• Anonym (star wars)

star wars, spindelmannen osv

jag har litet problem som jag funderar en del på. Min son på 4,5 år kommer hem ifrån dagis och vill se på star wars, spindelmannen, ha star wars lego osv. På honom känns det som om han är den enda som inte har sett star wars även om det säkert inte är så. Men min fråga är, ser barn på detta? finns det ens star wars filmer för barn? samma fråga gäller även spindemannen!

Star wars lego önskar han sig, som sagt, men det är från 7 år känns lite tidigt att köpa det nu, han kan ju ändå inte bygga ihop det själv, varför måste många föräldrar köpa allt så himla tidigt! Jag är bra på att stå på mig, men jag är uppriktigt intresserad av hur det är hos andra. Jag är helt ensamstående då pappan valt att flytta till ett grannland, och som jag förstått det är star wars och liknande nått som "oftast kommer" ifrån pappan, har tänkt att det kanske är därför jag inte fattar detta =)
    Jag vet såklart vad star wars är, har sett flera filmer och så, men jag kan inte överhuvudtaget tycka att detta är något för barn. Men jag vill hemskt gärna veta hur ni gör hemma med era jämnåriga! 

• Svar på tråden star wars, spindelmannen osv
  • Anonym

Min femåring får inte titta på sådant och inte treåringen heller. Ändå tjatade femåringen förut om "stawåsh" och treåringen om "spajdamä"

Treåringen har något klädesplagg med Spiderman på men i övrigt tillmötesgås inte de önskningarna. Femåringen gillar också Lego men han är för liten för Star wars Lego. Har du sett annars att det finns annat rymdlego?

Typ sådant:

• beckiebabe

Det går nån form av tecknad star wars på nån av barnkanalerna (eller har gått iaf) förmodligen cartoon network, tror att även spiderman (tecknad) visats där. Sen spelar ju ungarna lego starwars osv på nintendo DS osv. Min son kom oxå hem när han var runt 4 (han är 8 nu) å babblade om star wars å jag hajjade noll haha! han kunde nästan alla gubbarnas namn å visste om de var "goda eller onda". å jag måste erkänna att jag aldrig sett en star wars film. :-O

• Anonym (Spidey)

Även om det säkert finns fyraåringar som sett Star Wars, undrar jag ändå om din sons kompisar verkligen sett filmen, eller om de känner till figurerna på andra sätt, exempelvis genom leksakerna (lego), märken på kläder och prylar etc. Min tvååring har spindelmannen på tröjan och känner igen och tycker att det är roligt, men givetvis har han inte sett nån film med spindelmannen.

Star Wars finns ju iofs i en tecknad variant. Även om jag tvivlar på att den är lämplig för en fyraåring. Men något barn har säkert storasyskon som gillar den, och så har de också sett den... antagligen samma sak med spindelmannen och andra figurer.

Tänk bara på Hello Kitty: mängder av barn känner till figuren, men hur många har egentligen läst eller sett nån serie med henne? Det är mer marknadsföring än serie.

Du kan ju om du vill köpa nån annan star wars-märkt grej till honom, Lindex har star wars-kläder till och från, och jag vet att jag har sett Yoda som mjukleksak nånstans. Och så köper du något annat lego (eller vad du nu tycker att han ska ha). Bilar-lego har jag sett, finns även som duplo. Borde väl också passa en fyråring?

• Anonym (star wars)

haha stawash =) känner igen det där

ja annat rymdlego finns, det har jag inte tänkt på, från 6 år visserligen men skulle kunna vara en kompromiss, det är ju iaf ett rymdskepp. jag har köpt vanligt basic lego från 4 år som blir julklapp, hitills har han bara haft duplo och det har lekts flitigt med det.

Han vill även ha spidelmannendräkt och batmandräkt men det kommer jag nog inte heller gå med på, jag gillar utklädning men inte riktigt alla dessa "superhjälte sakerna" jag tycker att det är svårt och börjar som sagt fundera på om det är jag som har knasiga ideér.

• Anonym (mia)

Min son har sett lite klipp från spindelmannen och starwars på youtube så att han vet vad det är. Men inte filmerna än. Jag skulle kunna tänka mig att visa dom nu om han hade tjatat om det. Han är snart 7.
    cartoon network får han inte se alls hemma hos mig.

Starwarslego gillade han när han var 4 - 5 år. Det var inte för svårt för honom. Har även en spidelmannendräkt som han haft mycket kul i.

• Anonym (star wars)
    beckiebabe skrev 2011-12-08 22:05:38 följande:
    Det går nån form av tecknad star wars på nån av barnkanalerna (eller har gått iaf) förmodligen cartoon network, tror att även spiderman (tecknad) visats där. Sen spelar ju ungarna lego starwars osv på nintendo DS osv. Min son kom oxå hem när han var runt 4 (han är 8 nu) å babblade om star wars å jag hajjade noll haha! han kunde nästan alla gubbarnas namn å visste om de var "goda eller onda". å jag måste erkänna att jag aldrig sett en star wars film. :-O

aha goda och onda är nog något som barnen pratar om, när vi träffade tomten förra helgen var önskelistan (den är olika varje gång ungefär) star wars lego, star wars onda och goda gubbar, rymdskepp =)
  • Anonym (star wars)
    Anonym (Spidey) skrev 2011-12-08 22:10:47 följande:
    Även om det säkert finns fyraåringar som sett Star Wars, undrar jag ändå om din sons kompisar verkligen sett filmen, eller om de känner till figurerna på andra sätt, exempelvis genom leksakerna (lego), märken på kläder och prylar etc. Min tvååring har spindelmannen på tröjan och känner igen och tycker att det är roligt, men givetvis har han inte sett nån film med spindelmannen.

Star Wars finns ju iofs i en tecknad variant. Även om jag tvivlar på att den är lämplig för en fyraåring. Men något barn har säkert storasyskon som gillar den, och så har de också sett den... antagligen samma sak med spindelmannen och andra figurer.

Tänk bara på Hello Kitty: mängder av barn känner till figuren, men hur många har egentligen läst eller sett nån serie med henne? Det är mer marknadsföring än serie.

Du kan ju om du vill köpa nån annan star wars-märkt grej till honom, Lindex har star wars-kläder till och från, och jag vet att jag har sett Yoda som mjukleksak nånstans. Och så köper du något annat lego (eller vad du nu tycker att han ska ha). Bilar-lego har jag sett, finns även som duplo. Borde väl också passa en fyråring?

Du har säkert rätt, att det känner igen det från alla kläder och leksaker som finns, dock vet jag att iat en av kompisarna tittar på star wars med sin pappa och fundrade på om det hör till vanligheterna.

små gubbar som barnen leker med kan jag tycka är helt ok, han har en del, pirater och riddare osv 
    det finns ju även star wars figurer har jag för mig att jag sett i affären, funderar på att köpa nått sånt för att kanske dämpa star wars suktandet lite =)  
  • Anonym

Min äldsta son är 2 och älskar spindelmannen. Han har aldrig sett nån film med spindelmannen men vet vem det är och vill ha kläder med honom på.Skrattande

• Cicek

Vår son som snart är 6 älskar Star Wars och tycker om Spindelmannen. Han har däremot inte fått se dem på TV än, men han har läst Spindelmannen och jag har för mig att han har berättat att han sett tecknad Star Wars på TV? Han har fått Star Wars lego i julklapp i alla fall (eller SKA få snarare), men han är ju snart 6 år och väldigt duktig på att bygga med lego, han älskar det. Jag tycker inte alls det är fel att han tycker om Star Wars, Spindelmannen osv men man ska nog vara lite försiktig med vad de får se på TV när de ändå är så pass små. Men pratar på dagis - det gör dem oavsett :) Tror inte det betyder att alla SETT filmerna.

• Cicek

TS, ang lego så tror jag inte din son är för liten för det, men köp mindre kartonger som har lite mindre bitar. Det finns ju häftiga Star Wars paket, vanliga rymdskepp, polisbilar, ubåtar (Atlantis) osv som inte har 500 bitar :) Det är ju bra att börja med! Men i hans ålder kan han definitivt leka med riktigt lego istället för duplo. De lär sig snabbt tro mig!!

Svar på tråden star wars, spindelmannen osv