• ViTvåBlirTre

Ischoklad med kakao!

När jag va liten gjorde vi alltid ischoklad med kakao. Nu hittar jag bara recept med blockchoklad el liknande.
    E d nån som har ett bra recept på ischoklad med kakao?

TACK!!! Tomte

• Svar på tråden Ischoklad med kakao!
  • IsDimma

Bara kakao?
    Jag provade annars förra året med 86% choklad, kakao och kokosfett. Jag kör lchf och tänkte mig göra nyttigare ischoklad och körde nog 70% kokosfett sen choklad. Och kakao tills det smakar gott. men dom är inte goda om man inte äter lchf och är van vid söta saker

• Themis

Jag tycker vanlig ischoklad är apäckligt.

1/3 kokosfett och 2/3 god block brukar jag köra på.

Eller Marabou apelsinkrokant.

I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • Karolina 7201

Det gjorde vi med. Min morfar och mormor hade bageri och kafé när min mamma växte upp och de gjorde alltid en "fusk-ischoklad" till jul. Den följde med till vårt julgodisbord med. Jag minns den som fantastiskt god, mycket godare än dem man gör med blockchoklad men tyvärr har morfar glömt receptet. Dock börjar man med att göra ett "slag", vilket är konditorspråk för att vispa ägg och socker fluffigt. Jag letade på nätet nyss och hittade det här receptet http://vonkisrecept.blogspot.com/2006/12/ischoklad.html. Likt morfars recept. Morfar brukade dessutom spritsa chokladen i formarna så de blev snyggt toppiga. Jag ska testa.

• ViTvåBlirTre

Ja d kan absolut va värt att testa! Vill minnas att vi gjorde allt i en kastrull på spisen men som sagt, detta e nära nog!! TACK!!! Glad

• Karolina 7201

Jag har testat receptet nu och tycker ischokladen blev lite för "kokosfettig". Hittade ett annat recept där det bara var 250 g kokosfett. Blir nog ännu godare.

Svar på tråden Ischoklad med kakao!