• Anonym (sårskorpan)

Ska man pilla bort sårskorpan?

Jag har ett sår på fingret som jag fått efter jag bränt mig,
    skorpan ser lite gulaktig och sunkig ut, ska man pilla bort den?
    Jag kommer såklart blöta upp den innan.
    Eller ska man låta kroppen ta hand om det?

Såret ser lite konstigt ut, kanske är det infekterat?
    Hur ser man sånt?

• Svar på tråden Ska man pilla bort sårskorpan?
  • Feminin

En sårskorpa är kroppen eget plåster och faller av när huden under är redo.

Är det infekterat så blir det rött runt skorpan och det kan bulta i såret

• Anonym (sårskorpan)
    Feminin skrev 2011-12-08 22:34:12 följande:
    En sårskorpa är kroppen eget plåster och faller av när huden under är redo.

Är det infekterat så blir det rött runt skorpan och det kan bulta i såret
    Det är väldigt rött runt skorpan.. Och så kommer det klar vätska från det röda också, men inte var.
  • Cicek

Ta inte bort skorpan! Du kan dessutom få fula ärr av det.

• Anonym (sårskorpan)

Okej, så sårskorpan får vara kvar.

Men hur gör man då det är infekterat? Det är ju så svårt att ha plåster på pekfingret då man diskar och håller på med vatten flera ggr om dagen.. man måste ju tvätta händerna efter man varit på toa också..

• Feminin
    Anonym (sårskorpan) skrev 2011-12-08 22:46:15 följande:
    Okej, så sårskorpan får vara kvar.

Men hur gör man då det är infekterat? Det är ju så svårt att ha plåster på pekfingret då man diskar och håller på med vatten flera ggr om dagen.. man måste ju tvätta händerna efter man varit på toa också..
    Är det infekterat så kanske du behöver antibiotika,lägg om det med vattentäta plåster
  • Cicek

Röstar också på vattentäta plåster, de andra måste man byta heeela tiden annars. Och plasthandskar när du diskar kanske?

• Scream2

Du kan ju alltid testa alsolspritsomslag under natten. Brukar jag göra om jag har lite infekterade sår på händerna. Dagen efter har det dragit ur skiten och det är ok igen.

• Anonym (sårskorpan)
    Scream2 skrev 2011-12-08 23:15:37 följande:
    Du kan ju alltid testa alsolspritsomslag under natten. Brukar jag göra om jag har lite infekterade sår på händerna. Dagen efter har det dragit ur skiten och det är ok igen.
    Måste inhandla det imårrn.

Hur får man till vattentäta plåster?
    Kan man visa ett sår för personalen på apoteket så de kan föreslå vad man ska göra?
  • Anonym (ja)

ja visa såret på apoteket! Jag brukar ha på bakteriedödande klorhexidin. Och så skulle jag pillat bort skorpan haha...gillar sånt plus att om det är infekterat kan det vara bra att få bort skalet så det bakteriedödande medlet kommer in ;) Du lär inte dö av det ;)

• Scream2
    Anonym (ja) skrev 2011-12-08 23:26:28 följande:
    ja visa såret på apoteket! Jag brukar ha på bakteriedödande klorhexidin. Och så skulle jag pillat bort skorpan haha...gillar sånt plus att om det är infekterat kan det vara bra att få bort skalet så det bakteriedödande medlet kommer in ;) Du lär inte dö av det ;)

Kan hålla med om skorpan. Men först ett alsolspritsomlsag så det löser upp sig. Och sen eg inga vattentäta förband efter det. Men det är ju å andra sidan svårt att säga när man inte sett det. Råden är ju kanske inte vattentäta dom heller
Svar på tråden Ska man pilla bort sårskorpan?