• Anonym

Jag vill studera ett program på universitetet och samtidigt arbeta men får inte ihop det. Någon som vet?

Hej! 

Jag har ett arbete nu och jobbar heltid på dagtid. Jag är dock sugen att börja studera ett program på universitetet.... Är det inte obligatorisk närvaro trots att man studerar distans vissa lektioner? Och sedan kommer ju praktiken att infalla... Vad händer då med mitt arbeta?

Någon som gjort liknande eller vet mer om mig om detta?

Tacksam för svar  

• Svar på tråden Jag vill studera ett program på universitetet och samtidigt arbeta men får inte ihop det. Någon som vet?
  • partisk

Kanske du kan jobba på natten och plugga på dagen och sova på sommarlovet

Nej det får du nog onte till

En neger är alltid en neger
  • Anonym

Skolan har ett sånt konstigt system......... Distans borde vara HELT distans.Man har väl inte lust att säga upp sig bara för att man vill plugga ett program liksom 

• Skogsflikkan

Jag läste på distans för ett tag sen.... Men jag hade å andra sidan inget jobb utöver det. Men jag vet att flera som gick samma ubildning som mig hade jobb på sidan om. 

Jag vet inte riktigt hur de löste det under praktikperioder, men jag kan tänka mig att de tog tjänstledigt under de perioderna och gick på studielån då... Eller så gick de helt utan pengar då, för de kanske klarade sig ändå.

Det program jag gick så träffades vi 2 gånger per termin 3 dagar åt gången har jag för mig. Det var vid dessa tillfällen som vi hade våra tentor. Det kan vara ganska svårt att göra tentor hemma, för risken finns ju att det är många som tar tillfället i akt och fuskar.

Dessa som jobbade samtidigt som de studerade pluggade på eftermiddagen/kvällen/helgen.

Ett annat förslag är att du kanske går ner lite i tid på jobbet, så får du lite extra tid att plugga.  

• Benzaiten

Jag förstår inte riktigt om den utbildning du vill läsa är en distansutbildning eller en utbildning på campus med föreläsningar och seminarium. Är utbildningen distans så brukar det ändå vara ett par tre träffar som man måste gå på per termin. När det gäller praktiken så kan du ju inte jobba samtidigt utan måste ta ledigt från ditt jobb.

Vad är det för utbildning du vill läsa? Kan du tänka dig att gå ner i deltid på ditt jobb. Tänk på att du måste ha tid för dina studier också.. ibland skall mycket litteratur läsas på väldigt kort tid.

Om det är en utbildning på campus (alltså på plats på universitetet/högskolan) så brukar det vara så att föreläsningar är frivilliga men det brukar alltid vara vissa obligatoriska moment i en kurs, t e x seminarium, redovisningar o dyl. Mängden obligatoriska moment varierar i stor grad beroende på vad det är man läser. Språk och samhällsvetenskapliga ämnen, humanioraämnen brukar innebära mycket självstudier o färre lärarledda inslag.

• Anonym (100% + 100%?)

Du vill alltså arbeta 100% och studera 100%? Det tycker jag låter lite mastigt. Hur flexibelt är ditt arbete? Har du t ex möjlighet att arbeta kvällar och studera dagtid (eller tvärtom)?

• Cia o krabaten

Vad menar du med vissa lektioner på distans?
    Är hela utbildningen på distans?

Jag läser ett program nu, det är otroligt svårt för mig att få ihop ngn tid för jobbet (som är dagtid) och plugga samtidigt.
    Jag fixar precis att plugga och sköta familjen (barn och dagis osv, tillsammans med pappan såklart och även mormor) och så jobbar jag 1em och 1lördag/månad.
    Då har vi väldigt mycket lektionsbundet som jag väljer att gå på, nästan inget är obligatoriskt dock, bara laborationer/studiebesök och liknande. Blir dock riktig tufft att läsa in allt själv... 

• zygoma girl

Du får ta reda på mer om utbildning, vilka krav de har på närvaro tex.

Att läsa 100% samtidigt som man jobbar 100% funkar men det är en fördel om man är studievan sedan tidigare. Olika program är också olika krävande.

Fördelen för dig, antar jag, är att du inte tar studielån. Då är det heller inte lika petigt att få in tentorna i tid, försörjningen har du ju fixat via jobbet ändå.

• sötäpplet

På en del jobb får man ta tjänstledigt när man pluggar, d v s om ditt jobb tycker det är okej att du pluggar kanske du kan ta tjänstledigt de dagar/timmar ni har obligatoriska träffar?

• Lavish

Det finns väl supermänniskor men om jag vore du skulle jag inte satsa på att jobba 100% och studera 100% samtidigt. Jag tror inte du kommer lyckas med båda åtaganden, inte utan oerhört stora offer för privatlivet iaf. Kanske kan du få gå ner på 50%? Då är det nog möjligt, om än fortfarande krävande.

• von Brev
    Anonym skrev 2011-12-08 16:26:51 följande:
    Skolan har ett sånt konstigt system......... Distans borde vara HELT distans.Man har väl inte lust att säga upp sig bara för att man vill plugga ett program liksom 
    Fast det är som att vilja ha två heltidsjobb samtidigt. Studier på heltid innebär heltid.
  • LivL

Vad vill du plugga då?? Jag går ett tvåårigt program på heldistans, de flesta av mina klasskompisar jobbar heltid samtidigt. Det är till och med en fördel.

Svar på tråden Jag vill studera ett program på universitetet och samtidigt arbeta men får inte ihop det. Någon som vet?