• Anonym (ovetandes)

A-kassa hur fungerar det?

Ja nu har min sambo blivit av med jobbet lite lägligt från och med 22 dec får barn nr två i slutet av december  också är ju självklart julen mitt uppe i allt....

Han är berättigad akassa han är med i if metall men jag undrar vad dom menar med att högsta ersättningen per dag är 680 kr, är det något man betalar skatt på eller hur fungerar detta?

hur mycket skulle vi få ut per månad ungefär? 

tacksam för hjälp! 

• Svar på tråden A-kassa hur fungerar det?
  • Anonym

Ja, självklart så betalar han skatt på det.

• Anonym (ovetandes)
    Anonym skrev 2011-12-07 21:55:41 följande:
    Ja, självklart så betalar han skatt på det.
    hur mycket skatt är det då?
  • Anonym

ring och fråga, skatteverket eller akassan.

• Anonym

Jag fick ut 538 kr/dag från akassan och då har jag jobbat 60% och lite övertid och sånt då och då, fick ut 9500 kr ungefär dock drog de 3tusen i skatt. Så skatten är rätt hög tyvärr :/

• Anonym (ovetandes)

någon mera som vet något? 

• Anonym

Det bästa är väl att gå in på a-kassans hemsida och kolla.

• Anonym (ovetandes)
    Anonym skrev 2011-12-07 22:01:44 följande:
    Det bästa är väl att gå in på a-kassans hemsida och kolla.
    ja jag kollade där men det stod inget om hur hög skatten skulle bli men han får iaf högsta ersättning på 680 kr... fruktansvärt dåligt att få så lågt... men jaja vad gör man
  • Anonym (ovetandes)

tror vi tillhör skattetabell 34 ad menasmed det jag förstår inte skatteverkets hemsida alls... :/

• Anonym

Skatte tabell 34 = 34% skatt på brutto lön.
    Räkna på det. borde som med alla andra, att kunna räkna ut det med hjälp av att ringa skatteverket / hans akassa.
    Man ska kunna räkna ut det på hemsidan.

Men om du är i skattetabell kanske vi bor på samma ort :))

• Anonym

Jag får maxbeloppet 680kr/dag o får UT (efter skatt) 9960 kr.
    Har skattetabell 32 dock!

• Anonym
    Anonym skrev 2011-12-07 22:39:01 följande:
    Räkna på det. borde som med alla andra, att kunna räkna ut det med hjälp av att ringa skatteverket / hans akassa.

Öhh, nej! Skattetabell 34 = kolla i tabell 34 vad din skatt är.

Tillhör du skattetabell 34 ska du sedan kolla i kolumn 5 efter vad din skatt på a-kassan är!

Någon som vet hur det funkar om man går in och jobbar extra en dag exempelvis? Tycker ju att man borde förlora ersättning en dag då men har hört att det kan handla om flera dagar och jag hittar ingen info om det...
    Ska ringa så fort som möjligt men vill gärna veta nu!
  • Anonym

tror min sambo fick ut runt 9000 efter skatt, också if metall och ja det är löjligt lite men vad gör man då. Dock har jag inte koll på vilken skattetabell men han kan räkna med och få vänta bra länge på första utbetalningen, if metall har ganska så lång handläggningstid eller vad det nu kallas

• Anonym
    Anonym skrev 2011-12-07 23:45:12 följande:
    Öhh, nej! Skattetabell 34 = kolla i tabell 34 vad din skatt är.

Tillhör du skattetabell 34 ska du sedan kolla i kolumn 5 efter vad din skatt på a-kassan är!

Någon som vet hur det funkar om man går in och jobbar extra en dag exempelvis? Tycker ju att man borde förlora ersättning en dag då men har hört att det kan handla om flera dagar och jag hittar ingen info om det...
    Ska ringa så fort som möjligt men vill gärna veta nu!

Skattetabell 34= 34% skatt...
    Hade skattetabell 32 och betalade 32% skatt tidigare men flyttade..

Om du läsate också så skrev jag man skulle ringa akassan för att räkna ut det. Just för att alla har olika tabeller.
  • cloudberry79

Han lär ju slå i taket och hamna på cirka 10500 netto i månaden. Har han ingen privat inkomstförsäkring via facket eller liknande? I mitt fack ingår en sådan, så om jag blir arbetslös får jag 80% av min bruttolön (netto blir det dock lägre eftersom man som arbetslös inte gör jobbskatteavdrag).

Anonym skrev 2011-12-08 08:27:32 följande:
    Skattetabell 34= 34% skatt...
    Hade skattetabell 32 och betalade 32% skatt tidigare men flyttade..

Om du läsate också så skrev jag man skulle ringa akassan för att räkna ut det. Just för att alla har olika tabeller.
    Nej, det är inte sant. Vilken tabell man har är inte direkt översatt till skattesats!! Den som har tabell 37 betalar såklart INTE 37% skatt, precis som jag som ligger i tabell 34 inte betalar 34%...
    If you love me - please don't feed me!
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-07 22:39:01 följande:

NEJ, man skattar efter en tariff. Tabell 34 är INTE 34%.

Jag jobbar med lön, så jag är 100% på mitt svar =)
Svar på tråden A-kassa hur fungerar det?