• malincha

Kan det vara grafikkortet?

Har en Dell-dator (stationär) som har några år på nacken. Den har nu dessutom stått i nåt år för att den inte startar ordentligt och vi har inte orkat göra något åt saken.

Detta händer:
    Man startar datorn på "powerknappen". Den drar igång och låter och surrar för fullt...MEN ingen bild kommer upp på skärmen.

Vad kan vara felet?
    OM det inte är grafikkortet, som jag gissar, vad kan det vara då? Är det kört då?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Kan det vara grafikkortet?
  • MLT

Har du provat skärmen med en annan dator så du vet att det inte är skärmen som är trasig? Piper datorn när den startar? Har du grafikkort och moderkort var för sig? Ofta är det ju nuförtiden integrerat med moderkortet.

• malincha

Ja, vi har provat datorn på en annan skärm och skärmen använder vi just nu till en annan dator så den funkar fint.

Jag är ju så otroligt DÅLIG på datorer... så det där med grafikkort och moderkort säger mig ingenting.
    Vad innebär det om utifall de är integrerat eller ej?

• MLT

Om det är integrerat kan man inte byta bara grafikkort, utan måste byta hela moderkortet och det blir dyrare. Har du kartongen kvar från när du köpte den står det oftast på den vad som är i datorn. De flesta städer har it-butiker som gör felsökningar för runt 500-lappen, det är ju ett alternativ om du inte känner någon som är bra på det.

Det första du kan göra är att lyssna på hur den låter när den startar - piper den som vanligt eller är den tyst, eller piper den annorlunda osv.. Vissa pip är felsignaler som talar om vad som är fel. Om den piper som vanligt hade jag provat ett annat grafikkort till att börja med.

• malincha

Tack för dina svar!
    Vet inte hur den brukar pipaTungan ute Men jag ska nog börja med att byta grafikkort iaf. Kan ju inte skada. Funkar inte det får jag ta till mina datakontakter!

• DataProffs1
    MLT skrev 2011-12-08 10:51:28 följande:
    Om det är integrerat kan man inte byta bara grafikkort, utan måste byta hela moderkortet och det blir dyrare. Har du kartongen kvar från när du köpte den står det oftast på den vad som är i datorn. De flesta städer har it-butiker som gör felsökningar för runt 500-lappen, det är ju ett alternativ om du inte känner någon som är bra på det.

Det första du kan göra är att lyssna på hur den låter när den startar - piper den som vanligt eller är den tyst, eller piper den annorlunda osv.. Vissa pip är felsignaler som talar om vad som är fel. Om den piper som vanligt hade jag provat ett annat grafikkort till att börja med.
    Bara för att grafikkortet är integrerat i moderkortet så innebär det inte alls att du inte kan BYTA grafikkort..

Har du bara en kortplats på moderkortet (troligtvis AGP eller PCI-e) så kan du stoppa in vilket grafikort som helst med samma anslutning i den kortplatsen, (ett agp-port i en agp-kortplats etc.)
    och i BIOS inaktivera det inbyggda och därefter använda nya grafikortet!  (Sker automatiskt på nya moderkort)

Denna metod är väldigt vanlig då man kan köpa ett moderkort med inbyggd grafik för att senare när behov finns, eller man har råd, just köpa ett bättre grafikkort och på så sätt billigt uppgradera datorn!

Den BÄSTA och SÄKRASTE installationguiden för Windows 7 finns på www.WinGuider.se//page5.html
  • MLT
    20120131 skrev 2011-12-09 09:37:58 följande:
    Bara för att grafikkortet är integrerat i moderkortet så innebär det inte alls att du inte kan BYTA grafikkort..

Har du bara en kortplats på moderkortet (troligtvis AGP eller PCI-e) så kan du stoppa in vilket grafikort som helst med samma anslutning i den kortplatsen, (ett agp-port i en agp-kortplats etc.)
    och i BIOS inaktivera det inbyggda och därefter använda nya grafikortet!  (Sker automatiskt på nya moderkort)

Denna metod är väldigt vanlig då man kan köpa ett moderkort med inbyggd grafik för att senare när behov finns, eller man har råd, just köpa ett bättre grafikkort och på så sätt billigt uppgradera datorn!

Det visste jag faktiskt inte. Menar du att ts kan gå till en kompis som har likadant moderkort, ta ut grafikkortet ur det och testa i sitt egna moderkort?
  • MLT
    MLT skrev 2011-12-09 10:23:21 följande:
    Det visste jag faktiskt inte. Menar du att ts kan gå till en kompis som har likadant moderkort, ta ut grafikkortet ur det och testa i sitt egna moderkort?
    Nu vet vi inte ens vad ts har för moder- och grafikkort, men jag frågar för att jag själv undrar :)
  • netza

fortsätter den starta upp och vara igång utan bild eller stänger den av sig?

• DataProffs1

Först får man se vilken grafikanslutning som finns på moderkortet, sedan kan man låna eller köpa ett kort med samma anslutning... och prova!

Men som sagt.. i äldre moderkort får man gå in i BIOS och inaktivera den inbyggda grafiken för att de isatta kortet för att man skall boota (starta mot) det nya grafikkortet

Glad l
    Den BÄSTA och SÄKRASTE installationguiden för Windows 7 finns på www.WinGuider.se//page5.html
  • malincha

Netza: den stänger inte av sig... Den fortsätter att vara igång men nån bild kommer inte upp!

• Binary
    Nej, utan det finns oftast platser att sätta i andra grafikkort på moderkorten, det är oftast moderkort av mini-itx typ som inte har det, och Dell använder mig veterligen inga sådana då dessa oftast används i minidatorer samt HTPC
    sextankar.nu - En mans tankar om sex
Svar på tråden Kan det vara grafikkortet?