• Super blondinen

När slutade era barn med haklapp?

Suom rubriken lyder när sluta erat barn med haklapp?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När slutade era barn med haklapp?
  • silvergrisen

Hon hade aldrig haklapp. Provade någon gång men hon gillade (naturligtvis) inte det och vi fattade inte riktigt grejen. De där mjuka tygsakerna hindrade ju inte maten från att komma på kläderna. Maten studsade ju bara vidare ner i knät. De hårda plasthaklapparna samlade ju upp spillet iaf men det begrep ju vi också att de var obekväma. Det har funkat bra utan.

• MrSmith

Samma som silvergrisen här, dotter börja äta själv vid 9 mån vid 18 mån så var kläderna fortfarande rena efter en måltid. Sonen är 13 mån har fått käka själv i ca 3 mån. Hälften av gångerna funkar det att behålla tröjan efter maten.

• Lenora

Jag har en liknande historia att berätta, vi insåg snart att det var enklare att bara ta av tröjan under måltiden och sedan använda tvättlappar för att torka rent efteråt.

• tahira

Han slutade när han var runt två.

För oss fungerade det superbra med haklapp. Sonen ville äta och smaka på allt, inklusive soppor och sådär och vi har aldrig matat honom direkt, utan låtit honom äta själv och då blir det ju spill.

Vi hade en mjuk haklapp från Katvig, som hade en ficka och som verkade skön att ha på sig, plus att den var lätt att ta med sig, och lätt att göra ren.  

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • Cloudberry

Ingen va mina tre har haft haklapp.
    Vi brukar byta kläder efter varje måltid om det blir mycket söl.

Jag har iofs ett haklappsförkläde men vet inte var det är.

• enilef

Nu vet jag inte om jag har missförstått frågan... Jag svarade 6 månader, för upp till dess använde vi mjuka dregglisar dagligen (vi hade ett gäng av dem) då sonen kräktes konstant. Dregglisarna fångade ju upp de små kräkningarna så att man slapp byta kläder så ofta. Men haklapp när han äter han han fortfarande, en sån där hårdare variant i plast, och det kommer vi väl fortsätta med ett tag till.

• Tant Green

Det är tydligen inte vi som är så konstiga då... jag minns när min dotter var nästan 4 år och vi var ute och åt lunch med en jämngammal dagiskompis och hennes mamma, då fick det (fullt friska och normalt utvecklade) barnet en så där hård plasthaklapp som mamman plockade fram ur väskan. Jag undrade om det var vanligt... men det är det visst inte i alla fall.

• enilef
    Tant Green skrev 2011-12-08 13:00:18 följande:
    Det är tydligen inte vi som är så konstiga då... jag minns när min dotter var nästan 4 år och vi var ute och åt lunch med en jämngammal dagiskompis och hennes mamma, då fick det (fullt friska och normalt utvecklade) barnet en så där hård plasthaklapp som mamman plockade fram ur väskan. Jag undrade om det var vanligt... men det är det visst inte i alla fall.
    Fyra... Ja, det kanske var lite väl länge.
  • Super blondinen

• Natulcien

Jag röstade inte eftersom sonen är 13 månader och fortfarande använder haklapp. Men funderar att lägga undan haklapparna (IKEA's mjuka) snart eftersom de bara skyddar bröstet och där spiller han ändå inget. Allt han tappar hamnar i knät. Och en sån där hård haklapp vill han inte ha, vilket jag förstår. Verkar väldigt obekvämt.

• Jiinii

nej min dotter bestämde själv att sluta vid 9 månader jag hade gärna behållt den då det blivit mindre tvätt om hon ville använda men det går inte tösen med på. så det accepterar vi och det spills en hel del men så är det ju med barn :D

Svar på tråden När slutade era barn med haklapp?