det finns ju massor - bara vardagslivet bjuder ju på en hel del utmaningar. Laga mat/baka tillsammans, damma, dammsuga, skura toaletter, tvätta osv.
    Biblioteket, öppna förskolan (överkurs om hon går 20 timmar i förskolan iofs), badhuset. Lekparker, skogen, pulkabacke, promenader, klappa hundar, krypa runt i snö.
    Måla med flaskfärg, trolldeg, såpbublor, bada i badkar, göra halsband, diska.
    Dansa, rimma, ramsa, klä ut er, leka. Läsa böcker.   

• Lillafinajag

Göra halsband med ettårig? Förklara gärna hur du tänkte...

Jag vill med ha lite tips, min ettårig stoppar allt i munnen, så lera, måla känns lite tidigt??

• Natulcien
    Lillafinajag skrev 2011-12-10 17:24:05 följande:
    Göra halsband med ettårig? Förklara gärna hur du tänkte...

Jag vill med ha lite tips, min ettårig stoppar allt i munnen, så lera, måla känns lite tidigt??
    Hehe...jaa, jag säger detsamma. Lera, pärlor, trolldeg och färger skulle ätas upp i ett nafs! Skrattande
  • Prodin

Vara med och laga mat, dela bananer med vanlig smörkniv. Leka lagamat är inte heller fy skam. Borta borta tittut! Stoppa saker i andra saker (pengar i sparbössa, stenar i brunnen, o.s.v.) Dra saker efter sig och leka kom. Köra saker framför sig (gåvagn, vagn, pulkan). Följa efter (viktigt att turas om att följa) 
    Måla är inte alls för tidigt, naken unge och fingerfärg. 
    Bygga med klossar, blåsa upp ballong, sångstund med rörelser, spela trummor.   

Gå på upptäcktsfärd, mata djur, mata mamma.

Pilla och plocka i sitt rum är ju såklart roligast om du är aktivt med. Många har nog lite för höga förväntningar på barnens förmåga att roa sig själva.

Your argument is invalid
  • vittra

Så här små barn behöver inget specifikt för att aktiveras, risken är väl då att de blir överstimulerade och hyperaktiva istället. I ditt fall skulle jag snarare fundera på vad man kan göra för att "lära" henne att ta det lite lugnt ibland istället? Sitta och läsa och titta i böcker älskar vår nu 15 månaders. I övrigt får de följa med på det man själv gör helt enkelt. 20 timmar i veckan på förskolan låter i mina öron väldigt mycket för en precis 12 månaders, några ytterligare stimulering och aktivering behövs absolut inte, faktiskt.

• vittra
    Prodin skrev 2011-12-10 17:41:31 följande:

Vara med och laga mat, dela bananer med vanlig smörkniv. Leka lagamat är inte heller fy skam. Borta borta tittut! Stoppa saker i andra saker (pengar i sparbössa, stenar i brunnen, o.s.v.) Dra saker efter sig och leka kom. Köra saker framför sig (gåvagn, vagn, pulkan). Följa efter (viktigt att turas om att följa) 
    Måla är inte alls för tidigt, naken unge och fingerfärg. 
    Bygga med klossar, blåsa upp ballong, sångstund med rörelser, spela trummor.   

Gå på upptäcktsfärd, mata djur, mata mamma.

Pilla och plocka i sitt rum är ju såklart roligast om du är aktivt med. Många har nog lite för höga förväntningar på barnens förmåga att roa sig själva.

Vår 1-åring ritar med vanliga kritor eller pennor, men jag har tänkt på det här med fingerfärg för det är ju liksom 3 års åldersgräns som det står på burkarna. Varför då? Det kan ju inte vara så bra då att stoppa färgen i munnen..? Har man giftfria kritor/färger däremot så kan ju en 1-åring absolut rita och måla!
  • Dimitra
    vittra skrev 2011-12-10 17:48:08 följande:
    Vår 1-åring ritar med vanliga kritor eller pennor, men jag har tänkt på det här med fingerfärg för det är ju liksom 3 års åldersgräns som det står på burkarna. Varför då? Det kan ju inte vara så bra då att stoppa färgen i munnen..?
    Filmjölk + kakao = perfekt fingerfärg för ettåringen
    The Dimitra universe.
  • vittra
    Dimitra skrev 2011-12-10 17:50:01 följande:
    Filmjölk + kakao = perfekt fingerfärg för ettåringen
    Åh, tack för tipset!! Kanon
  • Prodin
    vittra skrev 2011-12-10 17:48:08 följande:
    Vår 1-åring ritar med vanliga kritor eller pennor, men jag har tänkt på det här med fingerfärg för det är ju liksom 3 års åldersgräns som det står på burkarna. Varför då? Det kan ju inte vara så bra då att stoppa färgen i munnen..? Har man giftfria kritor/färger däremot så kan ju en 1-åring absolut rita och måla!
    Vi gör egen med mjöl, potatismjöl eller maizena, vatten, salt. Kokar upp.  Färgar med karamellfärg eller vanliga vattenfärger när den svalnat.

Vår son ritar också med pennor och pensel, men det är bar och kul att kladda också =)

Det är givetvis helt sant det du säger med överaktivering, men det är skillnad på aktivitet och aktivitet tycler jag.
    Your argument is invalid
  • pigglet

Halsband - man köper stora kulor som träs upp på tex skosnören eller annan tråd med stoppnål i ena änden.
    Alla barn är ju olika, min erfarenhet är att det går utmärkt att dega bara man sitter med som vuxen och visar HUR och att man inte stoppar leran i munnen. Gör den utan alun så är den inte giftig att äta heller. Men du känner ju ditt barn bäst, det kanske inte alls är något för er. 

• eeeeemelie

Tack för alla tips =), hon tycker pm filmer och böcker . Men kul att göra annat tillsammans, för hon kräver väldigt mycket nu =) vädret är bara ösregn och blåst, tyvärr!! Ingen snö här inte. Hon kommer vara nästan 15 månader när hon ska inskolas, sen där efter ska hon gå max 20 timmar.. Är det för mycket ? Typ 5 timmar dafen 4 dagar i veckan? Tack ännu en gång =)

Svar på tråden Aktivera 1 åring