• Anonym (desperat)

Snälla, jag behöver hjälp....

jag tittar på min man, vi är nygifta sen 4 månader...men vi har ännu inte haft sex. V har inte haft sex sen september förra året då vår dotter blev till. Innan dess kanske 3-4 ggr bakåt tills vår son blev till 2008. Så vi har haft sex kanske 5 ggr under en period på 4 år.... Jag låser mig, hatar mig själv och har sådana skuldkänslor så jag nästan kräks när jag tittar på honom och skäms...vad f*n är fel med mig? OM jag väl skulle komma till skott så går de bra ända tll själva orgasmen. då mår jag illa hyperventilerar och skakar. jag mår skit och vill slita av mig huden i en skållhet dusch. där jag bor finns ingen hjälp...eller jo men det kostar 750 kr per samtal på privat klinik. det här äter upp mig innifrån vart kan jag vända mig? jag är bara 25 och har haft det såhär .....längre än vad jag och min man varit tillsammans.

hur gör jag ?

• Svar på tråden Snälla, jag behöver hjälp....
  • sexologen

Hej!

Du behöver någon att prata med! Vänd dig till din vårdcentral och be att få prata med en psykolog. En del psykologer har vidareutbildning i sexologi. Om du inte tycker dig få bra hjälp via din vårdcentral får du söka på sexologer i närheten av där du bor. Det kan också finnas sexologisk kompetens på vissa stora sjukhus, sök dig fram. Bor du i närheten av Göteborg finns där en del MVC:s som erbjuder sexologiska samtal.  

Det du beskriver får dig att må mycket dåligt och är något du behöver prata om och arbeta med för att må bättre, i dig själv, din sexualitet och i din parrelation.

Jag skulle vilja ge dig ett tips om att smeka dig själv till orgasm och att göra det då du har gott om tid, är ensam och kan börja-stoppa precis då du känner att du behöver det och försöka känna efter vad det är du känner: rädsla, osäkerhet, nyfikenhet, lust, olust, skam, skuld, Ibland kan de kroppsliga funktionerna såsom ökad blodtillförsel, ökad puls och ytligare andning ge kroppen signaler om fara. De liknar ju lite de signaler kroppen sänder då vi är stressade eller rädda. Att njuta av sex och kroppen och gå varsamt fram och känna hur kroppen reagerar och att göra detta i en trygg miljö är ett första steg för dig. Lär känna dig själv och din kropp. Vad tycker du om? Vad väcker din lust? Hur reagerar din kropp då? 

Prata med din man om hur du känner och säg att du behöver tid för att hitta din egen sexualitet och din egen njutning. Var snäll mot dig själv och kräv förståelse. Be om hjälp, det finns att få!

Lycka till!

Sara Dahlin        

Svar på tråden Snälla, jag behöver hjälp....