• Anonym (gå ner i tid?)

Gå ner i arbetstid för att man vill/behöver? Har du gjort det?

Lite konstig fråga kanske men jag har funderat lite.

Jag jobbar just nu heltid och har en del pendling. Totalt är jag hemifrån 12 timmar varje dag och det är ganska jobbigt, men ibland känner jag mig otacksam över att tänka så här. Jag har ju ett jobb!
    Jag har inga barn (jobbar på det) men är gift och bor i hus.
    Det är såklart en ekonomisk fråga också. Men vi har utrymme för mig att gå ner i tid. Tänkte ev gå ner till att jobba 85%.

Ser folk ner på en för att man inte "orkar" jobba heltid?
    Jag vill kunna komma hem i tid och slippa vara dödstrött heeeela tiden. Det känns som om det enda jag gör är jobba, äta och sova.

Just nu är jag hemma sjukskriven efter en mindre operation och inser hur mycket efter vi är i hemmet och jag har fått gjort så mycket de sista dagarna när jag mått bättre. Ska börja jobbet igen på fredag.

Vad kan arbetet säga? Kan de neka att jag vill gå ner i tid? Eftersom jag inte har ett giltigt skäl som barn?

• Svar på tråden Gå ner i arbetstid för att man vill/behöver? Har du gjort det?
  • Susanne905

Arbetsgivaren kan neka dig att gå ner i tid och vara tjänstledig av personliga skäl. Det skadar dock inte att fråga om det är möjligt.

• Anonym (gå ner i tid?)
    Susanne905 skrev 2011-12-07 17:08:27 följande:
    Arbetsgivaren kan neka dig att gå ner i tid och vara tjänstledig av personliga skäl. Det skadar dock inte att fråga om det är möjligt.
    Precis som jag misstänkte! Tack för ditt svar.
  • Anonym (75%)

jag jobbade heltid förut, men valde att gå ner till 75%. min arbetsgivare var helt okej med detta men påminner ofta om att OM jag vill så får jag börja jobba mer igen, det är bara att säga till. 

• Anonym (gå ner i tid?)
    Anonym (75%) skrev 2011-12-07 17:21:03 följande:
    jag jobbade heltid förut, men valde att gå ner till 75%. min arbetsgivare var helt okej med detta men påminner ofta om att OM jag vill så får jag börja jobba mer igen, det är bara att säga till. 
    Känner du att det är värt att jobba mindre och därmed få mindre lön?

Härligt att din arbetsgivare är okej med ditt beslut
  • Anonym

Tänk på att det kommer att påverka pensionen också. Det kommer att slå hårt om du tänker jobba deltid under en längre period. 

• kattm

Om du kan, försök att söka tjänstledigt på 15 %. Då har du möjlighet att gå upp i tid igen när tjänstledigheten löper ut. Arbetsgivaren behöver ju inte bevilja detta, men det skadar inte att fråga. Om du går ner permanent till 85 % kan det vara svårt att gå upp till 100 % senare om du skulle vilja det då. Med beviljad tjänstledighet kan du inte heller bli beordrad övertid (även om du så klart kan gå med på det ändå om det passar dig).

• Anonym (gå ner i tid?)
    Anonym skrev 2011-12-07 18:01:17 följande:
    Tänk på att det kommer att påverka pensionen också. Det kommer att slå hårt om du tänker jobba deltid under en längre period. 
    Absolut en bra poäng.

Jag hade gärna arbetat heltid om det inte vore för pendlingen.
    Så i längden vill jag inte jobba 85%, utan hittar jag ett jobb närmare hemmet, eller blir förflyttad inom jobbet (Har kontor på många ställen, varav flera nära hemma) så jobbar jag gärna heltid.
  • Anonym (gå ner i tid?)
    kattm skrev 2011-12-07 18:08:15 följande:
    Om du kan, försök att söka tjänstledigt på 15 %. Då har du möjlighet att gå upp i tid igen när tjänstledigheten löper ut. Arbetsgivaren behöver ju inte bevilja detta, men det skadar inte att fråga. Om du går ner permanent till 85 % kan det vara svårt att gå upp till 100 % senare om du skulle vilja det då. Med beviljad tjänstledighet kan du inte heller bli beordrad övertid (även om du så klart kan gå med på det ändå om det passar dig).
    Vad ska man ha för skäl till att söka tjänstledighet?
    Har du något exempel?
    tack för tipset.
  • kattm
    Anonym (gå ner i tid?) skrev 2011-12-07 18:14:29 följande:
    Vad ska man ha för skäl till att söka tjänstledighet?
    Har du något exempel?
    tack för tipset.
    Man kan nog ange vilket skäl man vill, t ex personliga skäl. Men arbetsgivaren har inte skyldighet att bevilja tjänstledigheten. Annars är det vanligt att man söker tjänstledighet för studier, och på mitt företag kan man inte bli nekad det under en viss period, tror att det är ett år. Just för studier tror jag att det är mer reglerat.
Svar på tråden Gå ner i arbetstid för att man vill/behöver? Har du gjort det?