• Anonym (Ledsen)

Har PANIK inför körkort. I behov av pepp :(

Om dryga veckan ska jag köra upp. Jag är så nervös att jag inte vet vad jag ska ta mig till. Jag har otroligt stora problem med nervositet sedan innan och nu har jag helt förlorat mig själv. Jag kan verkligen köra och min körlärare berömmer mig varje gång. Vi har gjort alla momenten som man ska göra och det har gått bra. Men när jag klarade Teoriprovet så fick jag panik för jag insåg att jag snart skulle behöva köra upp.

Sen dess har mina körlektioner varit en ren katastrof. Jag blir blockad och så får jag panik. Det känns som jag inte kan köra bil. Fast jag uppenbarligen kan det. Det går verkligen dag från dig. Om jag är lugn så kör jag toppenfint men när jag är nervös så går det inte. 

Det är så mycket tankar som snurrar. Jag är livrädd för uppkörning, för att någon ska bedöma mig. Dessutom är jag rädd för hur jag kommer vara som förare. För sen finns det ju ingen som sitter bredvid och bromsar för mig. Jag vill inte vara en trafikfara och jag vet inte varför jag inte kan lita på mig själv. Och förstå att jag inte är farlig i trafiken. Men det känns så.

Jag gråter varje dag för det här. Körkortet betyder otroligt mycket för mig och jag blir förbannad över att jag kommer kugga pågrund av mina dumma nerver :(

Skulle behöva stöd, pepp, tips eller vad som helst. Känner mig så himla nere och känner mig så himla ledsen. Jag vill ju detta så mycket men nu vill jag nästan bara avboka uppkörningen och skita i allt. :(

• Svar på tråden Har PANIK inför körkort. I behov av pepp :(
  • Anonym

Jag var själv något hemskt nervös för allt det men din körlärare skulle aldrig låta dej köra upp om du inte var redo.

Och sen är det inte så hemskt med uppkörningen. Man får göra lite grejer som inte alls är så svårt eller jobbigt som man trodde. Min uppkörningsbedömmare var pratglad och pratade om allt möjligt. :P Så det gick snabbt. Körde knappt 20 min innan han sa att det räckte och så fick jag mitt papper på ett godkännande! =D

• Anonym

Jag var så nervös att jag nästan kräktes.

Det hjälpde mig att ha en körlektion direkt innan uppkörningen. Det gjorde att jag kom in körningen och hann bli trygg bakom ratten innan jag skulle föra upp.

Om din bilskolelärare låter dig köra upp är du verkligen redo, dom har som regel högre krav är kontrollanten just för att kompensera för nerverna. 

Kontrollanten var urtrevlig och lugn. jag hade förväntat mig någon som letade efter minsta anledning att kugga mig men så vart det verkligen inte alls.

Håller tummarna för dig! Glöm inte att andas! 

• Anonym (Ledsen)

Vad härligt att höra från andra hur det var för dem. Jag är inte ensam och bara det hjälper. Jag har inte blivit uppbokad av körskolan utan bokat privat. Det gjorde jag för jag börjat på en ny körskola pga flytt och de sa att de inte kunde boka upp mig om de inte kunde boka både teori (som jag inte gjorde hos dem) och körningen samtidigt. Då har de ju vissa krav att man ska ha gjort vissa prov och sånt på datorn som jag inte behövde för det hade jag redan gjort på orten jag flyttade ifrån så ville inte lägga energi på det igen. Och jag klarade ju teoriprovet så det är ju skönt.

Men jag frågade min körlärare om han trodde att jag skulle klara det om jag bokade privat och han sa ja. Han har sagt hela tiden att det kommer gå bra först till i denna vecka när jag började bli nervös. Han frågade vad som egentligen hade hänt för jag klarade inte av de simplaste grejerna liksom. Han säger också hela tiden att jag måste ta det lugnt och ha självförtroende för kunskaperna och körningen finns där... Men jag kan inte tro på honom. :(

Var ni också nervösa långt innan?

• Anonym (trafiklärare)

Ta det lugnt!

Det spelar ingen roll om det är bokat privat eller genom skolan. De gör samma bedömning.
    Som nån skrev, andas!
    Det finns utrymme för små misstag.
    Gör inget förbjudet eller farligt. Fokusera.

Inspektörerna VET att du är nervös.

Kom ihåg speglarna och döda vinkeln. Planera din körning... så kommer det gå galant. 

• Neina

Jag tog mitt körkort i somras och hade också problem med min nervositet. Jag mådde så fruktansvärt dåligt och körningen veckan innan uppkörningen var katastrofal, så jag valde att skjuta upp den två veckor. (Gick intensivutbildningen) Mycket av nervositeten berodde nog framför allt på intensivutbildningen, då allt gick så fort och jag blev så osäker på min körning, trots att jag kört mycket tidigare. jag var helt säker på att jag skulle kugga och på vägen till uppkörningen gjorde jag massvis med tabbar. Det som fick mig att bli aningen lugnare var att min körlärare satt med i bilen under uppkörningen och han samtalade med uppkörningssnubben under körningen, vilket gjorde att jag slappna av då det inte kändes som att han iakttog min körning. Det kändes mer som att jag enbart skulle skjutsa dem någonstans, vilket kändes bra. Försök låt bli att tänka, stäng av hjärnan helt och bara kör. De är oftast väldigt trevliga. Lycka till!

• GossipGirl

Jag tog kortet i somras och var inte nervös under själva uppkörningen tack vare min "kontrollant". Innan var jag ju lite nervös, men han satt och småpratade med mig hela tiden. Nu var ju inte jag sådär toknervös som du är TS, men jag tänkte att det kanske hjälper ändå om jag delar med mig av hur det var för mig.

Pratar gör de bara om man vill. Han frågade innan vi började köra om jag ville att han skulle vara tyst eller inte och mig gjorde det inget att vi pratade. Snarare tvärtom.
    Jag fattade direkt att han pratade bara för att få mig att tänka på något annat än att jag faktiskt hade uppkörning. För han ställde så fåniga frågor. Typ om min hemstad, vad jag tyckte om staden jag körde upp i, varför jag var en bra förare, om att jag pluggade, bla bla bla. Inget han var intresserad av alls, men allt för att göra mig mindre nervös. Skönt :)

Jag fick två(!) motorstopp när jag skulle svänga av en större väg i uppförsbacke, med bilar bakom mig som började tuta, men fick ändå godkänt på första uppkörningen. Han frågade efteråt om jag visste vad jag gjort för fel, och när jag svarade att jag hade haft för lite grundgas så rättade han mig bara och förklarade att jag flyttat över foten från bromsen till gasen för sent. Men det var ju inga problem för det kompenserades av att jag hade haft en bra uppkörning överlag.

Jag tror att kontrollanterna märker av om det är uppkörnings-nerver eller osäker förare-nerver. Eller jag vill tro det iaf. För jag tänker ändå att man inte borde vara så jäkla nervös om man faktiskt kan köra bil. Låtsas som att du skjutsar någon nånstans bara så ska det nog gå bra.
    Jag håller tummarna för dig, för att köra bil är det bästa som finns.   

• Anonym (Ledsen)
    Neina skrev 2011-12-07 19:49:46 följande:
    Jag tog mitt körkort i somras och hade också problem med min nervositet. Jag mådde så fruktansvärt dåligt och körningen veckan innan uppkörningen var katastrofal, så jag valde att skjuta upp den två veckor. (Gick intensivutbildningen) Mycket av nervositeten berodde nog framför allt på intensivutbildningen, då allt gick så fort och jag blev så osäker på min körning, trots att jag kört mycket tidigare. jag var helt säker på att jag skulle kugga och på vägen till uppkörningen gjorde jag massvis med tabbar. Det som fick mig att bli aningen lugnare var att min körlärare satt med i bilen under uppkörningen och han samtalade med uppkörningssnubben under körningen, vilket gjorde att jag slappna av då det inte kändes som att han iakttog min körning. Det kändes mer som att jag enbart skulle skjutsa dem någonstans, vilket kändes bra. Försök låt bli att tänka, stäng av hjärnan helt och bara kör. De är oftast väldigt trevliga. Lycka till!
    Jag tror jag ungefär samma känslor som du hade. Allt har gått så himla fort och jag liksom tvivlar på mig själv för det känns som att jag inte riktigt hunnit med. Allt blev så definitivt också när jag gjorde teoriprovet. När det går så snabbt så kanske man lätt tvivlar på sina kunskaper? Jag har kört också väldigt intensivt i flera veckor nu och jag känner mig i princip utmattad. :/ Det är sånt jäkla tempo.

Ni andra som har skrivit här tack så jätte mycket för allt ni skrivit. Det känns lite lugnare att läsa det ni har skrivit. Jag gråter ialla fall inte längre. Men det går ju upp och ner.
  • Anonym (Ledsen)
    GossipGirl skrev 2011-12-07 20:02:08 följande:
    Jag tog kortet i somras och var inte nervös under själva uppkörningen tack vare min "kontrollant". Innan var jag ju lite nervös, men han satt och småpratade med mig hela tiden. Nu var ju inte jag sådär toknervös som du är TS, men jag tänkte att det kanske hjälper ändå om jag delar med mig av hur det var för mig.

Pratar gör de bara om man vill. Han frågade innan vi började köra om jag ville att han skulle vara tyst eller inte och mig gjorde det inget att vi pratade. Snarare tvärtom.
    Jag fattade direkt att han pratade bara för att få mig att tänka på något annat än att jag faktiskt hade uppkörning. För han ställde så fåniga frågor. Typ om min hemstad, vad jag tyckte om staden jag körde upp i, varför jag var en bra förare, om att jag pluggade, bla bla bla. Inget han var intresserad av alls, men allt för att göra mig mindre nervös. Skönt :)

Jag fick två(!) motorstopp när jag skulle svänga av en större väg i uppförsbacke, med bilar bakom mig som började tuta, men fick ändå godkänt på första uppkörningen. Han frågade efteråt om jag visste vad jag gjort för fel, och när jag svarade att jag hade haft för lite grundgas så rättade han mig bara och förklarade att jag flyttat över foten från bromsen till gasen för sent. Men det var ju inga problem för det kompenserades av att jag hade haft en bra uppkörning överlag.

Jag tror att kontrollanterna märker av om det är uppkörnings-nerver eller osäker förare-nerver. Eller jag vill tro det iaf. För jag tänker ändå att man inte borde vara så jäkla nervös om man faktiskt kan köra bil. Låtsas som att du skjutsar någon nånstans bara så ska det nog gå bra.
    Jag håller tummarna för dig, för att köra bil är det bästa som finns.   
    Detta lugnade faktiskt mycket. tack så  hemskt mycket för att du tog dig tid att skriva det. :)
  • Anonym (trafiklärare)

Tänk att ALLA som är ute i trafiken har varit i samma sits som dig! och de har klarat det och det gör du med

• Lepanden

Jag var skitnervös och lektionen jag hade precis innan uppkörningen gick så jävla dåligt!! Skulle enligt körskoleläraren mist körkortet vid flera tillfällen under den lektionen. Misstag som jag aldrig gjort innan men mina tankar var någon helt annanstans nämligen...kommer jag klara uppkörningen?? MEN...jag har alltid blivit lugnare i sinnet av musik, så jag frågade killen som jag körde upp för om det var okej att ha på radion "javisst, bara du inte har så högt att vi inte kan prata i normal samtalston" så med radion på började jag köra...och det gick galant. Vi fick tillochmed ämnen att småprata om via radion (då var det att nån kändis skulle operera ut siliconet ur tuttarna och lägga ut på nätet till försäljning) det blev en väldigt vardaglig och okomplicerad feeling på det hela. Gick utan anmärkningar och fortsatte snacka en stund om ditt och datt efter körningen :) Lita på att du kan köra och slappna av...det kommer gå bra. Lycka till :)

Svar på tråden Har PANIK inför körkort. I behov av pepp :(