• Rosie Jay

    Varför har du "bara" ett barn?

    Omröstningen gäller endast dig som INTE planerar barn, med undantag för alternativet:
    "Jag/partner kan inte få (fler) barn"... 


    På grund av ... 
    Mamma, Singel och Sambo
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför har du "bara" ett barn?
  • Rosie Jay
    Emmeliina skrev 2011-12-07 20:54:39 följande:
    Både jag och mannen är nöjda och känner att vi inte vill ha fler :)
    Neej, Vad typiskt mig!! 
    Självklart glömmer jag det alternativ jag påpekade mig själv hela tiden att INTE glömma... Attans Solig 
    Mamma, Singel och Sambo
  • Rosie Jay
    Rosie Jay skrev 2011-12-07 21:02:08 följande:
    Neej, Vad typiskt av mig!! 
    Självklart glömmer jag det alternativ jag påpekade mig själv hela tiden att INTE glömma... Attans Solig 
    Mamma, Singel och Sambo
  • Queenie70

    Känner att jag har blivit för gammal för att orka med en bebis nu.

  • tahira

    Jag har alltid bara velat ha ett barn. När jag sett mig själv som mamma, har jag sett mig själv som mamma till ett barn. Det känns otroligt främmande för mig att ha flera barn.

    Jag vill absolut inte "skämma bort" min son, tvärtom tror jag att det är något av det svåraste med att uppfostra bara ett barn, att man måste tänka lite extra på att han inte blir bortskämd, att han kan få fungerande relationer till andra barn i olika åldrar, och så vidare.

    Just det här att vi kan ge honom allt han pekar på, har gjort att jag redan från början varit väldigt noga med att få honom att uppskatta det lilla - att inte "peka" så att säga. Och hittills har det fungerat bra, han är snart sex år och absolut inte bortskämd.

    Och angående demokrati: Vi ÄR fler i hemmet. Vi är tre stycken och alla har lika mycket att säga till om (vissa uppenbara undantag förstås). Alla får säga sitt gällande var vi åker på semester, vad vi skall äta till middag eller vad vi skall göra om helgerna. Man får inte alltid sin vilja igenom, det är otroligt viktigt att man lär sig kompromissa. 

    Sedan är det ju praktiskt också. Vi flyttar mycket och känner att ett barn förtjänar otroligt mycket uppmärksamhet och tid under flyttar, framförallt om man hamnar i ett nytt land med nytt språk. Eftersom vi "bara" har ett barn, kan vi lägga all vår energi på att få honom att känna sig bekväm, på att lyssna på honom och läsa av hans signaler - vilket jag är säker på har bidragit till den trygga pojke han är idag. 


    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • Linda1976

    Ah! Tahira är så klok. Jag håller med om allt. Jag kan inte heller se mig med fler barn....

    Jag har varken tid, ork, engagemang, intresse eller önskan om fler. Sen att det är eknomiskt fördelaktigt är ju bara en bisak i sammanhanget. 


    nailorama.blogspot.com/ -ytligt intressant färgglatt
  • Josefiine

    Jag är inte förälder än men blir om 3veckor, vi kommer bara ha ett barn då jag inte klarar av en graviditet till.

  • Tant Green

    Alla de skäl som Tahira skrev (förutom att vi inte flyttat mycket) + att jag tycker det är så roligt med lite större barn (bebistiden ser jag mest som en transportsträcka) så jag har ingen lust att börja om från början igen. Skulle jag ha en till skulle jag möjligtvis kunna adoptera en treåring.

  • Shasti

    Annat - jag skulle gärna ha fler men tycker jag är för gammal och trött, 42 och har en 3-åring. Pappan är dels också för gammal tycker han själv (56) och har redan 3 snart vuxna, och vill inte ha fler. Vi skulle inte orka en till. Fast om orken fanns och vi vore lite yngre skulle jag hjärtans gärna skaffa en till .

Svar på tråden Varför har du "bara" ett barn?