• h0ney

Föräldrapenning vid timanställning

Hej!
    Pratade med någon på försäkringskassan men blev inte klokare för det. Jag har snart varit timanställd i 2 år. Timmarna varierar  varje månad men jag har lyckats försörja mig på det, vissa månader heltid och andra deltid och halvtid. Får ut lite a kassa om det är dåligt någon månad. Hur räknas då min föräldrapenning ut???

Jag vet ju inte hur det ser ut med jobb nästa år, bebis är beräknad i början på Juli. Om vi säger att det knappt finns jobb innan förlossningen, vad händer då? Jag planerar även en flytt i april/maj till pappan till barnet så lär knappast få jobb däruppe då. Så kommer ju vara arbetslös.

Kan tillägga att jag varit inskriven hos ams i flera år då jag såklart vill ha heltid och fast anställning..

• Svar på tråden Föräldrapenning vid timanställning
  • Carisma95

Även timanställning kan ligga till grund för FP så länge man uppfyller kraven, dvs har arbetat mer än 8 månader. Och att du under tiden du knappt jobbar (eller jobbar mindre) är anmäld som arbetssökande.

Jag tolkar som att du uppfyller detta och i så fall räknar FK ut en snittmånadslön under en tid (vanligtvis senaste 12 månaderna) för att få fram en årsinkomst/SGI som FP sedan kan beräknas på.

Om du innan BF jobbar mindre och/eller är arbetslös är det viktiga att du fortsätter att stå som arbetssökande på heltid. Det gör att du skyddar en ev. inarbetad SGI. 

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • gobananas

Jag har precis fått min sgi uträknad och klar bara för ett par dagar sedan och jag har också varit timanställd. Det tokigaste är att jag tycker det verkar lite som att uträkningen beror på vilken handläggare man får. Jag fick en "snäll" som räknade ut sgin efter de sex bästa månaderna jag haft i rad.

• dooleys85

Jag hade timanställning och fick sen vikariat som jag gick på frams till 2 veckor innan bf, hann gå på det i 8 månader och mig räknade
    dom min fp baserat på årsinkomsten vilket gjorde jag fick betydligt bättre fp än vad jag fått om dom baserat det på vicket som var på 75% men jobbade massa extra så blev i princip heltid varje månad. 

¸.?*¨*?☆ Isaac 051109, Elias 080923, Nova 101231☆?*¨*?¸.
  • Majso88

Någon som vet om de bara räknar den senaste arbetsgivaren? Jag var timanställd i min hemkommun mellan 2008 - 2010 och kunde försörja mig på det. Men blev arbetslös under två månader och fick sedan en timanställning i grannkommunen där jag jobbade maj - aug innan jag började studera. Jag antar att de inte räknar med min första anställning alls..?

• Carisma95
    Majso88 skrev 2011-12-09 11:50:09 följande:
    Någon som vet om de bara räknar den senaste arbetsgivaren? Jag var timanställd i min hemkommun mellan 2008 - 2010 och kunde försörja mig på det. Men blev arbetslös under två månader och fick sedan en timanställning i grannkommunen där jag jobbade maj - aug innan jag började studera. Jag antar att de inte räknar med min första anställning alls..?
    Om det är studier som är CSN-stödda kan de skydda din SGI.
    Det viktiga i ditt fall (för att klara 8 månaders arbete-kravet) är ju att du har varit anmäld som arbetssökande de månader/tider du inte har jobbat. Inga glapp mellan arbete och studier alltså.
  • h0ney
    Carisma95 skrev 2011-12-08 17:42:07 följande:
    Även timanställning kan ligga till grund för FP så länge man uppfyller kraven, dvs har arbetat mer än 8 månader. Och att du under tiden du knappt jobbar (eller jobbar mindre) är anmäld som arbetssökande.

Jag tolkar som att du uppfyller detta och i så fall räknar FK ut en snittmånadslön under en tid (vanligtvis senaste 12 månaderna) för att få fram en årsinkomst/SGI som FP sedan kan beräknas på.

Om du innan BF jobbar mindre och/eller är arbetslös är det viktiga att du fortsätter att stå som arbetssökande på heltid. Det gör att du skyddar en ev. inarbetad SGI. 
    Tack för svar.. Ja men hon sa de senaste månaderna ändå, tycker de va konstigt bara.. Kan ju inte rå för om det inte finns jobb eller om det är dåligt med jobb? Om det är dåligt med jobb nästa år, kan jag be dom kolla inkomst 2011 då?
  • Carisma95
    h0ney skrev 2011-12-10 16:23:17 följande:
    Tack för svar.. Ja men hon sa de senaste månaderna ändå, tycker de va konstigt bara.. Kan ju inte rå för om det inte finns jobb eller om det är dåligt med jobb? Om det är dåligt med jobb nästa år, kan jag be dom kolla inkomst 2011 då?
    Inte nödvändigtvis 2011 års inkomst från jan-dec. Utan de tar och räknar ut ett snitt på de månader du har arbetat (kan ju t.ex. bli april-mars).
  • h0ney
    Carisma95 skrev 2011-12-10 16:40:08 följande:
    Inte nödvändigtvis 2011 års inkomst från jan-dec. Utan de tar och räknar ut ett snitt på de månader du har arbetat (kan ju t.ex. bli april-mars).
    Okej men vad är det som bestämmer vilka månader dom kollar?
Svar på tråden Föräldrapenning vid timanställning