• Anonym (ledsen mor)

Kan nkronofogden ta mitt barns besparningar?

Jag är en ensamstående 2 barnsmor. Efter skilsmässan har jag hamnat i en riktig ekonomisk olägenhet. Då jag och exet inte kunnat sammarbeta så har jag fått betala det mesta, trots jag har låg FP. Dvs två boenden osv. I längden har inte detta hållt utan jag ringe min kreditgivare och förklarade läget. Ingen empati utan jag skulle betala 2700 kr i månaden eller så blir det kronofogden. Ja, jag har ju inte de pengarna varje månad så nu har ärrendet skickats till KF. Jag har inga som helst tillgångar på mitt konto men mina barn har. Jag har ju sparat från deras födsel på varsitt konto. Jag vill verkligen inte att barnen ska drabbas av denna skilsmässa som resulterat i kaos.
    Kan KF ta pengarna från mina barns konto?
    Jag fick bara reda på vid förfrågan att de kommer kontrollera mina tillgångar på banken. Fick aldrig svar ang. barnen.
    Någon som vet?   

• Svar på tråden Kan nkronofogden ta mitt barns besparningar?
  • Anonym

Ja, de kan ta barnens sparpengar.....

• Anonym (Jo)

Det är klart, annars skulle ju alla skuldsatta slänga in alla pengar på barnkonton. Och det är ju faktiskt inte barnens pengar utan dina som du har lagt undan till barnen.

• Anonym (2)

Beror väl på om kontot står i barnets namn eller inte?

• Anonym
    Anonym (2) skrev 2011-12-08 11:00:04 följande:
    Beror väl på om kontot står i barnets namn eller inte?

Det spelar ingen roll.....
  • Sweet life
    Anonym skrev 2011-12-08 11:09:35 följande:
    Det spelar ingen roll.....
    Klart som f*n att det måste göra. Det är barnets pengar, inte mammans... Så även om det är farmor eller farfar som sätter in pengarna på kontot så är det mammans pengar som KF kan ta? Har aldrig vart med om det!!

Mamma sparade åt mig och min bror, på konton i våra namn. Hon hamnade efter skilsmässan i samma sits som TS och det vart utmätning både i hemmet och på lönen. Våra sparkonton var dock fredade!

Det är skillnad att spara i sitt eget namn, eller i barnens...
  • MickeN1973
    Anonym (ledsen mor) skrev 2011-12-08 10:56:57 följande:
    Jag är en ensamstående 2 barnsmor. Efter skilsmässan har jag hamnat i en riktig ekonomisk olägenhet. Då jag och exet inte kunnat sammarbeta så har jag fått betala det mesta, trots jag har låg FP. Dvs två boenden osv. I längden har inte detta hållt utan jag ringe min kreditgivare och förklarade läget. Ingen empati utan jag skulle betala 2700 kr i månaden eller så blir det kronofogden. Ja, jag har ju inte de pengarna varje månad så nu har ärrendet skickats till KF. Jag har inga som helst tillgångar på mitt konto men mina barn har. Jag har ju sparat från deras födsel på varsitt konto. Jag vill verkligen inte att barnen ska drabbas av denna skilsmässa som resulterat i kaos.
    Kan KF ta pengarna från mina barns konto?
    Jag fick bara reda på vid förfrågan att de kommer kontrollera mina tillgångar på banken. Fick aldrig svar ang. barnen.
    Någon som vet?   
    kontakta fogden för att få ett korrekt svar.

men jag tvivlar de får såvida det handlar om att pengarna är sparade i barnet namn 
  • Anonym (ledsen mor)

Jag skall ringa imorgon fm.

Anonym (Jo) skrev 2011-12-08 10:59:55 följande:
    Det är klart, annars skulle ju alla skuldsatta slänga in alla pengar på barnkonton. Och det är ju faktiskt inte barnens pengar utan dina som du har lagt undan till barnen.

Ja, kanske det. Men alla är inte oärliga. Jag betalar alla mina skulder men det vart dubbla räkningar och någon har jag vart tvungen att hoppa över, vi hade ju inte haft mat annars.
    Det ÄR barnens pengar. från dop pengar till mina insättningar för deras kommande vuxenliv. 
  • Anonym
    Anonym (ledsen mor) skrev 2011-12-08 19:22:59 följande:
    Jag skall ringa imorgon fm.
    Ja, kanske det. Men alla är inte oärliga. Jag betalar alla mina skulder men det vart dubbla räkningar och någon har jag vart tvungen att hoppa över, vi hade ju inte haft mat annars.
    Det ÄR barnens pengar. från dop pengar till mina insättningar för deras kommande vuxenliv. 

Så du menar att du lät bli att låna av dina barns pengar och istället hamna hos KFM?? hur tänker man då?
  • Pacolina

Oftast brukar man kunna skjuta upp räkningar genom att prata med den som står för räkningen - tex riga till telia eller elbolaget eller vad det nu kan vara. Man kan även dela upp räkningar. Har aldrig varit med om att det krånglat, bara man visar att man har en vilja att betala så brukar det flesta företag vara schyssta tillbaka. Kan vara bra att veta till en annan gång. Sen brukar man ju få åtminstone en påminnelse + en inkassoräkning innan det går till Kronofogden så jag antar att du har låtit räkningarna ligga ett bra tag ? Det kommer alltid tillägg i form av påminnelseavgift + inkassoavgift så det är alltid bäst att betala direkt om möjlighet finns. Annars blir det så mycket onödigt utgifter man måste betala Jag hoppas i alla fall att det kommer att lösa sig för dig.

• sextiotalist

Nej de kan de inte, när svågern hamnade i konkurs så fick hans barn behålla sina pengar, han var orolig då det fanns en del sparat (men det var företagskonkurs, så det var rätt stora belopp, deras pengar hade inte räckt)

Svar på tråden Kan nkronofogden ta mitt barns besparningar?