• Anonym (klåda)

    Kemikalier.

    Hej!

    Jag undrar om man kan utveckla allergi av långvarig exponering av kemikalier,

    Jag jobbar på ett reningsverk vilket innebär hantering av kemikalier. Jag har sedan två månader tillbaks fått problem med klåda och eksem. Fick tabletter utskrivna (minns tyvärr inte namnet på dom) och kortisonsalva. Eksemen försvann och klådan mildrades dock inte den i hårbotten. Fick komma tillbaks till läkaren och fick atarax utskrivet och dom käkar jag nu och det kliar fortfarande men jag skulle ge det 4 veckor sa läkaren.

    Jag har jobbat där i två år och jag tycker ju att det skulle ha visat sig tidigare.
    Är pälsdjursallergiker så jag har inga såna som kan påverka mig.

  • Svar på tråden Kemikalier.
  • Allergiexperten

    Hej!  Överkänslighet kan ge allergisymtom, visar sig inte på blodprov men symtomen finns iallafall. Att bli utsatt för kemikalier kan ge allergisymtom. 
    Allergi kan man påvisa genom provtagning och om man får positivt svar har man säkerställt att man har allergi. Det finns olika typer av allergi, bland annat kontaktallergi, matallergi, bi och getingallergi samt allergi för luftvägsallergen.
    Det tar tid att utveckla allergi, man behöver ofta utsättas för allergen en längre tid för att bilda antikroppar. 
    Jag tycker att du bör prata med din läkare om möjlighet att få göra allergitest. Dock är det inte säkert att du får ett positivt svar på eventuellt test. Däremot bör alla symtom på allergi behandlas med lämpliga läkemedel. Sedan tycker jag att denna fråga också kanske skulle tas upp av skyddsombudet på din arbetsplats.
    vänliga hälsningar Anitha 

Svar på tråden Kemikalier.