Anonym (ledsen) skrev 2011-12-13 09:55:53 följande:
Han berättar hela tiden för mig hur dåligt han mår, det syns på honom också. Han har varit nära att försöka ta livet av sig, han har ångest, klarar inte av att jobba mm. Jag har som sagt inte varit otrogen, vi har heller inte bråkat så mycket förutom att han har skrikit rätt mycket på mig men det kan jag förstå.
För mig känns skilsmässan ändå rätt, jag vill inte leva med honom längre, jag bara önskar att han kunde må bättre.
Du behöver komma till en punkt där du inser och accepterar att han
själv (faktiskt) kan välja hur han
vill må. Givetvis är det tungt och deprimerande att se en närstående straffa och (i värsta fall) skada sig själv men det finns tyvärr ingen annan väg att gå.
Att vara "
nära att
försöka ta livet av sig" är väldigt långt ifrån att verkligen ha gett upp, även om det kan tyckas dramatiskt. Det handlar om att lägga över skuld och behålla greppet/kontrollen om den döende relationen.
Var enkel, rak och omtänksam men inom rimliga gränser. Förklara också att du
inte längre kan finnas för honom, om han mår dåligt så behöver han hitta hjälpen någon annanstans. Han måste prata med någon annan.. Eller lida ensam, det är
hans beslut och
hans val..
Försök sedan att vara konsekvent och hålla distansen, om han behöver ösa ur sig sin ångest och sina problem; bryt. Ta inte emot hans ångest utan gå därifrån. Be honom prata med någon annan..
Det kan låta hårt (och vara svårt) men är troligen den bästa hjälpen för er båda.
**
Varje gång du (av godhet, omtanke) lyssnar och tröstar så ger du honom nytt hopp. Inte mycket, kanske bara en gnutta, men tillräckligt för att han ska "stanna kvar" i krisen i stället för att få hjälp att fortsätta igenom..
Nu utgår jag ifrån att han (för övrigt) är hyggligt "normal", dvs. att han inte har några svåra diagnoser, kronisk depression eller liknande. Är det så att han
verkligen är/blir suicidal så behöver han givetvis vård..
**
Tror det är många av oss som kan vittna om tillfällen/perioder där man mått så dåligt i ångest och sorg att man tvivlar på att man kommer att orka, att man ska överleva.. Vi är dock alla utrustade med en uppsättning verktyg för att ta oss igenom kriser.
Nyckelordet är dock igenom.. många gånger sätter vi in "hjälp" och åtgärder som bromsar och håller oss kvar I själva krisen. Det är inte så klokt alltid.
Hörde en bra liknelse en gång som gick ut på att man - i krisen - är på väg från en liten holme till en annan.. Vattnet är iskallt, man vill helst vända tillbaka men
det finns ingen möjlighet att vända om.. Man står halvvägs i det svinkalla vattnet men tvekar, längtar tillbaka (till det omöjliga)..
I det läget behöver man någon som "knuffar på" - inte någon som håller i en med ett rep runt midjan..
Man behöver så snabbt som möjligt ta sig igenom det svinkalla vattnet och komma upp på land igen, på den nya holmen..
Om man lyssnar på människor som genomgått kriser (eller ser till egna minnen) så är den samstämmiga beskrivningen att man just har tagit sig "igenom" krisen.. dvs. ut på andra sidan.. Ingen har någonsin tagit sig ur en kris genom att kravla tillbaka..