• Margarit

Nässpray som gravid

Jag är i vecka 21 och superförkyld. Stämmer det verkligen att man inte får använda nässpray? Var på akuten idag för var tvungen att bli sjukskriven av en läkare för att få vara hemma från jobbet och fick ingen tid till min egen läkare med så kort varsel. Läkaren på akuten sa att nässpray är helt no-no.

Jag kan inte andas!!!!!!

• Svar på tråden Nässpray som gravid
  • Mabaja

Jag använder nässpray dagligen. Jag vägrar gå omkring och vara täppt och inte få luft. Och ja, den jag använder skadar inte barnet men jag har tyvärr blivit beroende av nässprayen men det problemet tar jag efter förlossningen.

• Margarit
    Mamma till W skrev 2011-12-08 20:19:05 följande:
    Jag använder nässpray dagligen. Jag vägrar gå omkring och vara täppt och inte få luft. Och ja, den jag använder skadar inte barnet men jag har tyvärr blivit beroende av nässprayen men det problemet tar jag efter förlossningen.
    Vad är det för nässpray du använder? Min heter zymelin och på apoteket sa de att den var okej.
  • Mabaja

Jag kör den receptfria nasoferm. Den funkade förra grav och funkar även denna gång. :)

• ullis1981

jag levde på nässpray under mina 3 senaste graviditer o det är inge fel på mina barn. direkt efter förlossningen så försvann förkylningen.
    fast jag hade graviditets förkylning som att i hela graviditeten.
    vad har du?

jag körde med otrivin.  

• Jeska91

De första veckorna på min graviditet så åkte jag på en förkylning och var tvungen att använda nässpray för att kunna sova. Jag läste på bipacksedeln och där stod det att det var okej att använda som gravid. Och då använde jag otrivin.

• Pilutta84

Jag har också mer eller mindre tagit nässpray hela graviditeten,vägrar att vara helt tät . 
    Men täppt i näsan har ju mycket med graviditeten att göra så man får väl vänta tills det är över.

Det jag använder är Otrivin,är liksom det enda som hjälper ! 

• Margarit

Jag bor utomlands och här finns inte otrivin. Däremot såg jag på fass att det verksamma ämdet i min nässray är detsamma. Tack för era svar. Nu vågar jag spruta in lite i näsan och få andas!

• Smulan 89

Jag kör med Nasin nu när jag har lyckats bli förkyld. Frågade på apoteket och då var alla nässpray okej, men man ska inte använda dem längre än vad det står på dem. Typ 10 dagar brukar det vara. Många är ju täta i näsan pga graviditeten och tar nässpray för det. Det är väl inte bra i längden som med allt annat.

• Kia82

Jag har också varit förkyld under mina graviditeter och faktiskt också blivit beroende av nässpray, hellre kunna andas och sova om nätterna än att inte kunna göra det. Mina tre barn hittills verkar inte ha tagit någon skada av det.

• frökenelisabeth
    Margarit skrev 2011-12-08 20:20:47 följande:
    Vad är det för nässpray du använder? Min heter zymelin och på apoteket sa de att den var okej.
    Margarit skrev 2011-12-08 20:46:31 följande:
    Jag bor utomlands och här finns inte otrivin. Däremot såg jag på fass att det verksamma ämdet i min nässray är detsamma. Tack för era svar. Nu vågar jag spruta in lite i näsan och få andas!
    Jag har funderat jättemycket på det där, var förkyld i början av min graviditet och använde blandat zymelin och otrivin (vi hade bägge hemma och jag tänkte inte så mycket på vilken jag tog). Sen såg jag på bipacksedeln att zymelin avråddes till gravida, medan Otrivin var godkänt. Precis som du har jag kollat på FASS och sett att det är samma verksamma substans. Jag förstår inte riktigt hur det kan hänga ihop, kan det helt enkelt bara vara så att man inte har gjort några studier på gravida med just zymelin och därför inte "får" skriva att den är ok? 

• Lumo

Ni som har graviditetsnästäppa (långdragen alltså) kan jag tipsa om Rinexintabletter som är avsvällande nog att göra att du kan andas. Ev ihop med kortisonnässpray typ Nasonex. Utan dessa får jag huvudvärk o bihåleinflammation. Förkylningsnässpray löser problemet kortvarigt men ger ett beroende som jag lovar kan vara skitsvårt att bli av med.

/nässpraysberoende 10 år o näsopererad pga trånga gångar, men får extra problem som gravid. :(

Svar på tråden Nässpray som gravid