• mamma83

Låter du dina 8 åringar vara ute efter kl 19 själva?

Ni som har barn som e runt 8 år.. hur länga låter ni dom vara ute själva på kvällen?? 

Nu kom det o ringde på dörren och utanför stog 2 tjejer i min sons klass, han går i 2an. o frågar om min son får komma ut o leka. Dom hade mörka kläder o inga reflexer.

Sa att nej det är försent att leka nu då mina barn ska lägga sig strax,  det är inte första gången detta händer. 

Vi bor mitt inne i stan och dom bor något kvarter bort.  och man måste korsa vägar för att komma hit. 

Blir så upprörd.  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Låter du dina 8 åringar vara ute efter kl 19 själva?
  • Heisan

Ja, även min blivande 6-åring är ute efter 19 med jämna mellanrum. Vi bor i ett parhusområde utan genomfartstrafik.  

När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
  • Heisan
    mamma83 skrev 2011-12-08 19:33:51 följande:
    hade ni låtit h*n vara ute på stan själv?
    Nej
    När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
  • Member

Har inga barn men nej jag skulle inte låta mina barn gå ut själva när det är mörkt. Om de vill ut skulle jag gå med och vill de leka med kompisar kan jag vakta en bit ifrån.

• mamma83

O dom går inte härifrån. dom springer omkring på våran minimala gräsmatta här o leker. Jag över reagerar kanske men tycker inte detta e ok. 

• Glimma76

Inte när det är mörkt.
    på Sommaren så kan han få vara ute till 8. Vi bor i en liten by.

• Stårschan

Ja, om läxan är klar. Jag har sådana soffsittare att jag uppmuntrar alla tillfällen då de vill vara utomhus och leka med kompisar. Hon går och lägger sig 21, så jag skulle vilja ha in henne vid 19.30-20.

Vi bor i ett lugnt villaområde med flera klasskompisar på gångavstånd, och vi har hyfsad koll på vilka de är med.

På korståg för bondförnuftets bevarande!
  • Kaos85

Beror på... 
    Min är 7år men svarar ändå.
    Han hade inte fått springa runt på vägarna, även om vi bor i en liten håla så finns det dom som kör som galningar.
    Vi har dock turen att bo i ett område med skola på ena sidan, dagis på andra sidan, och lägenhetshus på de två andra sidorna. Vår ytterdörr vänder ut mot innegården i området. Så ja, han får vara ute efter kl 19, men han är ju aldrig ensam utan han är med sina vänner, och området är så litet så barna hör oftast när man skriker på dom.

✫ Son-dec 2004, Mf-juli 2009, Mf-feb 2011 ✫
  • sextiotalist

När tonåringen var 8 bodde vi i lägenhet och när det var snö så kunde de vara ute och leka (åka pulka och så) efter middagen och då kunde det ibland bli fram emot 20-snåret.
    Men inte bara sådär

• beabus87

Nej. Mina barn får inte vara ute och ränna efter kl 19 ensamma när de bara är 8 år. Kl 20 ska de va i säng..

• Elvis Mamma

Nej nu har jag visserligen en son som snart blir 6 år, han får inte vara ute själv å leka å kommer definitivt inte få vara själv ute efter 19 när han är 8 år

• MintMint

Ja, min 8-åring är ofta ute och leker efter klockan 19 på kvällarna.

Svar på tråden Låter du dina 8 åringar vara ute efter kl 19 själva?