• velvet

3 månaders dotter vägrar äta

Vår dotter har fått ersättning sen hon föddes och fram till för några dagar sen har det fungerat bra. Hon har inte haft ont i magen, förutom enstaka knip då och då och hon kräks inte ofta, kanske en gång varannan dag.

För några dagar sen började hon krångla mer och mer med maten och ingenting verkar hjälpa. För det mesta lyckas jag få henne att ta tag i nappen och börja suga, men efter enbart runt 80 ml vägrar hon äta mer och trycker ut nappen med tungan, får kväljningar och börjar gråta och skrika.

Det känns som att jag har testat allt. Bytt nappflaskor, testat nappar med olika starkt flöde, kall eller ljummen ersättning, testat att vänta längre mellan måltiderna eller att erbjuda henne mat oftare, men ingenting hjälper. Jag har även testat att ge henne mat när hon blir buren, i babysittern osv. Som det ser ut nu får i med nöd och näppe i sig det minsta möjliga rekommenderade intaget per dygn.

Jag har pratat med BVC som inte verkar kunna hjälpa mig. Så länge hon inte går ner i vikt verkar de inte vilka bry sig om varför hon är såhär. Min tanke är ju att hon kommer att gå ner i vikt om hon fortsätter såhär... Rynkar på näsan

Finns det någon som varit med om samma som kan ge mig tips eller några betryggande ord om att detta kommer passera?

Jag känner mig maktlös och ledsen och vet inte vad jag ska ta mig till.

• Svar på tråden 3 månaders dotter vägrar äta
  • zest

Min dotter har aldrig (oavsett mängd) orkat äta all ersättning på en gång. Normat brukar hon äta halva flaskan sedan leker vi lite och sedan efter ca 1 timme brukar hon äta upp resten.

Kanske är din dotter som min att hon helt enkelt vill ha mindre men fler portioner?

• SandraP81

Vid den åldern åt min dotter oftast 50-70 ml per gång, någon gång i veckan kanske hon åt 120 ml rakt av.

• velvet

zezt - Jag har testat det, men hon vägrar.

Sandra - Hur mycket fick hon i sig per dygn då och hur ofta åt hon?

• Eleonor01

Matvägran vid tre månader e inget ovanligt. Finns en del trådar om det här på fl. De har helt enkelt inte tid att äta. De vill upptäcka så mycket :) prova att henne mat precis innan hon somnar å efter hon precis vaknat. Sen e deg faktiskt så att de äter när de e hungriga. Låt det gå lite längre tid mellan målen. Det går över. Min son gjorde likadant å låg trots det över sin kurva hela tiden :)

• velvet

Jag kan uppdatera och berätta att vi åkte till barnakuten med henne, och då visade det sig att hon har en infektion i halsen, men saknar feber och övriga sjukdomstillstånd. Stackaren. Hon har alltså fått ont i halsen när hon har svalt och vi har inte fattat någonting. :(

• alexander2011
    velvet skrev 2011-12-08 18:55:59 följande:
    Jag kan uppdatera och berätta att vi åkte till barnakuten med henne, och då visade det sig att hon har en infektion i halsen, men saknar feber och övriga sjukdomstillstånd. Stackaren. Hon har alltså fått ont i halsen när hon har svalt och vi har inte fattat någonting. :(

men vad skönt att det ordnade sig för dig
  • velvet
    alexander2011 skrev 2011-12-08 18:57:07 följande:
    men vad skönt att det ordnade sig för dig
    Ja! Man blir ju superorolig när en sån liten skutt bara börjar matvägra totalt, det går ju ganska snabbt för dom att förlora vikt.
Svar på tråden 3 månaders dotter vägrar äta