• Branting

Varför pistagenötter?

Hej!

De senaste två månaderna som jag varit gravid, dvs sjätte och sjunde månaden har jag varit som tokig i pistagenötter. Jag äter en speciell sort som heter "Ûltje". Äter ungefär en halv påse, ca 50 g, om dygnet(ibland vaknar jag på natten och måste ha dessa nötter!). Inga andra nötter duger. Har prövat mer billiga alternativ som t ex jordnötter, hasselnötter, mandlar, you name it! Tidigare åt jag aldrig nötter; inte för att jag ogillar nötter men det har liksom aldrig fallit mig in!
    Finns det något i just pistagenötter som jag har en brist på, kanske? Någon som vet? Det börjar bli dyrt också. EN påse kostar 30 kr!

• Svar på tråden Varför pistagenötter?
  • Kimmi70

Det finns en massa nyttiga fetter i nötter vad jag vet...

• Opeya

Känner igen mig, var ganska nyligt i Turkiet åt MINST en påse om dagen... Själv brukar jag köpa på lösvikt nu, det blir liiiite billigare så än att köpa i färdiga påsar! Har tyvärr inget annat spar-tips än så...

Kram å lycka till

• Jossebell

Hmm själv drömmer jag om en starköl och chillinötter... Det är väll nått med nötterna där som lockar.

• HippHipp

Ett litet sidospår - tror att jag läste någonstans att man skulle undvika sötmandel. Stämmer det? Någon som vet?

Snart jul.........

• HippHipp

Ingen som vet något om sötmandel.........??

• tomtan

nej jag vet inte någe om sötmandel...ville bara tala om att jag drömmer att jag dricker öl, äter chilinötter och röker..Så nått visst e det nog med nötterna..hmmmmmm

• Skrymt

Inget om sötmandel - men väl bittermandel. Och sånna kan ju smyga sig in bland de vanliga mandlarna. Men så illa som de smakar märker man nog det ganska omgående och spåttar ut dem...

Fast bittermandel bör ju alla undvika, om det inte är i yttepyttesmå doser..

• Atjo

Sötmandlar är bra om man lider av halsbränna under graviditeten. Det brukar räcka med att ta 5-10 st. Det hjälper faktiskt!

• Pyff

Till trådstartaren: ICA har faktiskt börjat sälja egna pistagenötter, deras eget märke alltså. Gröna påsar som brukar finnas vid jordnötterna oxh salta pinnarna. I min affär kostar de bara 9,90!!! Jag tycker de är jättegoda, så du kan ju testa om du börjar bli ruinerad.

• svansens matte

Måste vara något med pistagenötter... Hade också en sådan period för ett par månader sedan, men den har gått över nu.

Chilinötter spydde jag å andra sidan av... Suck.

Drömmer om kallt vitt vin!

• Majsan

Åt pistagenötter för första gången sedan jag blev gravid igår. Blev bjuden så jag hade inte tänkt på den själv innan, MEN vad gott det var... :)

• Phi

Det finns billiga pistagenötter på ÖB. 15 kr. Phi

Svar på tråden Varför pistagenötter?