• Anonym (GI)

Gi utan träning = viktuppgång?

Har en fråga angående GI. Jag körde med gi för flera år sen och tränade då intensivt, gick ner jättemycket. Nu har jag och sambon satt igång tillsammans sen 2 veckor ungefär men vi har inte börjat träna än. Vägde mig nyss och har enligt våg-helvetet gått upp 2 kg! 

Är det så att man går upp om man inte rör på sig? Vi har ju tänkt börja träna men just nu är det svårt att komma igång och vi har tänkt att det får bli efter jul.

Vi äter alltså fas 1 helt utan kolhydrater och socker.

• Svar på tråden Gi utan träning = viktuppgång?
  • Anonym (gi)

Kan det verkligen stämma?? Jag har kört gi i omgångar utan att träna, bortsett från lite promenader om man nu vill se det som träning, och första veckan har jag gått ner typ 2 kg varje gång.. Du har ju kört gi tidigare och verkar kunna det, men kan du inte skriva vad du äter på en dag?

• Anonym (GI)
    Anonym (gi) skrev 2011-12-08 09:34:02 följande:
    Kan det verkligen stämma?? Jag har kört gi i omgångar utan att träna, bortsett från lite promenader om man nu vill se det som träning, och första veckan har jag gått ner typ 2 kg varje gång.. Du har ju kört gi tidigare och verkar kunna det, men kan du inte skriva vad du äter på en dag?
    Jag blir också konfunderad. När jag åt gi fas 1 stenhårt sist så käkade jag verkligen mycket fett och proteiner, sparade inte in på nåt så att säga. Visst, vi har svullat på med bär och grädde men det får man ju.

Hmm ska tänka efter vad jag äter på en dag på ett ungefär.

Antingen äter jag turkisk yoghurt med bär eller 2 ägg, kallrökt lax och majonäs till frukost.

Till lunch kan det bli samma sak om jag inte jobbar, småäter hellre då eftersom jag inte blir så hungrig och då kan det vara nån ölkorv, lite ost.

Till middag en köttbit med sås och grönsaker, typ gröna bönor eller annat. Eller lax i ugn med grönsaker.

Sen har vi som sagt ätit bär och grädde 3 ggr plus att vi gjorde chokladmousse i helgen på 72%-ig choklad och inget socker eller nåt annat i förutom det tillåtna grädde och ägg plus hallon till.

Detta är sånt jag åt för 3 år sen så vet inte vad jag gör för fel. Hade tänkt att inte väga mig förrän i januari för att vågen blir en hets men eftersom jag test-vägt mig för en vecka sen och då gått upp ett kg så blev jag fundersam och ville väga mig igen. Kan vågen visa fel?

Jag mår så himla mycket bättre av att äta så här och håller mig mätt mycket längre men orkar verkligen inte börja träna just nu =(
  • Anonym (gi)

Ja det låter ju som du gör rätt, men det kanske blir för stora portioner då? Om du nu inte tränar tänker jag?

• Tonårsmamman1

Alltså, om du äter mindre än du förbrukar så går du ner i vikt, med eller utan träning. Så går du upp så har du ätit för mycket.

• Anonym (GI)
    Anonym (gi) skrev 2011-12-09 11:07:43 följande:
    Ja det låter ju som du gör rätt, men det kanske blir för stora portioner då? Om du nu inte tränar tänker jag?
    Jag vete sjutton, jag tycker inte jag äter mycket alls. Blir ju mätt jättesnabbt. Som igår tex. Vi delade på en fläskfilé och åt bara grönsaker, fetaost och café de paris sås till och det var inte så att jag öste på sås heller.

Idag åt jag 2 laxbitar med paprika. Fattar ingenting.
  • Anonym (GI)
    Tonårsmamman1 skrev 2011-12-09 11:10:53 följande:
    Alltså, om du äter mindre än du förbrukar så går du ner i vikt, med eller utan träning. Så går du upp så har du ätit för mycket.
    Men äter man gi så ska man gå ner utan träning och eftersom jag inte äter några kolhydrater alls så kommer ju energin från fettet och proteinerna och de bränns då fortare än om jag ätit kolhydrater.

Om jag börjar träna kommer det säkert hända saker men att gå upp bara för att jag inte tränar är märkligt eftersom det finns många som kört gi utan att träna mer än vardagsmotion och de har gått ner. Min kropp kanske inte fattar, inte sambons heller för han har också gått upp haha.

Jaja, efter jul blir det till att träna lite iaf så kanske det händer nåt.
  • enilef

Känner igen det där. Du äter inte för mycket då? Provat att minska portionerna? Kollat igenom om du äter mycket av något med mycket energi, typ nötter? Körde GI efter att jag hade fött barn och både maken och jag hade gått upp fem kilo efter två månader... Sen gick vi över på LCHF och det funkade mycket bättre, antagligen för att man får i sig mindre kalorier trots alls. Tänkte börja med GI igen sen på prov och försöka äta mindre mängd.

• vi och pyret

Vilken metod man än använder är ju beroende av att man gör av med fler kalorier än man tar in.
    Gör en matdagbok ett par dagar och räkna ut kalorier/dag så kanske ni kan hitta problemet.

• Tonårsmamman1
    Anonym (GI) skrev 2011-12-09 14:42:02 följande:
    Men äter man gi så ska man gå ner utan träning och eftersom jag inte äter några kolhydrater alls så kommer ju energin från fettet och proteinerna och de bränns då fortare än om jag ätit kolhydrater.

Om jag börjar träna kommer det säkert hända saker men att gå upp bara för att jag inte tränar är märkligt eftersom det finns många som kört gi utan att träna mer än vardagsmotion och de har gått ner. Min kropp kanske inte fattar, inte sambons heller för han har också gått upp haha.

Jaja, efter jul blir det till att träna lite iaf så kanske det händer nåt.
    Om du äter mer än du förbrukar går du inte ner i vikt. Bara för att man äter GI så kan man inte äta hur mycket kalorier som helst.
  • Anonym (GI)
    enilef skrev 2011-12-09 14:43:26 följande:
    Känner igen det där. Du äter inte för mycket då? Provat att minska portionerna? Kollat igenom om du äter mycket av något med mycket energi, typ nötter? Körde GI efter att jag hade fött barn och både maken och jag hade gått upp fem kilo efter två månader... Sen gick vi över på LCHF och det funkade mycket bättre, antagligen för att man får i sig mindre kalorier trots alls. Tänkte börja med GI igen sen på prov och försöka äta mindre mängd.
    Har ätit en del mörk choklad men inte överdrivet mycket tycker jag. Får väl testa att äta mindre fett kanske. Typ som idag när jag åt lax och paprika till lunch, ingen sås eller nåt till. Vet ju att det funkar när jag tränar så måste helt enkelt komma igång med det men innan dess vill jag ju inte lägga på mig ännu mer haha, känns lite kontraproduktivt =)
  • Anonym (GI)
    vi och pyret skrev 2011-12-09 14:54:47 följande:
    Vilken metod man än använder är ju beroende av att man gör av med fler kalorier än man tar in.
    Gör en matdagbok ett par dagar och räkna ut kalorier/dag så kanske ni kan hitta problemet.
    Nja, om jag vill räkna kalorier så skulle jag gå på en sån diet, det är det som är så skönt med gi, att man inte räknar kalorier. Men som sagt, det är säkert träningen som fattas. Men fram till dess får vi testa att dra ner på fettet trots allt, kanske åtminstone ta nån promenad här och där.
  • Tonårsmamman1
    Anonym (GI) skrev 2011-12-09 22:27:05 följande:
    Nja, om jag vill räkna kalorier så skulle jag gå på en sån diet, det är det som är så skönt med gi, att man inte räknar kalorier. Men som sagt, det är säkert träningen som fattas. Men fram till dess får vi testa att dra ner på fettet trots allt, kanske åtminstone ta nån promenad här och där.
    Oj, om du tror att du kan äta hur mycket som helst med GI så är du illa ute. Vad man än äter så måste man äta mindre än man förbrukar. 
  • Anonym (svea)

Men du skriver du inte äter kolhydrater alls?

grädde, hallon choklad grönsaker, fetaost cafe de paris sås, grädde o youghurt  innehåller kolhydrater( ok en del i mindre mängd men dock kolhydrater)

det enda som inte innehåller kolhydrater i större mängd är ju:
    kött,fisk,kyckling,smör, ägg, olja ja o såklart vatten ;)

om jag skulle köra inga kolhydrater skulle min mat mest bestå av fett o olka köttsorter

sen att en del grönsaker inte innehåller såå mkt kolhudrater gör ju att man kanske klara av att äta en del ändå

jag kör lchf och har aldrig mått så bra, gi körde jag förut men magen mår bättre på lchf, men som med allt så reagerar alla olika.

men kolla över kolhydratsmängd i det du nu tycker är noll, så kanske det blir att plocka bort lite för att verkligen komma ner mot noll. trist men kan vara en bra början för att minska i vikt.

lycka till!

• Anonym (gi)
    Tonårsmamman1 skrev 2011-12-10 19:26:43 följande:
    Oj, om du tror att du kan äta hur mycket som helst med GI så är du illa ute. Vad man än äter så måste man äta mindre än man förbrukar. 

Jo, men ts menade just att man inte räknar kalorier med GI.

Ts, om jag varit som dig hade jag börjat med att hoppa över mellanmålen om du äter det nu. De behöver man inte om man äter ordentlig frukost, lunch och middag. Kläm sen in nån powerwalk så börjar nog vågen gå på rätt håll Fast måttbandet säger oftast mer! 
  • Anonym (gi)
    Anonym (gi) skrev 2011-12-12 09:41:18 följande:

Ts, om jag varit som dig hade jag börjat med att hoppa över mellanmålen om du äter det nu. De behöver man inte om man äter ordentlig frukost, lunch och middag. Kläm sen in nån powerwalk så börjar nog vågen gå på rätt håll Fast måttbandet säger oftast mer! 

Och håll dig till sånt med max 5g kolhydrater per 100g!
  • Tonårsmamman1
    Anonym (gi) skrev 2011-12-12 09:41:18 följande:

Om man inte räknar kalorier så vet man inte hur mycket man äter. Äter man mer än vad man förbränner så går man upp i vikt. Det har inget med GI att göra, det är så kroppen fungerar.
  • Anonym (gi)
    Tonårsmamman1 skrev 2011-12-15 18:22:19 följande:
    Om man inte räknar kalorier så vet man inte hur mycket man äter. Äter man mer än vad man förbränner så går man upp i vikt. Det har inget med GI att göra, det är så kroppen fungerar.

Jag har i skrivande stund gått ner 8 kg på 9 v utan att räkna en enda kalori utan ätit livsmedel med mag 5 g kolhydrater/100g. Man kan ju inte äta dubbla portioner för det utan man lägger upp en lagom portion och sen är det färdigätit.
  • Anonym (GI)

Ursäkta sent svar, har inte varit inloggad på ett tag.

Tack för alla tips =) Jag tror att det är så att jag nog behöver motionera lite iaf, vilket det är tänkt att jag ska börja med nästa år.

Mellanmål äter jag ibland, alltså inte nåt stort utan så att jag håller mig på en jämn nivå. Kanske funkar bättre när man tränar att göra så för förut när jag tränade och åt gi så åt jag ofta nåt litet, en ostbit eller en ölkorv eller nåt sånt. Får pröva mig fram!

God Jul alla =)

Svar på tråden Gi utan träning = viktuppgång?